Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 234

Forumkategorier

Användare Inlägg  
cat-woman - Ej medlem längre2010-05-31 09:37
Antal inlägg: 61

Någon bra huskur?
Jag har drabbats utav en ganska simpel åkomma egentligen, men hostan gör mig galen!

Jag hostar konstant och rösten är borta så jobba är inte ens lönt att tänka på då jag har ett arbete där jag måste prata.

Snälla lite tips! På onsdag måste jag vara kry igen.

Tess 082010-05-31 09:38
Antal inlägg: 18003

ingefära som rivs och blandas med citron. Ev lite/mycket vatten.
Drick! Vet ej om det funkar, men har läst om detta tips.
Försök också få i dig vitlök :)

Bim19642010-05-31 09:50
Antal inlägg: 1854

Te på ingefära ska vara bra. Men det ska vara färsk ingefära som man river och blandar med hett vatten. Tillsätt gärna honung med.

Pialina2010-05-31 09:59
Antal inlägg: 665

Varit till apoteket och fått lämplig hostmedicin?

Angående rösten är det väldigt viktigt att du inte pratar när du är hes och även om det oftast känns lättast att viska, är det absolut förbjudet, för det gör rösten mycket mer illa än att prata. Varm svartvinbärssaft gör gott, värmer och lenar mycket längre än te.

Krya på dig!

cat-woman - Ej medlem längre2010-05-31 10:15

Nej har inte varit på apoteket och fått hostmedicin då jag tror mer på gamla beprövade huskurer.

Min förkylning sätter sig alltid på stämbanden och jag är mycket dålig på att vara tyst...

Men denna gången får jag inte slarva då det inte var så länge sen sist jag var krasslig.

Tack för goda råd! sitter nu med nyriven ingefära i hett vtn.

Pensé2010-05-31 11:10
Antal inlägg: 23

Köp Vick! upptäckte till min förvåning att det fortfarande fanns att
köpa på apoteket. Minns barndomens blå burk med grönt lock och vick på hela bröstkorgen och sen fetvadd över.
Har provat nu och det funkar fortfárande , fast inte provat med fetvadd. Mina förkylningar med åtföljande lång hosta
har minimerats. Om det funkar med heshet vet jag inte.

Skugga2010-05-31 12:05
Antal inlägg: 6559

Min dotter på tre år har ofta problem med luftvägarna och jag vill inte proppa i henne hostmediciner stup i kvarten, så mot hennes slemhosta funkar starkt honungsvatten, observera INTE hett vatten då det tar död på många nyttigheter i honungen, rör ut den i kallt vatten. För hennes torr-/rethosta får hon mörk choklad, 70-85% kakao.
www.nt.se/nyheter/ar...eI d=941341

Pialina2010-05-31 15:10
Antal inlägg: 665

Cat-woman, om förkylningar ofta tar på rösten för dig, är det jätteviktigt att du tar hand om rösten och är hemma genast du är hes. Jag har också ett talyrke och i början var jag på jobb trots att jag var hes, eventuellt var jag borta en dag eller två, och det blev alltid bra igen. Plötsligt en gång blev det inte det längre och på det följde ett par veckors sjukskrivning enbart pga rösten, en röst som inte gick att höja alls över normal talnivå, flera års kamp med rösten osv. Mitt råd till dig är alltså att du tar hand om din röst ordentligt!

Att tala i telefon är inte bra, tar på mer än vanligt prat. Prata inte liggande eller i konstiga ställningar. Fundera också på hur du pratar när du är på jobbet, hur du använder rösten och i vilka ställningar. Stämbanden är inte gjorde för att prata när huvudet är vridet, fick jag lära mig av foniater och talterapeut. Inte hålla en bilderbok så barngrupp ser den samtidigt som man läser, inte skriva på tavlan samtidigt som man pratar halvt vänd mot elever, inte prata med telefonen inklämd mot axeln osv.

Drick mycket vatten. Om ditt jobb går ut på att prata till grupper (lärare, förskolepersonal, guide, föreläsare, gympaledare etc) kanske du har nytta av en röstförstärkare.

