Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 3 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 273 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| malman | 2010-07-16 18:11 | |
![]() | körkort för husvagn Jag tycker det är j*vligt konstigt att folk får köra runt med sina husvagnar, De är ju livsfarliga. jag som kör lastbil hela dagarna med släp, får se en hel del. räknade lite på ett registreringsbevis på en SAAB och det visade sig att tjejen som äger bilen får dra ett släp på 1200kg på BARA bil körkort, medans jag som har släp får dra 1300kg det skiljer bara 100kg så Svensson som bara har körkort på bil får dra runt på en husvagn på flera hundra kilo, som han dessutom bara kör ca 200mil om året. inte undra på att de orsakar olyckor. det är mycket man behöver kunna för att köra med släp bla hur du ska lasta i släpet för att inte förlora styrförmågan på bilen. hur du beter dig om släpet börjar vobbla. JAG tycket att man INTE ska få dra något släp om man inte har gått en utbildning och fått ett KÖRKORT för just släp (E-kort) | |
| emmylicious | 2010-07-16 18:17 | |
![]() | Min pappa har kört släpvagn och husvagn i många, många år men har aldrig orsakat nån olycka och det känns inte osäkert att åka med honom heller. | |
| YamahaJet | 2010-07-16 18:18 | |
![]() | Hur ska man lasta släpet för att inte förlora styrförmågan då? | |
| gottmix71 - Ej medlem längre | 2010-07-16 18:19 | |
![]() | Du tycker det ja.. Jag tycker det är j*vligt konstigt att folk får köra runt med sina lastbilar med släp, De är ju livsfarliga. jag som kör svenssonbil hela dagarna, får se en hel del. :) | |
| malman | 2010-07-16 18:19 | |
![]() | emmylicious klart det fins folk som är duktiga med men om man är bra på att köra så kan det ju inte vara så svårt att ta ett körkort på det man kör. tror det skulle vara ganska bra | |
| malman | 2010-07-16 18:21 | |
![]() | YamahaJet ja man ska ju lasta så mycket i mitten som möjligt och och inte längst fram som folk gör7 | |
| Guanyin - Ej medlem längre | 2010-07-16 18:23 | |
![]() | Jag känner mig allmänt irriterad på de flesta övriga bilister... ;) | |
| malman | 2010-07-16 18:24 | |
![]() | gottmix71 klart det finns rötägg som inte borde köra lastbil. men jag tycker fortfarande att det ska vara krav på ett körkort på alla släp det är ju krav på körkort fö allt annat på vägen | |
| krillo18442 | 2010-07-16 18:25 | |
![]() | Jag såg en lastbil som låg på sidan för en vecka sedan. Mitt på vägen gjordes den parkeringen inte bra. Skämt åsido det finns avarter bland alla kategorier bilister men värst är taxiförarna. | |
| malman | 2010-07-16 18:28 | |
![]() | jag har lagt en lastbil på sidan körde av pga halkan jag gjorde helt fel när lastbilen fick slad så bromsade jag för att jag blev rädd. skulle inte gjort så. men nu när jag kör ca350mil i veckan så har jag lärt mig vad man ska göra och inte | |
| YamahaJet | 2010-07-16 18:30 | |
![]() | Det är väl ingen som lastar husvagnar med blyvikter längst fram? Hur gör du själv när du lastar ditt släp? Om du har ett 30-pallarssläp men bara ska lasta 10 pall, ställer du dem i mitten? | |
| Hannibaljan | 2010-07-16 18:33 | |
![]() | Jag tog BE-kort i höstas och jag tycker inte att man skall få köra med släp överhuvudtaget utan den behörigheten. | |
| malman | 2010-07-16 18:33 | |
![]() | ja då ställer jag stöttor och bygger med pall om jag ska långt men jag kör sällan så små vikter som det hanlar om när det är 10 pall och många husvagnar jag ser har allt tryck bak på bilen pga att de lastat massor i bagaget och för långt fram i vagnen | |
| gottmix71 - Ej medlem längre | 2010-07-16 18:36 | |
![]() | Vad har du för kort då Malman, eftersom du bara får lasta 1300 kg?? BC eller.. | |
| Hannibaljan | 2010-07-16 18:38 | |
![]() | På körkortsutbildningen får man reda på att man skall låsa lasten och hur man skall lasta för att få jämvikt (kolla n-värdet). | |
| malman | 2010-07-16 18:41 | |
![]() | jag har BE CE men bilen får inte dra mera än 1300kg den klarar inte av mera | |
| YamahaJet | 2010-07-16 18:44 | |
![]() | Du ser, du lastar själv längst fram såvida du inte "ska långt". Jag tror inte att du ens då bygger in pallarna i mitten med stöttor - de klarar inte trycket av tunga pallar vid hård inbromsning. Anmärkningen jag har mot husvagnar och husbilar är deras oproportionerligt små däck som inte är större än på en Nissan Micra, trots fordonets storlek. Detta medför naturligtvis en kraftig försämring i stabilitet samt ökad risk för däckexplosion, och jag gissar att de inte har en helt obetydligt roll vid många olyckor med dessa ekipage. www.mongfalden.se/Bu...VA GN_1.JPG Det andra problemet är, att oavsett vad för sorts (bromsat) släp som en vanlig personbilist drar, så är denne övertygad om att färden är fullständigt livsfarlig och vägrar därför köra snabbare än 70 oavsett väg. Det i sig är en fara. | |
| Hannibaljan | 2010-07-16 18:46 | |
![]() | Inget släp får framföras snabbare än 80km/h. | |
| Hannibaljan | 2010-07-16 18:47 | |
![]() | Om man har två axlar på ett släp är det inga problem att lasta allt fram. | |
| malman | 2010-07-16 18:50 | |
![]() | med långt menar jag över 1 mil stöttorna klarar av 1ton styck och mina spännband klarar av 4 ton styck så det är inget problem. jag vill inte bli av med mitt körkort bara för att jag inte lastar som jag ska. | |