Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 293

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ErikSeger2010-05-24 18:36
Antal inlägg: 71

Trafikvett?
Nu har jag inom loppet av några dagar råkat ut för aggressiva mottrafikanter. Typexemplet:

Vid en vägavsmalning där jag har väjningsplikt måste jag självklart lämna företräde för mötande trafik. Frågan är i vilken utsträckning. Om jag kommit halvvägs genom hindret/chikanen innan den mötande bilisten ens kommit fram till hindret anser jag att jag ska fortsätta genom hindret och inte börja backa för att lämna företräde. Tre gånger på två dagar har jag råkat ut för bilister som anser sig äga vägen för att de har "företräde", trots att jag i princip redan åkt igenom hindren. I ett fall höll den mötande bilisten uppemot 70 på 30-sträcka för att hinna fram för att blockera min väg ut ur hindret.

Vad anser ni?

Stubin2010-05-24 18:41
Antal inlägg: 337

Att du ska hinna passera hindret och komma upp i gällande hastighet innan bilen hinner i kapp dig. Det finns alldeles för många som skyndar sig ut och sen måste jag bromsa för att dom inte hunnit få upp rätt hastighet, sånt retar mig.

Behringer2010-05-24 18:48
Antal inlägg: 3575

Om du är på väg genom avsmalningen men jag råkar "ha företräde " så låter jag dig självklart passera med god marginal. Jag är även så gentil nuförtiden att om jag kör personbil med företräde och det från andra hållet kommer t ex en långtradare, så stannar jag ändå eftersom långtradaren har betydligt svårare än jag att komma upp i marschfart igen.

kajix2010-05-24 19:26
Antal inlägg: 7767

om den andre trafikanten körde för fort är det du som ska bli förbannad. stanna bilen och på med varningsblink. och lås alla dörrar

ErikSeger2010-05-24 19:42

Stubin... IKAPP? Jag pratar om mötande trafik.

Behringer, det handlar inte om godhet utan om vad lagen säger om saken.

kajix, även om den andra trafikanten hållit rätt hastighet men jag redan befinner mig gott och väl inne i hindret ska jag kunna köra ut ur det. Framåt.

Lillstölla2010-05-24 20:08
Antal inlägg: 23831

Självklart ska du ju få köra igenom avsmalningen om du redan är halvvägs. Är ju galet värre att du ska bli tvingad att backa. Men är ju så, finns sådana idioter i trafiken så det är inte sant.

No 52010-05-24 20:13
Antal inlägg: 74

Självklart att du, om du kommit in i den avsmalnade delen, bara ska fortsätta. Det är ungefär som att du ska få fortsätta köra förbi en buss på 50-väg om du hunnit halvvägs dess längd innan chauffören ger tecken, börjar svänga ut och iväg.

ViktorWig2010-05-24 20:18
Antal inlägg: 442

I-landsproblem. Vem är det som har horn i huvet, du eller han som kommer mötande Erikseger???

Behringer2010-05-24 20:22
Antal inlägg: 3575

Men Erikseger?

"Vad anser ni? " frågar du i första inlägget..
Jag anser att godhet regerar i trafiken

af81 - Ej medlem längre2010-05-24 20:24
Antal inlägg: 313

Oj nej vad hemskt! Beklaga dig lite på Betapets forum så ska du se att det snart känns bättre.

ErikSeger2010-05-24 20:26

:-) Ska jag ha horn ska de helst vara på utsidan av huvudet och inte i.

Godhet BORDE regera, liksom sunt förnuft. Tyvärr verkar det vara en minoritet som ser det på det sättet.

No 52010-05-24 20:26
Antal inlägg: 74

Det kan ju vara på sin plats - vem vet hur många av er/de som häckar på betapet är riktigt idiotbilister? Kanske de lär sig lite vett i såna här trådar!

ErikSeger2010-05-24 20:27

Af...
Handlar nog mer om en förhoppning att någon här på forumet har en lagparagraf eller nån rättspraxis att referera till.

granit692010-05-24 20:28
Antal inlägg: 340

Vad är en chikan?Är det en gråsugga som vi säger?
Står hindret på din sida så ska du vänta.Så gör vi iaf i denna landsänden.

ErikSeger2010-05-24 20:31

Kan väl också känna att en del bilister uppvisar en macho-attityd i trafiken snarare än godhet och rent praktiska ställningstaganden. Jag menar... det går ju snabbare för den andre att komma igenom om han/hon först låter mig komma ut ur hindret istället för att täppa till hålet och tvinga mig att rätt makligt backa hela vägen tillbaka.

ErikSeger2010-05-24 20:36

Granit. En chikan är egentligen en slags dubbelkurva för att sänka hastigheten, men begreppet används ibland om avsmalningar till ett körfält för att släppa igenom trafik från en sida åt gången.

I det här fallet handlar det om att en SKYLT talar om vem som har väjningsplikt för vem genom hindret.

YamahaJet2010-05-24 20:37
Antal inlägg: 2239

Jag tror att du åkt in alldeles för sent och långsamt, därav såpass många irriterade bilister på så kort tid. Att de överhuvudtaget hinner fram innan du åkt förbi torde ju vara en indikation på att du inte förfarit såsom tänkt. Gissar att du också är en sån som blockerar vägen i 60-70 på 70-sträckor osv, och sedan gnäller på att bakomvarande aldrig håller avståndet.

Lillstölla2010-05-24 20:37
Antal inlägg: 23831

Ja men vissa är bara dumma i huvudet så är det ju. Är inte rimligt att du ska behöva backa tillbaka när du redan åkt in i avsmalningen.

La bruja2010-05-24 20:47
Antal inlägg: 505

Yamaha-vad menar du med att man blockar vägen i 60-70 på 70 sträckor? Man SKA inte köra fortare än 70 på en sån sträcka så hur sjutton kan det anses som att man blockar om man håller hastigheten? Hur fort kör du på en sån sträcka? Själv håller jag alltid hastigheten kanske att man kommer upp i några km mer när man inte tänker sig för men på en 30 eller 50 sträcka så tittar jag alltid på hastighetsmätaren så jag inte kör för fort. Och jag upplever självklart allt som oftast att folk bakom ligger i min baklucka dessutom så kör idioter ofta om på 30 sträckor. Kan man inte fatta att man ska hålla hastighetsbegränsningarna så ska man fanimig inte köra bil.

Midna792010-05-24 20:50
Antal inlägg: 1117

En person som kör i 70 på en 30-stäcka bör överhuvudtaget inte ha ett körkort. Det får de inte heller, om de blir påkomna.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?