Om du åker till Finland eller känner någon som åker, köp Sisu-tabletter i vanlig butik. Jag trodde inte på att de kunde hjälpa, men en kollega envisades och visst sjutton hjälpte de riktigt bra mot röstproblem. De finns dessutom som xylitoltabletter så de inte gör tänderna illa. Nackdelen är att de har ganska stark doft.

Speciellt då du är förkyld kan det vara bra att värma upp rösten på morgonen innan du pratar i jobbet, ifall du inte pratar automatiskt hemma på morgonen.

Lycka till!

cat-woman - Ej medlem längre2010-05-31 15:49

Tack Pialina för alla goda råd :-)

Ja, jag har slarvat flera gånger. Det är ju så att känner man sig inte särskilt krasslig för övrigt så försöker jag ändå att jobba och det är ju fruktansvärt ansträngande att tala. Jag är så fruktansvärt plikttrogen och det känns som att det blir ett bakslag till mig sjäv.

Från och med nu så ska jag tänka på mig själv när hesheten kommer.

bj-olle2010-05-31 16:38
Antal inlägg: 3350

om du gillar huskurer kan du ju testa plinius den äldre's tips.
för huvudvärk rekommenderar han att knyta fast rävtestiklar i pannan, och om du har inkontitens så är det stående tipset att dricka sött vin blandat med askan av en bränd grispenis, och därefter kissa i sin egen, eller sin grannes, hunds säng.

cat-woman - Ej medlem längre2010-05-31 16:45

bj-olle:
Inte det jag frågade om. Men jag förmodar att du själv prövat plinus den äldrés tips efter som du rekomenderar det...;-)

Sotfinger2010-05-31 16:56
Antal inlägg: 22361

En huskur som har fungerat på mig åtminstone vid heshet och rethosta, är att skära en lök i tunna skivor och sedan hetta upp mjölk med löken i plus en rejäl klick smör. Drickes (så så värst gott, men det gör gott!) när det svalnat av lite, gärna vid sängdags. Då är hesheten bättre på morgonen!

nettan232010-05-31 17:00
Antal inlägg: 4086

varm saft, shotta ingefära/citron, c-vitamin, vitlök, botanisera bland hälsokosten, vila mkt, vatten.

malman2010-05-31 18:03
Antal inlägg: 1457

finns en jätte bra hostmedicin, men den tar ett tag att göra men jag tänkte att du kanske har nytta av den nästa gång.
du blandar nya grannskott, de ljusgröna med socker 1kg grannskott =1kg socker ställ blandningen i fönstret i en sluten burk, ca 2månader blanda och skaka burken några gånger.
sen silar du bara ur grannbaren, blir ganska mycket vätska.
20ml 3 gånger dagligen. äckligt och sött med funkar skit bra. det var min farmors mormor som började med detta,
jag som har astma och blir riktigt dålig av hosta klarar mig bättre på denna medicin än på den man köper.

men som sakt det tar lite tid och är lite bökigt men det är det värt

-Butterfly- - Ej medlem längre2010-05-31 18:32
Antal inlägg: 219

Mot hostan hjälper det bra att tugga på en liten bit ingefära.
Och gör gärna ett avkok på ingefära och drick...det är utdrivande.

nippertippan2010-05-31 18:52
Antal inlägg: 792

Riv vitlök i smör och rör om. Ha på knäckebröd. Ät massor. Hjälper mot virus och bakterier.
Mot rethosta funkar även saltlakrits och lakrits.

ger0552010-05-31 18:58
Antal inlägg: 153

Te med honung

Fikonspråk2010-05-31 19:45
Antal inlägg: 53

När jag läste fonetik föreslog läraren att man skulle uttala en låg och lång vokal istället för att harkla sig när det känns irriterande i halsen. Till exempel "aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah ." Det ska vara skonsammare för larynx, och dessutom låter det roligare. :)

MRS_PANIK2010-05-31 19:52
Antal inlägg: 24

Köp Echinacea i hög dos på hälsokosten (finns flera fabrikat). Så fort du känner dig det minsta förkyld ta dig en dos. Har själv inte varit sjuk på tre år. (Brukar köpa mina piller på Boots i England)

blue_moon2010-05-31 22:08
Antal inlägg: 9713

Malmans hostmedicin av granskott och socker skulle vara kul att testa. Men är det inte förbjudet att ta skott och kvistar utan att be markägaren om lov?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?