Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 655 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Konradkorp | 2010-05-18 22:41 | |
![]() | Bil el. kollektivt till jobbet: 3,5 mil Har fått nytt jobb och det ligger 3,5 mil från där jag bor. Antingen kan jag åka kollektivt, vilket innebär mellan 55 min och 1h 45 min pga byten. Med bil skulle samma strecka ta 35 minuter. Det sura är att det kommer bli rejält dyrt med bil (30 mil/vecka). Jag står i begrepp att skaffa bil, men har verkligen noll koll på om det är värt det. Vet inte ens hur mycket en liten bil drar i bensin. Ett månadskort på kollektivtrafiken kostar runt 700 kronor. ---Så hur mkt kostar det per månad att med en liten bil ta sig 140 mil? ---Är det värt det pga tidsvinst i förhållande till kostnaden för kollektivtrafik? ---Hur gör ni? | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-05-18 22:44 | |
![]() | Lite grann från Skatteverket i frågan. "Avdrag - Resor till och från arbetet Jag kör bil till mitt arbete. Vilket avdrag kan jag få? Om du har använt bil för resor till och från arbetet, arbetsresor, får du göra avdrag för utgifterna om avståndet är minst fem kilometer om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt. Om du har använt bilen i tjänsten minst 60 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du avdrag för arbetsresor för de dagar som du har använt bilen i tjänsten. Om du har använt bilen i tjänsten minst 160 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du göra avdrag för alla dagar du använt bilen för resor till och från arbetet. Avdraget är 18,50 kronor per mil. Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil får du avdrag för utgift för diesel med 6,50 kronor per mil och för annat drivmedel med 9,50 kronor per mil. Om du har rätt till avdrag för resor med bil (egen bil eller förmånsbil) får du dessutom dra av de faktiska utgifterna för väg-, bro- eller färjeavgift. Om du reser med egen bil får du även göra avdrag för de faktiska utgifterna för trängselskatt. Avdrag för utgifter för resor mellan bostad och arbete får du göra till den del utgifterna överstiger 9 000 kronor." | |
| Sporten4 | 2010-05-18 22:45 | |
![]() | Köp en racercykel | |
| Linders - Ej medlem längre | 2010-05-18 22:46 | |
![]() | En liten bil drar väl 0,6. Så 7 mil. 4,2 liter om dagen x 12kr = 55kr. Sedan så kostar försäkring, bilens inköpspris och skatt. | |
| onyxea | 2010-05-18 23:34 | |
![]() | Swedbank har en beräkning på ungefär vad en bil kostar sin ägare varje år, tänk på att det här är shablonsiffror, om du är kille under 25 och ska försäkra en lite coolare bil med stor motor så drar försäkringskostnaden iväg ordentligt. (Min sambo undersökte vad det skulle kosta att försäkra vår bil i hans namn och dog nästan, det är ändå en rätt beskedlig Peugeot ;)) | |
| onyxea | 2010-05-18 23:35 | |
![]() | www.sparbankennord.s...66 1,00.pdf Är ju bra att faktiskt lägga till länken... | |
| -Niskanen- - Ej medlem längre | 2010-05-18 23:39 | |
![]() | Ta en mindre bil, annars får du åka tåg eller buss.. | |
| Tess 08 | 2010-05-18 23:42 | |
![]() | Jag skulle nog prioritera tiden i ett sånt fall... Jag tycker personligen att det är värt rätt mycket pengar om man kan resa till och från jobbet på en dryg timme istället för att sitta upp till tre timmar... | |
| -Niskanen- - Ej medlem längre | 2010-05-18 23:43 | |
![]() | Sambon åker bil han, trots vi bor 3,5 mil från hans jobb....Såja vi dör inte :) | |
| honeydevil81 - Ej medlem längre | 2010-05-19 14:31 | |
![]() | Min mor åker moped :) Går väl inte så fort, men blir ju billigare än att åka bil. Dessutom får hon massor av friskluft.. | |