Spelrum
Giraffen25
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 180

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bianca_792010-05-28 21:41
Antal inlägg: 34

"röst"-fråga
Har länge undrat varför rösten förändras med åren.

Alltså hur man på telefon till exempel kan höra om det är en gammal eller ung människa man pratar med. Inte exakt hur gammal men ungefär.

Vad är det egentligen som gör att rösten ändras med åren?

Nån som vet?

Venatici2010-05-28 21:43
Antal inlägg: 1318

Man vet ju att miljöfaktorer spelar roll.
Om man röker, krökar och bor i storstaden förändras rösten mer än om man bor på landet, äter äpplen och klappar kor....

kajix2010-05-28 22:02
Antal inlägg: 7767

de delar i kroppen som bildar ljud åldras och förändras precis som andra delar av kroppen.

skulle kunna tänka mig att åldrandet av stämbanden spelar stor roll.

vindsus862010-05-28 22:17
Antal inlägg: 3785

som kajix säger så har det säkert med stämbandens åldrande att göra. äldre tycker jag kan ha darrig röst och då kan ju det bero på exempelvis att stämbanden kanske blivit lite sladdriga.

Sporten42010-05-28 22:23
Antal inlägg: 238

Ofta kan man avgöra det på kronolekten som tillämpas. Även att det är en viss nyansskillnad i tonfallet.

sv.wikipedia.org/wik.../K ronolekt

apbur2010-05-28 22:31
Antal inlägg: 9699

Jag tycker mest man kan höra om någon är ett barn, tonåring eller lastgammal. Barn för att de har barnröst (litet struphuvud?), tonåringar för att de befinner sig i målbrottet och jättegamla för att de talar med mer späd röst. Troligtvis för att lungkapaciteten är sisådär.

Jag tror mer på Sporten4:s teori.

ttiittii - Ej medlem längre2010-05-28 23:12
Antal inlägg: 37631

stämbanden töjs ut,och löständerna kan ändra rösten ,rökning ger mörkare röst,om hörseln blir sämre kan det göra att vi äöndrar ton läge

Drejo2010-05-28 23:22
Antal inlägg: 134

Äldre får ofta svagare stämband och svagare andning. Ungdomar tenderar att prata fortare och artikulera sämre. Kvinnor som rökt länge får djupare röst. Språket förändras, så att unga och använder olika ord och formuleringar.

Bianca_792010-05-28 23:48
Antal inlägg: 34

Tack. Många bra svar!!

apbur2010-05-28 23:51
Antal inlägg: 9699

Ja, fast det verkar mest bara vara spekulationer. Många har uttalat sig om äldre människors stämband men jag undrar om det verkligen är någon som vet?

En logoped som vill svara?

carlmartin - Ej medlem längre2010-05-29 00:59
Antal inlägg: 4590

ofta kan man se på en människa ungefär vilken ålder de har. det har att göra med huden, längden, hållningen, hur de rör sig osv.
jag tror det är lite samma med rösten.

jag vill gärna spekulera i att vi människor uppfattar mer är vi är uppmärksamma på.

einsturz2010-05-29 01:50
Antal inlägg: 149

Jag pluggar till logoped och det är ju som redan har sagts att även larynx (struphuvudet) åldras; brosken blir stelare, ledytorna blir ojämnare, stämbanden blir mindre elastiska, vokalismuskeln (i stämbanden) blir tunnare och hos kvinnor blir också slemhinnan tunnare. Allt detta påverkar rösten. Sedan spelar också miljö- och livsstilsfaktorer in, och även hur man använder, och har använt, sin röst.

Barn låter som de gör bl.a. för att larynx sitter relativt högt upp i svalget och stämbanden är små och har inte utvecklat alla lager som de sedan består av i vuxen ålder.

Målbrottet beror på att larynx & stämbanden växer snabbt pga ökad hormonproduktion.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?