Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 112

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Fru_J2010-07-09 18:35
Antal inlägg: 136

Det här med fåglar...
...och att de skulle kunna ta eventuell skada av riskorn som slängs vid bröllop? Är det en myt eller något man bör ta hänsyn till?
Och inte slänga riskorn..?

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2010-07-09 18:38
Antal inlägg: 2979

Tror mest kyrkor vill slippa ha fåglar på sina ägor som göra sin behov över sina fina kyrkor.

Fru_J2010-07-09 18:43
Antal inlägg: 136

Men myten säger ju att det sväller i magen på dom och att de dör..

Lill-IT2010-07-09 18:43
Antal inlägg: 31605

Riskornen sväller i magen på fåglarna, kasta puffat ris istället eller blomblad... väldigt romantiskt:)

af81 - Ej medlem längre2010-07-09 18:59
Antal inlägg: 313

Sluta släng mat omkring dig, visa respekt åt människor som svälter!

Gautama2010-07-09 19:16
Antal inlägg: 6854

Det är en myt att ris sväller i magen. För att ris ska svälla behövs upphettat varmt vatten och det har fåglarna inte i magen:-)
Så kasta ris på brudparet utan dåligt samvete!

Liftactiv2010-07-09 19:19
Antal inlägg: 783

Snott från bröllopstorget: Får man väl tro vad man vill.....

"Tänkte bara reda ut denna debatten en gång för alla. Det spelar ingen roll vad som står på Naturvårdsverkets hemsida eller vart det nu var, RIS DÖDAR FÅGLAR.

Jag jobbar som kyrkovaktmästare och nu i bröllopstider plockar vi ständigt döda fåglar.

De har jättestora uppsvällda magar och det är alltid massor efter en vigsel. Vi ser hur de sitter och pickar i sig och sen hittar vi dem döda.

Så ta det från en som sett det med egna ögon, kasta inte ris på bröllop. Det finns massor av bra alternativ, såpbubblor, rosenblad, puffat ris eler om ni verkligen vill gynna fåglarna; solrosfrön.

Först vill jag börja med att säga att jag inte på något sätt är involverad i någon försäljning av alternativ till ris. Det var ett slag under bältet.

Det är klart att man inte vet vad man ska tro när så många sidor skriver att det är ofarligt, men faktum kvarstår: Jag och ett flertal andra personer har på olika platser observerat flera döda fåglar efter vigslar med riskastning. Det gör vi aldrig annars.

Om någon kan ge en rimlig och logisk förklaring till varför de dött, så är jag beredd att tro på att ris är ofarligt.
Men om någon av er hade sett det som jag har sett skulle ni antagligen dragit samma slutsats som jag.

Jag skrev inte denna tråden för att knäppa nån på näsan eller förbjuda folk från att använda ris, utan bara för att informera om vad jag sett och tror. Sedan får var och en bilda sig en egen uppfattning och göra som de vill.

Nu känner jag att denna diskussionen inte leder någonstans, så jag drar mig ur tråden nu.

Hoppas ni fått ut något av mina observationer."

Pocaloca2010-07-09 19:58
Antal inlägg: 2156

...oj...då har jag dödat fåglar då....!!! =(

IcaPika2010-07-11 20:11
Antal inlägg: 118

Fastnade för såpbubblor.. Så romantiskt. Men då ska man ha en maskin annars blir det ett jävla blåsande hela tiden! :D Förresten RIP stackars fåglar. Jag håller med sluta kasta ris!

LisaLong2010-07-11 20:14
Antal inlägg: 2725

En annan myt är att ris skulle svälla upp i fåglarnas magar och skada dem. Det stämmer inte heller, däremot har ris ett lågt näringsvärde och det är av den anledningen mera lämpligt med feta fröer som exempelvis solrosfrön.

Statens Veterinärmedicinska Anstalt

LisaLong2010-07-11 20:16

Det finns inget fall där en fågel har dött av uppsvällt ris i magen.
I många länder finns det småfåglar som lever på ris och dessa fåglar tar naturligtvis inte skada av riset. Man kan vidare konstatera, att ris sväller när det kokas, men i ljummet vatten sväller det inte mer än andra sorters spannmål gör. Matsmältningsvätskorna i en fågelmage är dessutom starka och bryter ner riset mycket snabbt.
Så pratet om ris och döda fåglar en myt, en myt som tydligen är svår att ta död på.

Sten Saxpåse - Ej medlem längre2010-07-11 21:08
Antal inlägg: 163

på vårt bröllop kastade man döda fåglar.

bulll2010-07-11 22:22
Antal inlägg: 365

Haha Sten Saxpåse, hade ni också sytt små fina påsar och lagt de döda fåglarna i och delat ut dessa till gästerna?? Sjukt ambitiöst i så fall! :-)

Pocaloca2010-07-11 22:25

hahahahahahaha

Gautama2010-07-11 22:25
Antal inlägg: 6854

Alltså man läser ju överallt att det är en myt men man får ju sig en funderare när man läser det Liftactiv dragit ut från bröllopstorget.

En person som jobbar vid kyrkan där bröllop oftast sker får städa upp uppsvällda döda fåglar? Konstigt sammanträffande om det bara skulle vara en myt...jag blir tveksam..

LisaLong2010-07-12 08:06

Jag har dock svårt att tro att Veterinärmedicinska anstalten har fel

YlBjörn2010-07-12 08:21
Antal inlägg: 502

Röstar för att alla kastar hampfrön på brudparet så blir oxå fåglarna glada!

Pocaloca2010-07-12 08:40

vad är sant nu da!??

wildman2010-07-12 09:10
Antal inlägg: 3860

Jag skulle tro att han helt enketl hittat många döda fåglar, något som kan bero på massa olika saker. Sen vad brukar hända med döda djur? Jo magen sväller när förruttnelsen börjar. Och voila, en myt har uppstått.

wildman2010-07-12 09:10
Antal inlägg: 3860

Klart som fanken att det inte kan vara skadligt, precis som någon skrev så äter ju många fåglar vilt ris.
Sen kan ju såpubblor vara ett trevligare alternativ av många andra skäl.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?