Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade8
Mobilspel
Pågående20 521

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snoosy2010-07-02 22:50
Antal inlägg: 4273

Vädra vid sol och värme?
Har några släktingar som hävdar att man inte ska vädra på dagen om det är väldigt varmt ute.
DOm påstår att man då släpper in värmen i huset.

Men hur blir det då med den friska luften?

Jag hävdar att man behöver vädra för att få in frisk luft. Om man nu är rädd för att släppa in värmen så borde det ju funka att dra ner persiennerna? samtidigt som man vädrar.

Ja, vad anser ni?

Jymden - Ej medlem längre2010-07-02 22:52
Antal inlägg: 1183

Ha inte öppet fönstret på den sidan som solen ligger på. Skuggsidan ska vara öppet. Kan du ha korsdrag är ju det bäst det klart.

reson - Ej medlem längre2010-07-02 22:52
Antal inlägg: 408

Frisk luft är aldrig fel!!

-rå fisk - Ej medlem längre2010-07-02 22:52
Antal inlägg: 514

bor man i ett "tungt" hus, som tex ett stenhus, betong eller annat, ska man inte vädra... då släpper man in värmen.

bor man i ett lätt hus, t ex med träregelstomme, blir det jävla varmt inomhus så man måste vädra hela tiden.

så ligger det till.

Snoosy2010-07-02 23:58

rå fisk, vi bor i ett betonghus. öppnar inte vi så blir det jättevarmt?

mrperfect2010-07-03 00:01
Antal inlägg: 11437

ifall det blåser kan man vädra trots att det är varmare ute än inne eftersom vinddraget gör att svettens avdunstande kyler.

ifall det är vindstilla så kan man lika gärna ha stängt

Snoosy2010-07-03 00:12

mmrperfekt, där hade du en poäng :)

aspekt2010-07-03 00:14
Antal inlägg: 60

Det kan ju göra att man får fläkt om man har korsdrag men jag håller fast vid att det blir mindre varmt om man har fönstrena stängda. Öppna dem på kvällen istället så blir det härligt kyligt.

Venatici2010-07-03 00:21
Antal inlägg: 1318

Jag låter fönster vara öppna på natten, stänger på morgonen och drar ner på solsidan.
Fungerar ganska bra. Jobbar mycket nätter, så blir det varmt när jag ska sova blir det jobbigt :(

(Och död till alla dem som absolut ska klippa gräset klockan 09)

Snoosy2010-07-03 08:55

aspekt och venatici, men den friska luften?
- Har ibland glömt bort att öppna fönstrena när jag varit iväg några timmar. Då är det jättevarmt och instängt då man kommer hem. Öppnar man så blir det svalt och friskt direkt. Oavsett vilken tid på dygnet. Men under förutsättningen att persiennerna är neddragna såklart.

Till er som inte inte vädrar på dagarna, har ni fått för er att värmen stängs ute? Eller är det bevisat att det är så?
Har ni provat att vädra en hel dag med persiennerna neddragna??

Jag kommer iaf fortsätta vädra hela dagen :)

tack för era svar

Pialina2010-07-04 09:22
Antal inlägg: 665

Jag kollar temperaturen ute och inne och är det varmare ute än inne vädrar jag inte. Jag vill ju inte ha in varmare luft. Direkt det är svalare ute än inne, öppnar jag rejält istället. Då blir det svalt och friskt. Fast när man stänger (för att det blir natt och man inte kan ha dörren på vidgavel eller för att man inte klarar av korsdraget längre) blir det mycket snabbt varmare igen, för väggar och sånt har väl den gamla temperaturen.

Jag vädrar inte så ofta annars heller, så är inget problem att inte få in ny luft under dagen, annat än vad som kommer ur ventiler och så. På jobbet är det däremot annorlunda: även om det är hett ute, måste man få in luft i klassrummet, men det är ju annat med 20-30 personer som använder syret.

Förstår inte riktigt vad du menar med vädra med persiennerna nere. Är den nere också för det fönster som är öppet så det kommer lite luft genom den bara, eller?

Stockstuga är förresten underbart svalt, bara att gå in och svalka sig om det blir för hett ute. Förutsatt då att man har dörr och fönster stängda och att man inte är jättemånga i den.

Pocaloca2010-07-04 09:28
Antal inlägg: 2156

absolut....men tar du in den friska luften, så är den ju för varm.....så,

Pocaloca2010-07-04 09:30
Antal inlägg: 2156

sorry....öppna INTE, om du vill ha det svala kvar =)

blue_moon2010-07-04 09:56
Antal inlägg: 9713

Bor i ett betonghus (marklägenhet) med tjocka väggar som håller sig svalt länge om jag undviker att släppa in varmluft utifrån. Har mitt sovrumsfönster åt öster där solen gassar på morgonen och brukar bara vädra en kort stund efter uppstigandet. Har inbyggda vita persienner och de är helt nedfällda.

Stenknäck2010-07-04 10:07
Antal inlägg: 430

Öppna upp så du får tvärdrag - det är bäst:-)

mrperfect2010-07-04 10:16
Antal inlägg: 11437

Ifall man vill vädra för att få in bättre luft, vilket ju är normalt på vintern , dår är det ju kallt ute samtidigt som man vill ha varmt inne c:a 20 grader. På somaren är temperaturskillnaden liten, ma kanske har 5 graderinne men ute är det mellan 15-25 och kanske upp till 29-30 ibland. Som jag sade tidigare: är detvindstilla ute så blir det bara luftombyte avsjälva konvektionen, dvs att luftn rör sig för att det ä temperaturskillnader, ifall tempskilln. är liten så blir det ju dålig konvektion. Man kan sätta en bordsfläkt på max som blåser inåt vid ett fönster samtidigt som man öppnar spisfläkten på max för att öka luftombytet. Samma sak gäller som på vintern , et räcker att vädra 5-15 minuter, sedan kan man fortsätta stänga ute värmen ifall det är hyfsat svalt inne och 30 ute.

IcaPika2010-07-04 10:41
Antal inlägg: 118

Vädra ska man kunna göra när man vill så länge solskenet inte bryter in i rummet så hålls det fortfarande svalt. Vi bot i ett betonghus i en hörnlägenhet och har alltså sol från morgon till kväll i olika rum vilket kan göra lägenheten otroligt varm men håller man persiennerna nere och håller det öppet så går det bra.

Tanten M - Ej medlem längre2010-07-04 10:58
Antal inlägg: 5126

Bor i betonghus med fönster endast åt ett håll.
Inga persienner o vidöppet fönster dygnet runt.
Mer eller mindre varmt? Ingen aning. Men ett måste.

Pontus_19882010-07-04 12:03
Antal inlägg: 34

Man kan skaffa fläkt om det är för varmt, problem solved

af81 - Ej medlem längre2010-07-04 12:11
Antal inlägg: 313

Grundläggande termodynamik, värmeutjämning sker alltid från varmt till kallt. Är det varmare ute än inne eftersträvas jämvikt och öppnar du för att vädra (bryter isoleringen) kommer värme och fukt in lättare i byggnaden.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?