Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 178

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-06-04 11:12
Antal inlägg: 17500

Husvisning - dålig lukt i källare
Behöver lite tips från nån som är hus-kunnig.
Vi var och tittade på ett hus i veckan. Charmerande hus förutom att jag knappt kunde andas i källaren. (jag är hyperkänslig för lukter för sambon tyckte inte det luktade så starkt som jag gjorde).

Kan det finnas källare som luktar alltså starkt av just källare, typ jordigt, fuktigt utan att det måste direkt handla om fuktskador el mögel?
Källaren är byggd på 50 talet, är helt i betong (golv o tak) luktar starkt av "fuktighet" som sagt och jag tyckte mig även känna nåt som påminner om kattkiss. Kan det vara mögellukt som påminner om det?
Ägaren har uppgivit i pappren att det kan vid skyfall komma vatten in, som torkar upp på 1-2 dagar.
Är det något anmärkningsvärt?

En annan märklig sak är att källaren är byggd i efterhand, huset är från 1920 talet, men källaren byggd på 50 talet.
Jag är iaf livrädd för saker som mögel, och självklart skulle vi ta dit en besiktningsman i köpläge, men frågan är om det ens är värt de pengarna, kanske lika bra att backa det här huset pga detta med källaren? Vad tror ni? Dåligt tecken?

Minta2010-06-04 11:25
Antal inlägg: 20042

Huset kanske behöver dräneras runtom. Ta reda på om det gjorts. Det låter också som dålig ventilation och upptorkning.

Minta2010-06-04 11:26

Kan man bygga en källare i efterhand? Vad var det innan det var källare?

Bitte - Administratör2010-06-04 11:27
Antal inlägg: 24219

Ja ,man kan gräva ur och bugga källare i efter hand, och det som TS skriver om med lukten låter vanligt i äldre hus där grunden behöver dräneras

Bitte

Tess 082010-06-04 11:37
Antal inlägg: 18003

Kommer vatten in när det regnar så är ju något inte helt rätt.
Jag själv skulle vara otroligt skeptisk till att köpa ett hus med "källar-lukt" och fuktighet...
Bor själv i ett hus byggt 65, men har inga som helst bekymmer med fukt i källaren, men det kan lika gärna bero på var huset ligger och hur ev avrinning är i källaren.
Kolla om/när huset är drenerat och ta för guds skulle dit en besiktningsman om ni funderar på att köpa!!

Lillstölla2010-06-04 11:52
Antal inlägg: 23831

Säger som Tess, besiktningsman!!! Man kan inte vara nog försiktig vid husköp!
Lycka till:)

matildeH2010-06-04 12:06
Antal inlägg: 44

Jag skulle vara betänksam ifall du tycker det luktar så illa. Vad finns ikällaren? Ska du till exempel ha tvättstuga där? Vi upptäckte samma sak i vårt hus (byggt 1930) att det trängde in vatten vid snösmältningen. Huset var inte dränerat och vi har satt dit pordrän. En smart dränering när du gör allt på två dagar istället för en hel sommars jordhögar runt huset. Så nu är det problemet borta. Men jag skulle kanske inte köpa huset om man ska ha källaren som bostadsdel.

LisaLong2010-06-04 12:06
Antal inlägg: 2725

När det gäller sånt säger jag 2 oberoende besiktningsmän.En som mäklaren brukar använda sig av + en ni själva kontaktar. MYCKET viktigt. Många husköpare blir blåsta omedvetet när det gäller fuktskadade hus, va noga också när det gäller rören, så ni inte behöver byta alla rör i huset, kostar en mindre förmögenhet

Nypa - Ej medlem längre2010-06-04 12:22
Antal inlägg: 17

LisaLong en mycket god och rätt idé.
Men mina ord,välj inte det huset...

Maad Max2010-06-04 12:24
Antal inlägg: 1123

Det låter som att en dränering är på sin plats, precis som andra redan skrivit.
Mina föräldrar hade samma dofter för något år sedan i källaren som du beskriver. Dock inget mögel.
De dränerade och problemet var ur världen.
Beroende på storlek på huset kan ju såklart kostnaden variera. Och det kraftigt!
Det pris mina stackars föräldrar åkte på att betala var allt annat än billigt. De passade förvisso om att göra om större delen av tomten också men det är inte billigt att dränera hus.
Kolla upp vad det skulle kosta att dränera huset, och frågan är om man ens får sälja ett hus som enligt din beskrivning låter som att en dränering skulle gjorts för ca 10 år sedan.

Ett hus klarar inte mycket längre än ca 40-50 år utan att behöva dräneras, eller i alla fall ses över ORDENTLIGT på den fronten. Tar man inte itu med det kan det bli riktigt, riktigt svårt att ta hand om problemen efteråt.

Lycka till!

le-lou2010-06-04 12:28
Antal inlägg: 17500

mmm dränering är nåt vi tänkt på själva. Ska kolla upp det närmare.
Källaren ska inte vara för bostads, hela källaren består egentligen av tvättmaskin/torktumlare och bergvärme-grejs vad det nu heter. Det är alltså inte nåt som används för att bo i.

tack för lite input, det är vansinnigt mycket att tänka på när det gäller hus har jag insett.

anneliea12010-06-04 12:45
Antal inlägg: 100

Det låter som vårat hus..

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-04 12:46
Antal inlägg: 3604

Även om det skulle gå att lösa med dränering kommer du alltid tycka att det luktar suspekt i källaren. Välj ett annat hus så slipper ni huvudvärk

Mouche - Administratör2010-06-04 13:44
Antal inlägg: 24193

Instämmer med ElectricEye:

Och..Varför köpa ett hus där problemen finns med redan från första dagen?
Det roliga med hus, om man nu inte valt just ett renoveringsobjekt alltså, är ju att man flyttar in och myser av glädje över sitt livs inköp.

Tids nog kommer det kostsamma överraskningar ändå när man har hus.

Mouche

0aal2010-06-04 14:43
Antal inlägg: 1

hej. jag är inne på mitt andra hus. mitt första fick jag byta syllen mot en kostrnad av 110000.nu har jag byggt själv. mitt råd är att inte köpa äldre hus med källare, dränering löser bara problemen en tid. bli inte överraskad om du kommer hem och källaren har 10 cm. vatten. källare=jätteproblem, hoppas du finner ditt drömhus utan källare.

Minta2010-06-04 14:47

Det är tydligen mycket som måste kollas, t.ex. husets avvattnings- och dräneringssystem, ventilation mm. Skulle jag inte ge mig in i.

micro1132010-06-04 14:52
Antal inlägg: 17542

Jag har äldre hus med källare, det är faktiskt toppen som lösning med tvättstuga och bra med utrymmen.

Dock säger som andra dräneringen är jätteviktig och det SKA inte lukta starkt i källaren.

En viss instängd lukt sk källarlukt kan man ha i källaren eftersom det ofta är rena betongväggar och golv och inte lika ventilerat och bebott som övriga huset --- men inga konstiga lukter ska det vara, inga obehagliga, stickande eller markanta jordlukter, fuktlukter eller dylikt, sådant måste ALLTID kollas upp.

Att byta dränering kan det vara värt om huset är schysst i övrigt, men ta alltid jordabalks besiktning och kostnadsoffert på sådant innan husköp, och pruta i så fall på huspriset.

Jordabalksbesiktningen är för att du ska vara medveten om vad du köper och vilka fel som finns -- så den gör du INNAN köpet är helt klart, du måste se till att du kan backa om den visar stora fel. Det är i och för sig en kostnad för dig som köpare men hellre det än att köpa ett fuktskadat mögelhus.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?