Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 128 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| leker | 2010-07-07 18:36 | |
![]() | Utsliten höft. Var på hälsokontroll, detta var min första till företagsläkaren. Han gick igenom allt på min kropp och tog alla prover. Det han kunde se just då såg bra ut och han undrade därmed om jag själv hade några problem med något. Så jag berättade om min vänstra sida som smärtar mig i vissa rörelser. Han klämde, kände och tryckte på området jag hade ont. Kändes inget alls. Då började han böja och sträcka mitt ben och även vred på mig lite, det gjorde ont som skam :( Så han konstaterade rätt och slätt, utan nån röntgen eller något att min höft är utsliten och det är bara en tidsfråga innan jag får byta ut den. Han sa att det är ingen idé att skicka dig vidare, för dom gör ändå inget innan det är så illa att du blir svårt handikappad av det. Denna läkare som vi då har på företaget är en betrodd kirurg och har gott rykte. Dock undrar jag nu.. Hur skulle ni reagera? Själv reagerade jag med att han inte kan veta det genom så enkla kontroller. Vad tycker ni? | |
| Tess 08 | 2010-07-07 18:42 | |
![]() | Jag tror nog att en mycket duktig läkare kan veta sånt utan andra kontroller... De vet var de ska klämma, sträcka eller böja för att få reda på vad det är (har varit med om det själv, samt flera i min närhet). Sen kan det vara bra att kunna konstatera det mer konkret med andra undersökningar (RTG?). Jag vet inte hur gammal du är, men de brukar vänta in i det längsta med att byta leder på unga personer. De reservdelar de sätter in klarar sig inte hur länge som helst... | |
| CroCop86 | 2010-07-07 18:43 | |
![]() | Hm okej, låter skrämmande! Jag hade inte trott på det utan vidare kontroll och röntgen. Tycker att du ska gå till en annan läkare och se vad han säger. Lycka till! | |
| leker | 2010-07-07 18:45 | |
![]() | Tess: jag är ju bara 30 och det känns lite trist att redan ha förslitningsskador. Då vill man ju hellre få den bytt nu, så jag kan röra mig utan smärta igen? | |
| leker | 2010-07-07 18:45 | |
![]() | CroCop: Ja, det kanske man också ska göra, tanken har slagit mig. Dock att han är så betrodd och duktig, gör att jag drar mig lite för det. | |
| Tess 08 | 2010-07-07 18:47 | |
![]() | Jag vet folk som varit typ 45-55 och som fått vänta... Just för att en "ny" led inte håller i evighet. Sen beror det nog på graden av utslitning/förslitning (här är nog RTG en bra grej för att konstatera) och hur ont man har och hur man klarar sig i det dagliga livet. | |
| Tess 08 | 2010-07-07 18:48 | |
![]() | Känns det inte som om diagnosen stämmer så tycker jag du ska gå till en annan läkare. | |
| Lillstölla | 2010-07-07 18:51 | |
![]() | Läkaren vet säkert vad han/hon pratar om. Men om du känner dig osäker så skaffa en S O. Klart det är aldrig skoj att få besked om att man inte är frisk. Hoppas det löser sig | |
| leker | 2010-07-07 18:56 | |
![]() | Tess: Tack för ditt svar. Jo, jag är inte den som gnäller över smärta och hade inte sagt nåt om det om han inte hade frågat. Själv tänkte jag att det var nån nerv som låg i kläm eller nåt. Jag är 30 år gammal (bara) och har svårt för trappor, att gå promenader (där man måste sträcka ut) Sitter jag still eller står ordentligt, så känns det inte. Ja, jag får kika på om man kan få kollat det noggrannare. Känns ju allvarligare nu när man vet att det inte bara går över av sig självt. Lillstölla: Jo, det får jag ju om jag röntgar med :) | |
| Ålandspojken - Ej medlem längre | 2010-07-07 19:45 | |
![]() | En bedömning från annat håll skadar aldrig! Om du bara visste vad det finns klåpare även inom sjukvården... att din läkare är allmänt omtalad för att vara duktig och kunnig behöver ju inte betyda att han är det... det är ju bara de nöjda som säger så, men hur stor är den andra gruppen? Låt fler kolla du, och gör det rätt snabbt så slipper du bära med dig ett tungt ok kanske helt i onödan. För även om du har få fysiska besvär nu, så är vetskapen om framtida problem tung nog att bära med sig. Och du, en kram ska du ha! | |
| Majsed | 2010-07-07 19:52 | |
![]() | Jag tycker att du ska söka en sjukgymnast, för att få hjälp att träna upp på rätt sätt och på så vis minska smärta och öka upp din förmåga, och skjuta upp ev op många år framöver. Det är klart att du ska klara av promenader och trappa. Självklart ska du ha en korrekt diagnos oxå. Lycka till!! | |
| leker | 2010-07-07 20:03 | |
![]() | Ålandspojken: tack så hemskt mycket :) Det värmer!! Ska göra som många sagt här, kolla igen :) kram tillbaka!! :) Majsed: Tack, ska absolut kolla vidare som sagt, inte bara "gilla läget"! :) | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-07-07 20:14 | |
![]() | På min fars sida är höftproblem ett känt fenomen, det kan alltså vara ärftligt. Hör dig för om någon släkting har sådana problem. "Han sa att det är ingen idé att skicka dig vidare, för dom gör ändå inget innan det är så illa att du blir svårt handikappad av det." Givetvis ska du undersöka vidare, stå på dig för att få fler utlåtanden. Om inte annat bara för att stilla din oro och funderingar kring ditt problem. | |
| leker | 2010-07-07 20:19 | |
![]() | Afa: kollat det med ärftlighet, helt ensam :( Var väl ett måndagsexemplar jag .. *S* Japp, ska kolla upp det... tack! :) | |
| Stenknäck | 2010-07-07 20:27 | |
![]() | Ja, du jag förstår du tycker detta verkar som ett märkligt resonemang men tyvärr så är det så det hanteras i vården. En utsliten höft får man gå med tills man knappt kan ta sig fram alls. Sedan opererar de och den operationen håller som längst i 10 år sen är det färdigt för en operation till så därför väntar de in i det längsta tills det är riktigt akut. Har flera släktingar som fått göra så här. | |
| Grumph - Ej medlem längre | 2010-07-07 20:33 | |
![]() | Hela förfarandet förefaller i mina ögon oerhört amatörmässigt. Ingen betrodd kirurg borde någonsin säga det den mannen tydligen sagt till dig. Det finns mängder av olika anledningar till smärta i knä/ben/höftledsområdet. Förslitningar, idrottsskador, inflammationer och därför är en grundlig undersökning, utförd av kunnig personal, av yttersta vikt för patienten. Vid slutgiltigt fastställande av diagnos används alltid, och då menar jag också -alltid-, röntgenundersökning. Innan dess har läkaren undersökt patienten mycket noga och i svårbedömda fall, också tillfrågat kollegor. Undersökningar och diagnos utförs och fastställs lämpligen av ortopediskt utbildad kirurg, ofta i samförstånd med reumatolog. Att sedan en läkare skulle säga till en 30-årig patient, ja till vilken patient det vara må, att det inte är någon idé att skicka en patient vidare för utvärdering, är rent och skärt nonsens. Vid många höftledsartroser kan smärtan lindras med hjälp av sjukgymnastik, vila, diverse hjälpmedel med mera. Beklämmande att se sådana här saker och jag önskar att den kirurgen också spelar här så att han kanske själv ser hur fel det hela förefaller. | |