Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade25
Mobilspel
Pågående19 167

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2010-06-09 00:31
Antal inlägg: 20042

Konstiga regler?
En man i Göteborg som utbildade sig till journalist och hade vikarierat i flera år fick äntligen en fast tjänst i Jönköping. Han bor där i veckorna men åker hem till Göteborg varje helg och ofta en eller ett par dagar i veckan. Där har han sin familj och alla sina vänner. A-kasereglerna säger att han måste vara skriven i den stad han arbetar. Nu har han blivit vräkt från sin lägenhet med motiveringen att han inte bor där. Hade han bott i Jönköping och arbetat i Göteborg och såleds bott i lägenheten motsvarande tid hade han inte blivit vräkt. Verkar det riktigt klokt?

anneli72 - Ej medlem längre2010-06-09 02:29
Antal inlägg: 11612

Rent för jävligt..om du frågar mig.

Guavan2010-06-09 03:06
Antal inlägg: 41

Håller med!

Miss_jk2010-06-09 06:29
Antal inlägg: 8941

Tycker också det är jätteskumt. Min sambo hade samma problem. Klart att man måste få bo var som helst även om man inte jobbar där. Hur funkar det för alla dem som pendlar mellan t.ex. Eskilstuna och Stockholm? Och som min sambo ett tag var inne på, att ta ett jobb i uppsala och pendla varje dag. Hur skulle det funkat då? Skulle han vara tvungen att hyra lägenhet i uppsala ändå?

Drejo2010-06-09 07:11
Antal inlägg: 134

"A-kassereglerna säger att han måste vara skriven i den stad där han arbetar." Eh? Det har jag då aldrig hört talas om. Det finns ju jättemånga som pendlar till annan ort för att jobba. Verkar vara något galet med fakta i den där historien.

Drejo2010-06-09 07:13
Antal inlägg: 134

Dessutom är ju frånvaro från bostaden knappast skäl för uppsägning. Varför skulle hyresvärden vilja säga upp honom bara för att han ofta är bortrest? Dessutom vore det inte juridiskt hållbart. Jag tvivlar på att det här är hela historien.

Bitte - Administratör2010-06-09 07:15
Antal inlägg: 24219

Håller med Drejo,, nått är fel,, man jobba vart man vill men vara skriven på hemorten och det handlar INTE om nått med A-Kassan är jag nästan 100 säker på ,,,där emot kanske fastighetsägaren har sagt upp hans boende med det handlar ju om andra saker än om A-kassan

Bitte

-Niskanen- - Ej medlem längre2010-06-09 08:17
Antal inlägg: 263

Håller med Drejo.

AH1N12010-06-09 08:45
Antal inlägg: 80

....har läst lite om a-kassereglerna på nätet och hittar ingenting om att man måste vara skriven i den stad man arbetar.... personen har nog antingen blivit vilseledd eller missuppfattat uppgifter....

kajix2010-06-09 08:47
Antal inlägg: 7767

nej, är du helt säker på att det var journalist han utbildade sig till?

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-09 09:19
Antal inlägg: 3604

Vilken av lägenheterna blev uppsagd? Varför blev han vräkt? Det är klart att man kan ha dubbelt boende. Jag förtår inte vad eventuella A-kasseregler skulle ha med det här att göra över huvud taget.

LisaLong2010-06-09 09:43
Antal inlägg: 2725

Låter konstigt, men om det nu är så kanske det var för han hade 2 adresser/boenden.

LisaLong2010-06-09 09:54
Antal inlägg: 2725

här kanske det kan stå nåt orkar dock inte läsa allt själv:) www.journalisternas-...ts villkor/

0si2010-06-09 10:08
Antal inlägg: 38

har du inte fått detta om bakfoten tror du. hur blir det om du är pilot exempelvis

Minta2010-06-09 10:17

Historien stod i GP i förrgår. Han fick rätt i hyresnämnden men bostadsbolaget gick vidare till övre högre instans och där fick de rätt. Han anses inte bo i bostaden utan bo i den stad han är skriven. Bostadsbolaget har nu fått prjudikat hur de ska agera i andra liknande fall, så det är ingeting skumt i själva historien, men helt tokigt ändå tycker jag. Det finns ingenting annat i historien, han har inga klagomål, inga försenade hyresinbetalningar.

Minta2010-06-09 10:25

Det låter konstigt med a-kassereglerna, men så stod det i tidningen.

Minta2010-06-09 10:34

Drejo, det är juridiskt hållbart, det har bostadbolaget (Familjebostäder) nu fått papper på. Han anses inte bo i lägenheten eftersom han arbetar i Jönköping och har något boende där. Hans enda möjlighet nu är att köpa bostadrätt.

kajix2010-06-09 10:48
Antal inlägg: 7767

jag skulle tro att kombinationen av att han bor och arbetar i jönköping gör att bostadsbolaget kan göra som de gör.

problemet är att andra kan utnyttja en sån här situation (dvs hyra en lägenhet utan att bo där) till att hyra ut sin lägenhet svindyrt i andra hand. och det tycker inte hyresgästföreningen om.

den här situationen uppkommer förmodligen dagligen. nu hände det en journalist och då ska stora trumman fram och slås på...

Minta2010-06-09 10:59

Jag tycker inte det har något att göra med om att han är journalist, utan det faktum att arbetsreglerna säger att du måste söka jobb i hela landet, det gjorde han och fick då fast jobb fast i Jönköping. Vem förstår inte att han inte vill bo där :) Skämt åsido, han har ingen annan förankring där än jobbet. Hur ska han då göra? Säga upp jobbet? Då följer han inte arbetsreglerna. Flytta till en stad han inte vill bo i och inte har någon förankring till? Nu måste han köpa en bostadsrätt om han har råd och vill jobba kvar i Jönköping.

Minta2010-06-09 11:01

Jag känner till en annan person som har ett kontrakt på lägenhet i Majorna som inte bott i den på många år, han är gift och bor i hus med sin familj. Han hyr ut lägenheten till sin syster och nu till sin far. Det tycker jag är fel och troligen skulle han bli vräkt om bostadsbolaget kände till det.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?