Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 655 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-17 23:24 | |
![]() | Stämplingsteorin Under min uppväxt och skolning så var lärarna väldigt noga med att man inte skulle hålla på och kalla folk vid 'namn'. Tittar man idag, så fylls verkligheten upp med nya namngivningar dagligen. Ett av skälen till att man kan kalla det nazistiskt, är att dom bad judarna bära etiketter på sina kläder. Rent sociologiskt kallas det för 'stämplingsteori': sv.wikipedia.org/wik...in gsteorin Ur ett propaganda-perspektiv kallas det 'Name calling' (Öknamn): Propagandists use the name-calling technique to incite fears and arouse prejudices in their hearers in the intent that the bad names will cause hearers to construct a negative opinion about a group or set of beliefs or ideas that the propagandist would wish hearers to denounce. The method is intended to provoke conclusions about a matter apart from impartial examinations of facts. Name-calling is thus a substitute for rational, fact-based arguments against the an idea or belief on its own merits Tar man det psykologiskt så är det en skyddsmekanism: 'Projektion': En term som används inom psykologin för att beskriva hur en person som inte vill inse eller kännas vid sina egna "svagheter" för att försvara självbilden kan tillskriva dessa egenskaper på andra personer istället. För att förbättra vårt samhälle så undrar jag lite hur ni tänker när ni läst det här inlägget och vad man kan göra för att minska detta beteende i vårt samhälle. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-05-17 23:26 | |
![]() | Tjenare. Annars då? | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-05-17 23:28 | |
![]() | "Tittar man idag, så fylls verkligheten upp med nya namngivningar dagligen" vad menar du?? | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-17 23:31 | |
![]() | SiriusMusta, i massmedia så skapas det nya öknamn på löpande band. Ett rätt grovt exempel är 'Soffliggare' som man menar att alla är som inte har tagit ett aktivt val av pensionsfond. | |
| cheesemaster | 2010-05-17 23:31 | |
![]() | galning | |
| Linders - Ej medlem längre | 2010-05-17 23:32 | |
![]() | För få bort det så tror jag vi måste ha bokbål och ta bort alla papper på att stämplingsteori någonsin har funnits. | |
| apbur | 2010-05-17 23:36 | |
![]() | Man kan ju undra varför du hette NameIsNobody förut. | |
| Lillstölla | 2010-05-17 23:37 | |
![]() | Soffliggare trodde jag var en gammal term på såna som inte gick o röstade. Eller en beskrivning av Kronblom:P | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-05-17 23:40 | |
![]() | Precis, har också hört soffliggare i de sammanhangen.. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-18 00:53 | |
![]() | Ur ett annat perspektiv kan man se det som 'social sanktion' eller bojkott och härskarteknik: Härskarteknik syftar på olika sociala manipulationer varmed en dominant grupp behåller sin position (i en synlig eller osynlig hierarki) gentemot personer från andra grupper. sv.wikipedia.org/wik...sk arteknik Apbur, jag är studerande fredsaktivist i en tid där fredsdiskussion motarbetas. God argumentation har undvikits från början till slut genom en form av vad jag tolkar deterministiskt och systematiserat hat. Den gängse förklaringen är 'samhället är sjukt' .. Det som råder är massneuros/masspsykos. Det förstnämnda av dessa två har man dock strukigt ur DSM-IV manualen. Några andra exempel på nya stämplingar är Troll & Sanningssökare. Skall man titta djupare på dessa två, så kan ett 'Troll' vara en lobbyist som är ute efter att bedriva 'flame war' / 'flame bait' osv en.wikipedia.org/wik...(I nternet) en.wikipedia.org/wik.../F lamebait Att söka sanning bör det ju inte vara något fel på rent etiskt och moraliskt kan man ju tycka. Överlag så verkar det även gå en social trend om att vilja sjukförklara (fast man inte är läkare) vilket man rent sociologiskt kanske kan se som en form av stigmatisering? | |
| MatsJoel | 2010-05-18 01:37 | |
![]() | "Att söka sanning bör det ju inte vara något fel på" Är det nån som påstått det? (Ska vi anta att du talar om sk "truthers"?) | |
| MatsJoel | 2010-05-18 01:38 | |
![]() | Sen tycker jag du ska hålla isär begreppen stämpling (som i stämplingsteorin) och vanlig hederlig "name calling" / etikettering / öknamn. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-18 01:55 | |
![]() | MatsJoel, Ja, jag tänkte relaterat till vad du benämner som 'truthers', som i sitt sammanhang påvisar 'stereotypiskt' grupptänk. (Jag vill inte försvara någon form av uppenbar problematik utan vill hålla mig bortom fördomarnas värld). Skalar man bort den uppenbara desinformationen så ligger det en del intressant information i det sammanhanget. Eftersom jag går i existentiella tankar och försöker se 'universalt' i mångt och mycket så kan jag se likheter i ovanstående. Rent akademiskt så bör man seperara det, det har du rätt i. Kanske behöver det inte vara antingen eller utan både och. :) | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-18 02:17 | |
![]() | - "antingen eller" och "både och" .. det är simpla idiomer (programmeringsspråk). Det räcker med den universalistiska förklaringen. en.wikipedia.org/wik...hi losophy) Kanske kan man se dessa separerade akademiska fenomen som 'sociologistiska universaler' .. där man kan separera dem från 'mikro' och 'makro'. | |
| Lillstölla | 2010-05-18 21:55 | |
![]() | Den enda som verkar engagerad i denna tråden är just TS själv. Ledsen men jag läser lite och sen rinner allt samman till bla bla bla bla. Jag ger upp. | |