Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 278

Forumkategorier

Användare Inlägg  
harley d2010-06-09 21:29
Antal inlägg: 15

Strulig arbetsgivare
Min dotter har precis fått reda på att hennes arbetsgivare inte betalar in avgifter för pension, försäkringar mm till FORA. Hon såg det på beskedet därifrån och när hon ringde dit så sa de att "det ser inte ut som om du har arbetat på ett par år". Vad ska hon göra..? Hon jobbar som taxichaufför hos en egen åkare och är med i facket men har inte lyckats få kontakt med dem än.

Pseudonymf2010-06-09 21:43
Antal inlägg: 8282

Spara själv.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-09 21:45
Antal inlägg: 3604

Kontakta facket. Är det så att arbetsgivaren inte har följt avtalet så lär han ju göra rätt för sig i efterhand.

Samma sak hände mig och efter att ha hotat med facket rasslade det in 20k på ett pensionssparkonto.

YamahaJet2010-06-09 21:46
Antal inlägg: 2239

Ja herrejisses, nu är det akut, hon kommer varken få pension eller ersättning om hon blir sjuk. Ingen kan se att hon arbetat på "ett par år". Hon måste genast kräva kollektivavtal och belasta arbetsgivaren med överflödiga försäkringar och hot om stridsåtgärder.

Om hon vill bli av med jobbet, alltså. Eller så förstår man att avtalsförsäkringar är fullständigt ointressant, att anställning inom taxibranschen inte är optimalt för höga pensioner - med eller utan pensionsförsäkringar, och att den enda som "inte ser" att din dotter har jobbat är FORA själva.

Personligen har jag bytt allt vad försäkringar och trygghet heter mot ekonomisk ersättning. Mitt livs bästa beslut hittills. Det kan du rekommendera din dotter.

Sporten42010-06-09 21:47
Antal inlägg: 238

Byta arbetsgivare är nog det bästa. En sådan arbetsgivare går i konken ganska fort om de börjar kräva in avgifterna. Tydligen svarta pengar. Men bäst att kolla upp noga först via facket.

Bitte - Administratör2010-06-09 21:49
Antal inlägg: 24219

Har arbetsgivaren ett kollektivavtal så är de skyldig att betala in annars INTE

Bitte

YamahaJet2010-06-09 21:50

Sporten, nu rörde det sig om avtalsförsäkringar och inte arbetsgivaravgifter/källs katter. Det har således inget med svarta pengar att göra utan en ovilja att betala en kostnad som ingen riktigt vet vad man får för.

regression2010-06-09 21:51
Antal inlägg: 1563

Skiter han i att betala in tjänstepension som är avtalad med facket bör hon i första han kontakta facket. Hon täcks förmodligen av SAF-LO's tjänstepensionsavtal och bör kontakta Transport och invänta svar från dem.

Skiter han i att betala ålderspensionsavgifterna genom arbetsgivaravgifterna så bör hon kontakta polisen för snabbare ärende (då blir hon iofs arbetslös ganska snart).

Sporten42010-06-09 21:52

Ok, var för snabb där.

YamahaJet2010-06-09 21:54

Hehe, hur bär man sig åt för att stycka upp arbetsgivaravgiften och bara betala valda delar av den? Ska omgående sluta betala min egen ålderspensionsavgift isåfall.

Bitte - Administratör2010-06-09 21:55
Antal inlägg: 24219

www.pensionsmyndighe...io nen.html

Bitte

regression2010-06-09 21:56

Yamahayet, det kan man inte, som synd är. Möjligen genom att bara anställa människor under 26 år.

harley d2010-06-09 21:59
Antal inlägg: 15

Jag har också nämnt för henne att hon kanske skulle se sig om efter ett annat jobb för den här arbetsgivaren är helt otrolig. Hon får tjata till sig en lönespec och i januari i år sänkte han helt sonika lönerna (de är tre anställda) med ca 1 000 kr i månaden för "firman går ju så dåligt"...Efter förhandlingar fick hon upp lönen tiil det vanliga men fortfarande väntar hon på sjuklön för två dagar som hon inte fått. När bilen är på verkstad blir hon ofrivilligt (läs obetalt) ledig om det inte finns någon annan bil... Jag blir så förbannad på såna här typer:(

ingson2010-06-09 22:02
Antal inlägg: 4285

YJ Du har nog fel där. Är dottern med i facket så har arbetsgivaren säkert åtminstonde ett hängavtal. (Annars är det ett sanslöst uruselt fack hon är med i)
Så det löser facket med ett telsamtal att pengarna kommer in.

Och YJ Sen att arbetgivare och arbetstagare gemensamt kommer överens om korkade avtal är en annan femma och bägge är lika medskyldiga

ingson2010-06-09 22:04

Var till YJ 21:46

YamahaJet2010-06-09 22:04

Precis, en inkorrekt deklarerad arbetsgivaravgift är därför heller inget polisärende utan något som Skatteverket hade upptäckt relativt omgående efter månadsdeklarationen. Vad det rör sig om i förhandenvarande fall är alltså obetalda avtalsförsäkringar, som därtill är frivilliga såvida inget kollektivavtal är upprättat.

Jag betalar inte heller avtalsförsäkringar för mina anställda. De får däremot samma belopp i grundlön över kollektivavtalet. Känns vettigare än att skänka företagets producerade resurser till byråkrati.

YamahaJet2010-06-09 22:07

Ingson, vad exakt var det jag hade fel i? Jag har aldrig fel.

Dessutom finns inte nödvändigtvis hängavtal. Jag har aldrig haft det trots fackanslutna anställda.

regression2010-06-09 22:08

Jag spekulerade i att taxiåkaren inte betalade in några arbetsgivaravgifter överhuvudtaget...

Håller med dig i det övriga. All typ av eget sparande bör vara frivilligt.

Sporten42010-06-09 22:10

Ja, det är många taxifirmor som åker runt med slicks (blankslitna däck) och dålig skötsel av bromsarna på bussarna.

ingson2010-06-09 22:15

Jo YJ, Massvis med gånger. Tex har du fel om att serberna vann WWII och du har fel slips.

Men jag kanske kan lära mig något.
Du menar att du har fackanslutna anställda och du förhandlar direkt med dem och facket har inga synpunkter på vad ni kommer överens om?
Eller är det så att facket tycker det är OK att du betalar cash istället för till avtalsförsäkringar?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?