Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 3 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 273 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Smultronet81 - Ej medlem längre | 2010-07-15 00:42 | |
![]() | ph värde i pool, klor osv.. Hej! Med risk för att låta lite dum nu så kommer en fråga om dessa pooler.. Jag har ingen aning om varför man ska ha ett visst ph-värde i poolen. Vad händer annars? Och klor, antar att det är för att "hålla det rent"? Hjälp mig, jag har som sagt ingen aning men vill vara lite mer kunnig på ämnet snarast:) | |
| 123 hopp - Ej medlem längre | 2010-07-15 01:01 | |
![]() | Det finns provstickor att köpa på clas ohlsson(tror jag det var) som man doppar i vattnet och kollar mot en skala hur ph värdet mm ser ut,ph brukar inte vara ngt större problem. Klor skall du tillsätta med jämna intervaller beroende på polstorlek, om du har sandfilter som renar o.dyl. sen beror det på om du har långtidsklor eller korttids.Kloret är jätteviktigt utan det så blir poolen en bakteriehärd i värmen. Klor kan du köpa på clas ohlsson. Det bästa att göra om du är osäker så fråga hos nån som säljer pooler dom kan ju sina saker....oftast iaf :=) eller så kan du ju alltid googla och läsa på. Fick du inga instruktioner när du köpte poolen?Hur stor är den? Vad har du för typ av reningsverk?Sandfilter ....i så fall skall du låta det gå hela tiden så sköter den sig nästan själv och du måste bara bakspola och tömma skräpet samt fylla på det vatten som avdunstar. | |
| cokki | 2010-07-15 01:05 | |
![]() | Vad har du för pool? | |
| cokki | 2010-07-15 01:07 | |
![]() | ph värdet är viktigt! Kan ge brännskador vid för lågt resp för högt | |
| Smultronet81 - Ej medlem längre | 2010-07-15 01:09 | |
![]() | Tack för svar, men vet fortfarande inte VARFÖR ph-värde tex är så viktigt, blir man sjuk annars, börjar det växa alger... osv Jag är nyfiken av mig!!:) Jag köpte en jättebillig pool på överskottsbolaget för några dagar sen. Den rymmer 3600 liter tror jag det var. Börjar med denna så man får känna på pool-livet lite. Har senare planer på en större och bättre ifall nu detta är något för familjen. Jag har köpt klor och doseringsburk till den, köpte inte några stickor. Hittade istället en apparat på batterier på harald nyborg som kostade under 200kr som skulle mäta både klorhalt och ph-värde. Tänkte istället för dessa stickor. Det följde med ett reningsverk, tror inte det var sandfilter. Har kört det på natten. Kanske 10 timmar. Vad jag förstod så skulle man inte ha igång det när man badade där i. Inte detta reningsverk iaf. | |
| Smultronet81 - Ej medlem längre | 2010-07-15 01:10 | |
![]() | oj brännskador! Låter ju väldigt allvarligt!! | |
| mjf | 2010-07-15 01:41 | |
![]() | Vi köpte också vår första pool - på ÖB - i år. Dum som jag är åkte jag till en riktig poolbutik och ställde alla mina dumma frågor. Och fick otroooligt bra hjälp! Så våga fråga experterna och läs på på hemisdorna som din pool-leverantör har. Det gör nytta. Jag har numera en pool på 12000 liter som jag och maken sköter klanderfritt med hjälp av klor, algbekämpningsmedel och en pump som går ca 12 h /dag i omgångar. Vi sköljer filter och kollar värdena i vattnet med hjälp av stickor vareviga dag och vårt badvatten är så fint, så fint. Vem bryr sig om varför??? De som ha gjort stickorna vet ju vad de pysslar med enligt nätet, och jag vill bara veta att det vatten jag doppar ungarna och oss vuxna i är ok. | |
| Smultronet81 - Ej medlem längre | 2010-07-16 11:24 | |
![]() | oj köpte du en sån stor pool på Öb Mjf? Visste inte att dom hade så stora. Är du nöjd med den? tänker ni bygga in den? När den är så stor tömmer man väl inte den på vintern helt? Jag tycker också det är jätteviktigt att sköta sånt ordentligt, bara det att jag är så nyfiken så jag vill veta varför man gör si och så. Mitt ena barn har en jättekul bok som heter "varför-boken", den gillar även mamma;) | |