Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 824 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| malman | 2010-05-14 13:42 | |
![]() | Att ha dyslexi Jag är glad att folk äntligen börjar acceptera folk med dyslexi. Jag har haft det ganska svårt för en del vill inte förstå att det är inte bara för att vi är lata och att vi skiter i att lära oss. Har man dyslexi så har man skit svårt att lära sig skriva eller läsa och ibland både ock. Har du dyslexi och träffat på folk som är för korkade för att fatta att det är en form av en sjukdom hinder som du inte rår för!!!?? skriv och hjälp mig få folk som är lite tröga att fatta och förstå oss vi är ju några tusen i Sverige som har dyslexi | |
| Lillstölla | 2010-05-14 13:50 | |
![]() | Jag har full sympati för dig! Min bror har dyslexi men han hade väl vad man kan kalla tur, hade en bra lärare som fattade att något inte stämde så han fick hjälp redan i mellanstadiet. Det är ju precis som du säger, inget man kan rå för. Handlar inte om att man är trög, långt ifrån. | |
| Labret | 2010-05-14 13:53 | |
![]() | Nej, man kan inte rå för dyslexi och man är inte dummare än nån annan! Vad jag stör mig på är dock, alla lata små snorungar som inte orkar lära sig att skriva och läsa korrekt och sedan skyller på att de har dyslexi, när det bara är lättja som ligger bakom.. För övrigt, är det bara jag som tycker att Dyslexi är ett dåligt ord att sätta på en ''sjukdom'' för folk som redan har svårt med ord? Jag tycker att själva ordet Dyslexi är sjukt komplicerat i sig självt xD | |
| malman | 2010-05-14 13:58 | |
![]() | jag håller med föregående talare för att man ska kunna säga att man har dyslexi så ska man ha genomgått en utvärdering av en special lärare och har man inte det så kan man inte säga att man ha "sjukdomen" jag undrar vad det var för pucko som kom på dyslexi som namn. men vi som har det kan ju oftast stava till det som tur är | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-15 18:30 | |
![]() | skit i dom. alla har vi våra handikapp, skyll aldrig på det. var bättre var bäst! | |
| Roxic | 2010-05-15 19:09 | |
![]() | "jag undrar vad det var för pucko som kom på dyslexi som namn. men vi som har det kan ju oftast stava till det som tur är" Det är ju ganska självklart att 'dyslexi' ursprungligen ett grekiskt ord. | |
| LinXen | 2010-05-15 19:29 | |
![]() | Jag jobbar som svensklärare (snart färdigutbildad sådan) och har dyslexi. Inte en chans att jag tänker låta mitt handikapp diktera hur jag ska leva och vad jag ska göra. Har aldrig haft problem med att erkänna för folk att jag är dyslektiker. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-15 19:52 | |
![]() | många skyller på dyslexi uatn att ens ha det! bra linxen, inga ursäkter:) | |
| mishizaki | 2010-05-15 21:05 | |
![]() | Det du säger, ramsay, är exempel på vad folk säger som inte vet hur det är att ha dyslexi. "det märks ju inte på henne", "hon vill bara ha uppmärksamhet" med andra ord "du ska leva på samma villkor som andra" | |
| gympamajan - Ej medlem längre | 2010-05-15 21:13 | |
![]() | en kompis har det och hon är ledsen för det så jag tycker synd om henne och alla som mobbas är inte så snälla för att det är ingenting man kan hjälpa tycker jag. vad är det som är så dåligt med namnet `dyslexi´? kram | |
| malman | 2010-05-15 21:21 | |
![]() | det är ganska svårt att stava för nogon som har svårt att stava helt vanliga ord | |
| vindsus86 | 2010-05-15 21:23 | |
![]() | gympamajan: De syftar väl på att folk med dyslexi kanske har svårt för att stava det. Till och med många icke-dyslektiker har väl svårt att få det rätt så då kan jag inte tänka mig hur det är för dyslektiker. Jag sympatiserar med dyslektiker och förstår att det måste vara jobbigt att ha det så. Jag är en språkpolis, men just dyslektikers stavning/grammatik har jag överseende med. Jag håller dock med om att det är så löjligt när folk, i synnerhet på internet, skyller på dyslexi när man påpekar att de stavar illa. Man kan urskilja dem från de riktiga dyslektikerna genom att en dyslektiker säger "Jag har dyslexi." och en icke-dyslektiker säger "ja har dislacksy." ungefär. För att understryka hur absolut illa de stavar. Jag tycker dock i många fall att dyslektiker skriver bättre än många andra i samma åldersgrupp och så. Men det kanske är för att de/ni pga detta "handikapp" anstränger er lite extra. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-17 13:31 | |
