Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 655

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Konradkorp2010-05-17 13:48
Antal inlägg: 209

Säga upp sig från vikariat?
Har ett vikariat till den sista juni som jag vantrivs med. Blev nyss uppringd och fick erbjudande om ett mkt bättre jobb. Problemet är att de vill att jag ska börja nu direkt, vilket jag inte kan pga av mitt nuvarande vikariat. Hur kan man egentligen göra i ett sådant läge: Harva på där jag vantrivs och sedan åtnjuta arbetslöshet i sommar, eller bara dra från jobbet och få jobbet jag vill ha, vilket dessutom är ett projekt som löper på året ut. Tips, någon?

LisaLong2010-05-17 13:59
Antal inlägg: 2725

Det är väl bara att ringa din boss och vara ärlig.Säg att du ej trivs och fråga om du kan få avsluta ditt vikariat

göllebölle2010-05-17 14:29
Antal inlägg: 105

Jag hade ett vikariat och blev erbjuden en fast tjänst på ett annat ställe. Då var det i alla fall inget problem att bara bryta vikariatet. Vet inte hur det är att byta vikariat mot vikariat?

Men jag håller med Lisa här ovanför. Säg som det är och visa att du känner dej klämd i den här situationen.

Lycka till!

dragabol2010-05-17 14:38
Antal inlägg: 382

arbetsrättsligt är du tvungen att vara kvar - det är ett kontrakt men om du är ärlig och berättar om ditt andra erbjudande kanske de är schyssta och släpper dig. Men .. de behöver inte - har de svårt att få tag på folk kan de kräva att du är kvar din tid.

ewokerna74 - Ej medlem längre2010-05-17 15:26
Antal inlägg: 323

Om du bara drar så har de rätt att hålla inne din innestående lön plus den ev semesterersättning du skulle få när du slutat.
Gör som de här ovan säger, tala om hur du mår och vad du vill göra så kanske de är justa tillbaka..
Så gjorde jag när jag harvade på ett annat bolag, jag talade om att jag fått ett erbjudande om ett jobb hemma och sa att de helst ville att jag började NU och då fick jag sluta på 10 dagar ( De ville bara ha en chans att fixa schemat först)..

Lycka till!

snorklan2010-05-17 16:21
Antal inlägg: 1686

Min erfarenhet är att de alltid vill att man skall börja direkt, men ingen har någonsin protesterat när jag haft uppsägningstid att avverka först. Är det dig de vill ha till tjänsten får de snällt vänta. Men var ärlig med din nuvarande arbetsgivare så släpper de säkert dig i förtid.

klobba2 - Ej medlem längre2010-05-17 16:29
Antal inlägg: 2332

Skulle dra direkt.

Behringer2010-05-17 16:43
Antal inlägg: 3575

Som många andra har sagt:
Prata!
Först med din nuvarande arbetsgivare hur snabbt han kan släppa dig och sedan med din nya om det är OK att du kanske inte kan hänga på där exakt i morgon

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?