Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 19 196 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| odin - Administratör | 2010-05-28 17:28 | |
![]() | Negativa attityder i tidningar ang. melodifestivalen Denna tråd är lite angående melodifestivalen :-) Förstår mig inte på AB och folk som tycker att - Christer Björkman skall avgå - Allt är ett fiasko - Och dagens AB-löp "lägg ned skiten" Fakta är att melodifestivalen har riktigt bra tittarsiffror. Och den som inte vill se det hela behöver ju inte se det. Varför skall man då lägga ned "skiten". Varför vara negativ istället för att säga "jag vill inte se det men de som vill får gärna göra det". 46% tycker "lägg ned skiten" på AB's omröstning. Suck säger jag... Och att C. Björkman skall ta konsekvensen. Vad har han gjort? Det är ju svenska folket som röstat fram låten... Relax, det är en tävling och ta det för var det är: underhållning! | |
| odin - Administratör | 2010-05-28 17:31 | |
![]() | Mer.... trist att tidningar skall "piska upp" stämmningar på detta sättet. Visserligen är det bara en omröstning på AB men känns lite som en tidsanda att negga allt. | |
| bj-olle | 2010-05-28 17:34 | |
![]() | *sniff sniff* det luktar populism här... nästan som att AB kör lite "omvänd psykologi" eller nåt.. haters gonna hate, kanske satsar de på att värva alla som inte gillar melodifestivalen (det har ju varit rätt populärt att snacka skit om den, AB hoppar på tåget) till svenska massmedias al-qaeda; aftonhoran och expesten. | |
| Satyra | 2010-05-28 17:34 | |
![]() | Du tyckte inte inlägget passade i befintlig(a) melodifestivaltrådar? .-o ;-) Hur som helst - Håller i stort med dig, en tycker nog att en omstrukturering av den svenska delen är på sin plats. Att låta Björkman gå är nog inte en lösning i sig, däremot tycker jag det är helt sjukt att det varje år är samma gamla låtskrivare som representerar urvalet och ofta inte bara med en låt utan flera i samma tävling. Det måste ju finnas en hel jävla uppsjö med bättre låtskrivare att skaka fram - eller rättare sagt - de som väljer ut låtarna utifrån alla tusentals bidrag som kommer in, kanske inte borde ingå i samma familj allihop ... | |
| le-lou | 2010-05-28 17:45 | |
![]() | håller med satyra. Och odin också. | |
| Peddape | 2010-05-28 17:46 | |
![]() | Hmm, nog tror jag inte att de tar in låtarna till melodifestvalen utifrån vem som skrivit dem. G:son är ju alltid med t ex, inte för att han brukar utan för att han levererar. Allting skall ju alltid vara så svart eller vitt, speciellt i aftonblaskan. Jag tror inte att det är många länder som har en sådan bredd som vi har i svenska melodifestivalen. I år gillade vi svenskar Anna bäst, men hade vi som yamahayet skrev i en annan tråd tänkt lite mer och velat gå bra i europa så borde vi kanske istället skickat Timotej. Sen får vi inte glömma att övriga Europa har kommit upp sig de senaste 5-10 åren, de allra flesta länderna skickar ju riktigt proffsiga bidrag. I år hade vi väl dessutom otur som hamnade i en RIKTIGT tuff semi, jag var faktiskt rejält imponerad över hur bra tävling det faktiskt var igår. AB är skräp rent ut sagt, dessvärre så har de stor makt. | |
| granit69 | 2010-05-28 17:52 | |
![]() | Vilken familj är det? | |
| Satyra | 2010-05-28 17:59 | |
![]() | Nja, granit - de kanske inte är familj i ordets rätta bemärkelse men sammansvetsade på ett sätt som gör att samma låtskrivare år efter år av någon märklig anledning anses ha skickat in de bästa bidragen - utifrån tusentals låtar. Känns inte sannolikt ATT det verkligen förhåller sig så, i mitt tycke ... Och ÄR det så så är jag glad att jag inte sitter och tar ut de slutgiltiga låtarna för då måste övriga vara rent vidriga att lyssna till, hahaha. Nej men allvarligt talat ... Om man jämför låtarna som väljs ut till svenska melodifestivalen med övrig svensk musik som skrivs genom åren, så är det ju de förstnämnda oftast så mycket sämre att man baxnar. Tycker jag! | |
| Satyra | 2010-05-28 18:00 | |
![]() | Konstig svenska jag skriver idag, men men ... ni fattar nog. :-) | |
| granit69 | 2010-05-28 18:05 | |
![]() | Ok,jag trodde det på nåt konstigt vis skulle visa sig att Niclas Wahlgren fanns representerad. Mannen som kan allt. | |
| Lillstölla | 2010-05-28 18:13 | |
![]() | Kan hålla med AB till viss gräns. Tycker man ska lägga ner Melodifestivalen - i nuvarande form! Tillbaka till ursprunget tycker jag. Allt trams med deltävlingar osv osv. Men är väl samma sak med Melodifestivalen som med AB anledningen till att de har deltävlingarna är för att tjäna pengar, precis som AB har sådana rubriker som de har idag för att sälja lösnummer o tjäna pengar. Som TS säger, är ju inte Björkman som gjort nåt fel, eller artisten. Är ju faktiskt svenska folket som röstat fram bidraget. Men tycker det är lite komiskt att länder som Armenien och Ukraina tog sig vidare men inte vi, men den schlagerhistorian vi har. Men skoj för dom såklart. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-28 23:23 | |
