Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 278

Forumkategorier

Användare Inlägg  
harley d2010-06-09 21:29
Antal inlägg: 15

Strulig arbetsgivare
Min dotter har precis fått reda på att hennes arbetsgivare inte betalar in avgifter för pension, försäkringar mm till FORA. Hon såg det på beskedet därifrån och när hon ringde dit så sa de att "det ser inte ut som om du har arbetat på ett par år". Vad ska hon göra..? Hon jobbar som taxichaufför hos en egen åkare och är med i facket men har inte lyckats få kontakt med dem än.

Pseudonymf2010-06-09 21:43
Antal inlägg: 8282

Spara själv.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-09 21:45
Antal inlägg: 3604

Kontakta facket. Är det så att arbetsgivaren inte har följt avtalet så lär han ju göra rätt för sig i efterhand.

Samma sak hände mig och efter att ha hotat med facket rasslade det in 20k på ett pensionssparkonto.

YamahaJet2010-06-09 21:46
Antal inlägg: 2239

Ja herrejisses, nu är det akut, hon kommer varken få pension eller ersättning om hon blir sjuk. Ingen kan se att hon arbetat på "ett par år". Hon måste genast kräva kollektivavtal och belasta arbetsgivaren med överflödiga försäkringar och hot om stridsåtgärder.

Om hon vill bli av med jobbet, alltså. Eller så förstår man att avtalsförsäkringar är fullständigt ointressant, att anställning inom taxibranschen inte är optimalt för höga pensioner - med eller utan pensionsförsäkringar, och att den enda som "inte ser" att din dotter har jobbat är FORA själva.

Personligen har jag bytt allt vad försäkringar och trygghet heter mot ekonomisk ersättning. Mitt livs bästa beslut hittills. Det kan du rekommendera din dotter.

Sporten42010-06-09 21:47
Antal inlägg: 238

Byta arbetsgivare är nog det bästa. En sådan arbetsgivare går i konken ganska fort om de börjar kräva in avgifterna. Tydligen svarta pengar. Men bäst att kolla upp noga först via facket.

Bitte - Administratör2010-06-09 21:49