![]() | mishizaki- jag vet alldeles utmärkt hur det är att ha dyslexi. | |
| ylven72 | 2010-05-17 15:41 | |
![]() | Idag behöver man inte skämmas för det. Jag blev lite av klassens clown när jag inte kunde och vips så hade jag ADHD som man säger idag. Men icke sa nicke. Det va skriv problem jag hade. Jag brukar skoja om det och säga jag är inte endsam om det kungen är det med:)). Sedan kan jag bli lite arg på lärare som säger du får läsa mera så låsnar det. Så är det inte för alla, jag har alltid läst och gör det bra även om jag läser för andra. I vuxen ålder gick jag på en folhögskola för det. När jag slutade hade jag förbättrat skrivandet med 47%. Så vist kan det hjälpa om man får stöd. Men det är inte alla som kan lära sig tyvärr. Sedan finns det ju dom som är som min syster sifferblind. Honkan inte ens 9*9. Sedan har vi som är det haha en annan fördel där andra ser problem ser vi lösningar för våran hjärna jobbar inte på samma sätt. | |
| ewokerna74 - Ej medlem längre | 2010-05-17 16:11 | |
![]() | Min särbo är gravt dyslektisk och min dotter har dyskalkyli (sifferdyslexi). Min särbo blev klassad som dum i skolan, för att han inte kunde läsa och skriva som de andra, vilket resulterade i att han gick dit mindre och mindre och till sist inte alls när han var 13 år. Idag kan han skriva sitt namn hjälpligt och en inköpslista med enkla saker på, visserligen helt felstavad, men jag bryr mig inte så mycket bara han förstår själv vad han ska köpa :) Ylven 72 har helt rätt i sitt "Sedan har vi som är det haha en annan fördel där andra ser problem ser vi lösningar för våran hjärna jobbar inte på samma sätt." Min dotter har vi spelat mycket yatzy med för att få henne att förstå siffror men det funkar inte i alla fall.. Hon kunde få 3+4 och sedan 4+3 och ändå inte se att det blir samma summa. Hon är 18 idag och räknar på fingrarna om hon måste räkna. Hon tar alltid med minst 100:- till affären för hon kan inte räkna ihop två varors pris. Hela hennes skoltid försökte jag övertyga personalen om att något var fel, men fick alltid svaret "det växer hon ikapp snart".. Vilket hon fortfarande inte gjort.. :( | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-09 18:33 | |
![]() | ja eller hur malman vissa kommer aldrig att lära sig det,vissa kommer aldrig föstå vad dyslexi är för något att ibland blir det rätt och ibland blir det fel vissa ord kommer jag aldrig att lära mig stava till,jag föreslår att ni som har problem med folk som har dyslexi läs om det så får ni se hur det fungerar,eller gå en kurs i folkvett | |
| Maja G | 2012-11-09 18:47 | |
![]() | jag har vuxenelever som har fått sin diagnos nu som vuxna. Då är det lättare för mig som "lärare" att förstå vad eleven menar i det skriftliga språket. Får även ha muntliga prov i de fallen och det underlättar väldigt mycket. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-09 18:51 | |
![]() | det är bra maja,lite kul är det, att jag ser här att en del tar efter mitt sätt att skriva på,inte stavningen men meningarna,det är otroligt bra att utveklingen kommit fram till utredningar och att det kan finnas muntliga prov | |
| corlini | 2012-11-09 19:03 | |
![]() | jag tänker inte ens på det, skulle aldrig pika någon för det och ser det som hur naturligt som helst. kan tänka mig att det varit jobbigt under uppväxten stundtals och att det ibland är ett handikapp för den som lider av dyslexi. inte för själva dyslexin så mycket som pga andra folk och dess dumhet kan jag tänka. | |
| Bitte - Administratör | 2012-11-09 19:07 | |
![]() | Som sagt alla har vi vårt bagage och är olika och jag skulle inte ens aobervera hur någon annan stavar och anmärka på det lika lite som jag anmärker eller märker ord i ett samtal,, har även en vän som stammar väldigt mycket men det hag jag också vant mig med. Själv slarvar jag då jag skriver och inte tittar på tangentbordet och det kan i bland bli rätt galet =) Bitte | |