Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 178

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ålandspojken - Ej medlem längre2010-06-05 08:40
Antal inlägg: 226

Vi er røde, vi er hvide!
Idag den 5 juni är det Danmarks nationaldag. I denna tråd delar vi med oss av en simpel anektdot från eller om det rödvita landet i syd. Egen upplevelse eller upplevd av andra spelar ingen roll. Man grundtanken är att tråden ska gå i positiv riktning!

Jag börjar!
Fotboll har aldrig tillhört mitt intresseområde, bokstäver har alltid känts mycket intressantare för min del. Men 1986 är dock ett undantag. I samband med VM det året sjöng det danska landslaget in kampsången "Vi er røde, vi er hvide", och den var så kanonbra att att jag, som dessförinnan aldrig sett en enda match, satt som klistrad vid Tvn och såg hela VM-et!

Peddape2010-06-05 09:35
Antal inlägg: 647

EM-kvalmatchen 2 juni 2007. Det kändes som vi var sjukt många svenskar i köpenhamn, typ mer svenskar överallt, i staden och på parken! Fram tills de innan avspark drog igång "Vi er røde, vi er hvide", då kändes man helt plötsligt väldigt ensam där på läktaren.
Sen blev det en grym match som fick ett unikt slut! Men galet alltså, vilken stämning!

Scarpetta - Ej medlem längre2010-06-05 11:35
Antal inlägg: 1154

Firade nyår i Köpenhamn för några år sen. Det var en upplevelse i sig, då de inte har några restriktioner (eller inte verkade ha iaf) gällande fyrverkerier. Krutröken låg tjock över hela stan & emellan smällarna hördes sirener från diverse utryckningsfordon. Det var något jag inte ångrar att jag gjorde :)

Satyra2010-06-05 12:26
Antal inlägg: 4561

Min starkaste koppling till Danmark är att jag varit gift med en dansk man och har en son med honom, som då alltså är halvdansk.
Har således även tillbringat en del tid i Danmark och konstaterat att mentaliteten bland människor där passar mig väldigt bra. Folk är generellt mer öppna, umgås mer över generationsgränserna och är överhuvudtaget mer avslappnade till naturen. Gillar Danmark och danskarna skarpt! ;-)

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 12:31
Antal inlägg: 3604

Världens mest lyckliga folk! :)

bj-olle2010-06-05 12:36
Antal inlägg: 3350

liftade med en långtradare till odense med en polare en gång. chaffisen hade hela huvet rakat förutom formen av en hand mitt på, så rullade han fram på E20 i högerfilen och rökte maja under tiden.

Träsmak2010-06-05 12:40
Antal inlägg: 882

Polkagrisar är röd-vita

Scarpetta - Ej medlem längre2010-06-05 13:52
Antal inlägg: 1154

Electric Eye: Jag tror "lyckligaste", är ett ord.

Midna792010-06-05 14:12
Antal inlägg: 1117

Jag är mycket förtjust i Danmark - med undantag från några saker

ger0552010-06-05 14:13
Antal inlägg: 153

Jag gillar danska dronningen, tycker att hon verkar cool.

CaroCaw2010-06-06 14:00
Antal inlägg: 79

Er dansker og bor i København =)
I går skulle jeg til en fødselsdagsfest nær Christianshavn, så tog en bus, som kørte mig forbi mange af de flotte bygninger i København. Fik mig til at huske hvor hyggelig København egentlig er =)
Og så blev der da også spillet "Vi røde, vi er hvide" en enkelt gang til festen =)

Tinna2010-06-06 14:03
Antal inlägg: 20250

Köpenhamn är en fin stad! :)

Dock får man passa sig för äckelgubbar på Tivoli. :/

bj-olle2010-06-06 14:40
Antal inlägg: 3350

jag svimmade en gång på gatan i köpenhamn av beklagliga skäl, men det var en jävla resa i danmark den gången :)

Hapu2010-06-06 14:50
Antal inlägg: 51

Tycker nog att Shakepsears ord "Something is rotten in the state of Denmark" är ett av de mest träffande citaten som angår vårt grannfolk med tanke på det otroliga mindrevärdighetskomplex som danskarna generellt lider av vilket resulterar i att de är ett av Europas mest främlingsfientliga folk.

Tanten M - Ej medlem längre2010-06-06 14:57
Antal inlägg: 5126

Min erfarenhet av danskarna påminner om bj-olles första inlägg.
Liftade genom Europa o letade alltid efter tradare med gul skylt = danskar eller holländare, möjligen även spanjorer.
Alltid lyckade o underhållande färder :)

ViktorWig2010-06-06 15:03
Antal inlägg: 442

1986, följde med farsan till Danmark för han skulle jobba. Samtidigt var det fotboll. Dagen efter när vi skulle hem hade Danskjävlarna sparkat sönder hela vår bil.

1992-3 nånting hängde jag på honom igen och en kompis följde med. Vi smög iväg och köpte öl (första gången ja drack öl), sen satte vi oss på en buss och jag blev jätteillamående och spydde ner hela bussen. Jag ser det som hämnd för att dom sparkade sönder vår bil några år tidigare

blue_moon2010-06-06 16:24
Antal inlägg: 9713

Tacka vet jag danskarnas sätt att behandla smugglare! Det jag nu ska berätta hände för över 20 år sen, före de generösa EU-reglernas tillkomst.

Min bror, jag och tre kompisar hade seglat ner i vår båt från Limhamn till Burgstaaken på Fehmarn (som så många andra gjorde på den tiden) och handlat billig sprit på Fischergenossenschaft. För att slippa tull uppgav vi tredje land som destination. Hemseglingen gick bra till en början, vi hade passerat Gedser Rev och var på väg mot Klintholm på Mön. Men där, mitt ute på havet, blev vi prejade av danska kustbevakningen som konfiskerade samtliga flaskor utom fem. Tjänstemannen gav oss rådet att behålla var sin flaska konjak, eftersom den var dyrast i böter.

När (det dryga) bötesbeloppet var inbetalt en vecka senare fick vi komma ner till Nyköbing/Falster och hämta våra flaskor om vi ville. Det ville vi förstås och tog för enkelhets skull landvägen den här gången. Heder åt danska myndigheter som uppträder så humant mot lagbrytare!

Nasty Nimrod2010-06-06 19:06
Antal inlägg: 1063

Förvånad att den här videon inte dykt upp än:

www.youtube.com/watc...-e AhyMi54c

Gautama2010-06-06 19:12
Antal inlägg: 6854

Jag bodde i en förstad till Köpenhamn som heter Herlev i min ungdom. Sen semestra jag 4 veckor i Danmark varje sommar i min barndom.
Underbart land som ligger mej varmt om hjärtat.

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2010-06-06 21:59
Antal inlägg: 4814

Tack för allt Lego.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?