Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 190 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jinx8 | 2005-10-01 15:33 | |
![]() | Det är dålig stil att... passa när man är först att lägga ut men ser att den andra får bättre läge då. I värsta fall passar båda tills matchen slutar utan nån spelar eller så får den som egentligen inte skulle börja lägga ut och därmed ge den andre bra läge. Erkänner att jag själv gjort så nån gång men jag kommer inte göra så mer. Det är förstås en annan sak om man inte kan lägga ut. | |
| Surte | 2005-10-01 22:21 | |
![]() | Det kommer aldrig gå att bevisa om det är av taktiska skäl eller inte ju =) Det har hänt mig några gånger att jag sitter med bara konsonanter 3 ggr i rad. | |
| Mike Tyson - Ej medlem längre | 2005-10-02 06:27 | |
![]() | Jag slår först - och frågar sen. | |
| IMO - Ej medlem längre | 2005-10-02 07:16 | |
![]() | var går gränsen mellan dålig stil och intelligens? | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2005-10-02 09:10 | |
![]() | Den är tunn mycket tunn | |
| päffgen | 2005-10-02 17:26 | |
![]() | Jag tycker inte det äör dålig stil, utan taktik. Jag gör ofta så. Speciellt när det är slumpat spel. Nått som jag tycker är dåligt eller fjantigt är när man vinner över nån som har bättre rating och så säger de "grattis" | |
| Mitzy | 2005-10-02 18:10 | |
![]() | Vad bra att du sa det päffgen, då ska jag undvika att spela mot dig, för jag tycker det är osportsligt, att säga grattis till den som vinner över en är väl alltid trevligt? | |
| pläp | 2005-10-02 18:44 | |
![]() | Precis. Vad är det för otrevligt med att säga grattis??? Det säger man väl alltid när någon man spelat med har lagt bra ord och vunnit...oavsett rating. Tsss. | |
| NattMax - Ej medlem längre | 2005-10-02 19:24 | |
![]() | Jag tycker inte att det är osportsligt att passa om man har öppningsdraget i slump men inte vill lägga..Jag tycker att slump i mångt och mycket går ut på att vara taktisk och då är det ju lika bra att vara det från början. | |
| Twincy | 2005-10-02 19:36 | |
![]() | En liten fråga bara från en nybörjare: vad innebär det när man spelar slump? | |
| vulcan | 2005-10-02 19:36 | |
![]() | Att passa är sällan en bra strategi, men det är inte på något vis osportsligt att göra det. Om jag t ex skulle få STENRAD som startbrickor är det rätt troligt att jag skulle passa. Det finns ingen sjua, men ett stort antal åttor om rätt bokstav kommer ut på bordet (t ex NEDERSTA, UNDERSTA, NERSOTAD, STANDERT) I slutspel kan det i sällsynta fall också uppkomma lägen där en passning är motiverad. Du leder kanske matchen med en hygglig, men inte jättestor poängmarginal. Inga bra drag finns, men däremot vet du att av de kanske 3 brickorna som är kvar att dra är sannolikheten mycket stor att en av dem är Z. Drar du Z får du troligen inte ut den, vilket gör att din motspelare kanske kan vända matchen och vinna. Då kan en pass vara befogad. Din motspelare däremot är ju tvungen att chansa för att plocka poäng. | |
| yew98fq | 2005-10-02 19:47 | |
![]() | Twincy: Det är en speciell spelplan som heter slumpad. På den så ligger inte bonusbrickorna på bestämda platser utan slumpas ut istället! Bästa tipset är att testa själv! =) | |
| Twincy | 2005-10-02 19:52 | |
![]() | Men slumpas de ut efter att första ordet är lagt el efterhand som man lägger ett ord? | |
| Algazoth | 2005-10-02 19:57 | |
![]() | före första ordet är lagt | |
| HannaSofia | 2005-10-04 04:14 | |
![]() | Om motspelaren väljer att passa vid första draget pga av ofördelaktigt läge går det ju utmärkt att passa tillbaks. Om ingen lägger och matchen avslutas pga passningarna är min erfarenhet att den som skulle gjort det första draget och passade först förlorar på poäng och rating. Rätta mig gärna om jag har fel här. | |
| edam | 2005-10-04 10:40 | |
![]() | Äsch, om det händer så bytar man ju bokstäver tills man får en rullning så går det helt okej ändå. På tre byten borde man få något bra ju. :) | |
| NattMax - Ej medlem längre | 2005-10-04 10:54 | |
![]() | Hanna Sofia...Om man spelar mot någon som har bättre rating och samtliga passar ut (tre var alltså) och ingen lagt något så vinner den som har sämre rating (under förutsättning att man inte har mycket mer i poängavdrag för de bokstäver man har i sitt ställ då)... På Ordspel innebär samma händelseförlopp att det inte blir några ratingförändringar! | |
| Slemmie | 2005-10-05 22:11 | |
![]() | Det är dålig stil att pausa när man är i jättestort underläge och vägra avbryta pausen igen. Då tröttnar man ju och ger upp till slut, jag menar där kan man ju inte sitta. Och så vinner den underlägsna. | |
| OneW | 2005-10-05 22:30 | |
![]() | Dålig stil att passa ? Varför? Fattar inte.. är det inte ett spel och spel brukar gå ut på att vinna och om jag tror jag vinner för att jag passar i början.. ja då gör jag det i och med att det är en valmöjlighet i spelet. Om man inte gillar den valmöjligheten har man två val. 1. skriva det på inbjudan till spelet.. OBS! Ingen får passa första ordet eller 2 avstå att spela. | |
| Bao | 2005-10-06 00:00 | |
![]() | Om nån pausar fär länge så är det väl bara att låta datorn stå på och gå och göra annat? Man måste ju acceptera att pausen avbryts och då får ju den fähunden själv avbryta spelet om han/hon vill avsluta? | |