![]() | Jag har mitt största förtroende för Christer Björkman oavsett. det vore ju löjligt annars. karln är ju expert. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-28 23:31 | |
![]() | Madde deltog inte. | |
| Sweetlime | 2010-05-28 23:45 | |
![]() | De proffsiga hitmakarna (som skriver låtar till Lady Gaga, Britney med flera) vill inte syssla med tonartshöjning? Låtskrivande a-artister vill inte smutsa ned sig med förlust när de har en internationell karriär? De vill helt enkelt inte vara i samma sammanhang som ett gäng b-artister, nykomlingar och hackande falsksångare? De har inte tid och lust med cirkusen runt festivalen? De är uppbokade och kan inte helt plötsligt rensa almanackan för tvivelaktiga turnér som ska marknadsföra en låt i länder som inte ingår i deras a-satsningar? Ja, det finns en massa anledningar till att festivalen inte är en plats för a-proffsen. Om en ny stjärna föds är tävlingen kanske intressant, men hur ofta händer det? Vilka artister har fått sitt stora genombrott tack vare eurovision? Ugglas i Sverige, men internationellt? Vi har ju så många arenor nu, schlagern behövs egentligen inte, det är mer en nationalistisk tävling där man håller på sitt land före en låt. Det är mer en sightseeing-tävling där olika kulturer möts tack vare östexpansionen? Vi har ännu inte vant oss vid det nya storeuropa? | |
| Sweetlime | 2010-05-28 23:47 | |
![]() | Eh, vad jag vill ha sagt är att det finns anledning att fundera över tävlingens framtid, men Björkmans roll i det hela görs lite för stor. Vi har en annan värld nu än när tävlingen startade och inte mycket har hänt med konceptet, eller? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-05-29 00:04 | |
![]() | "Varför vara negativ istället för att säga "jag vill inte se det men de som vill får gärna göra det"." Det är lätt att samlas under missnöje. | |
| Palini | 2010-05-29 10:34 | |
![]() | Rätt typiskt kvällblaskorna. Först hyllar man och blåser upp nåt till en enorm stor bubbla, som man dagen efter kan spräcka och fläka ut krigsrubriks stora bokstäver som skriker "FIASKO". Sensationsjournalistik i bästa Aftonblader/Expressen/TV4 -stil. Rätt lustigt också att läsa alla kommentarer nu när man har facit i hand. Vad är det som garanterar att det hade gått bättre för nån annan låt? Hade vi haft en jury som hade valt ut låten och det hade gått dåligt, så hade man nog ondgjort sig över att man borde låta telefonröster avgöra istället. Det har väl för övrigt redan hänt, eller? Tävlingen har förändrats rätt rejält med intåget av länderna från Östeuropa. Det är väl rätt uppenbart att vi har rätt olika smak? Har man en dock en låt som går hem i de flesta läger likt Norge ifjol eller Lena PH:s "Det gör ont" så brukar det ändå gå hyfsat bra, har man det inte så kan det gå mindre bra. Är det en skandal? Förut fanns det heller inget kval, alla var direktkvalificerade. Förr eller senare hade vi missat en final. Det är väl ingen konstigt med det? Är det skamligt? Är det dåligt? Är det fel eller är det precis så som det ska vara nu för tiden? Eller vill ni hellre se en rak final i 4-5 timmar med 40 deltagande länder? Ska vi utesluta öst och låta allt vara som förut? Var allt verkligen bättre förr? =) | |
| elak kanin - Ej medlem längre | 2010-05-29 10:37 | |
![]() | Låten var tråkig och tjejen som sjöng var färglös och platt som ett passfoto..inte konstigt att det gick som det gick. | |
| Tommy 1979 | 2010-05-29 10:46 | |
![]() | Jag håller fullständigt med Odin! Och så tycker jag att det är en väldigt barnslig reaktion att tjafsa om att MF/ESC ska läggas ner. Om det går dåligt för Sverige i en fotbolls- eller hockeymatch, inte tusan börjar folk gapa om att vi ska sluta vara med i fotbolls- resp. hockey-VM då? | |
| Palini | 2010-05-29 11:13 | |
![]() | Sweetlime... I Sverige kan man väl ändå påstå att det är en tävling för "a-proffsen", eller? I andra länder vet jag inte riktigt hur det ligger till med den saken, men man kan ju misstänka att t.ex. England ofta nöjer sig med "c-proffs" i bästa fall. =) Det är ändå hyfsade namn som har deltagit och deltar fortfarande i den här tävlingen. ABBA fick väl ett rätt hyfsat genombrott i just denna tävling? Andra som har deltagit är Björn Skifs, Tomas Ledin, Magnus Uggla, Tommy Körberg, Jill Johnson, Lisa Nilsson, Charlotte Perelli, Carola, Pernilla Wahlgren, Peter Jöback, Markoolio, Linda Bentzing mm. Det är mycket möjligt att dessa hade slagit igenom ändå, men de har nog ändå fått lite hjälp av melodifestivalen. | |