Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 263 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Elinvelin | 2010-07-26 11:57 | |
![]() | Vad hör du? Jag läste nyss en artikel i BT angående ljud och hur det påverkar oss. Att buller och brak kan göra en stressad är nog redan rätt känt, men jag läste att även buller-ljud som man knappt hör och till och med när det är knäpptyst kan påverka oss negativt - vilken jag inte hade en aning om. Sedan stod det lite om vad som påverkar oss positivt, och det är ljud som vi associerar med någonting som vi tycker om - vilket inte verkar konstigt alls. Ett exempel som stod i tidningen var om man t.ex. väntar på att sin käresta ska ringa, då är ljudet av ringsignalen ljuvligt. Även naturljud så som fågelkvitter och dylikt har en positiv inverkan. Så jag undrar, vad hör du som du associerar till någonting positivt eller negativt? Jag exempelvis älskar ljudet av regn, duggregn som spöregn. Det har en slags lugnande inverkan på mig. Ljud som jag medvetet bli stressad av är exempelvis ljudet av en ambulans - vilket jag tror många känner igen. Även småbarn som skriker, jag har absolut ingenting emot barn i sig, bara när dem skriker.. fast jag gillar egentligen inte när någon skriker så jag hoppas inte att några barn där ute tog illa upp nu (: | |
| Venatici | 2010-07-26 11:59 | |
![]() | Två frågeställningar? Väljer att svara enl. rubriken: Mina undulater som "leker" flyga-snabbast-och-skrika -högst-leken. Det låter, kan jag lova :) | |
| Skugga | 2010-07-26 12:05 | |
![]() | Jag har svårt för höga ljud, fick tidigare rena nervsammanbrotten av barnskrik, men under min graviditet upptäckte jag att toleransen för barnskrik växte, nu gör det mig nästan inget alls, tänk vad bl.a. hormoner kan göra... :) Jag älskar ljudet av regn och ännu hellre åska, ljuva rysningar av vällust sprider sig i kroppen av ett riktigt åskväder! Spinnandet från en riktigt belåten katt är också härligt. | |
| morihei_79 | 2010-07-26 12:14 | |
![]() | av någon anledning gillar jag ljudet av hårtorkar, de påminner mig om när jag var liten och mamma höll på med håret... Tryggt .. jag somnar på en halv minut om en sådan går igång :) | |
| Elinvelin | 2010-07-26 12:16 | |
![]() | Venatici. Jag var kanske oklar i vad jag skrev, ber om ursäkt för det isåfall. Jag menade att man ska skriva de ljud som man tror har en positiv och/eller negativ inverkan på en, inte vad man hör för tillfället (: Skugga. Ja, jag har ingen vidare erfarenhet av barn så det kan vara därför, tror givetvis att det kommer att förändras när det är dags för mig att bli mamma. När man vet att det är ens egna lilla knyte som skriker, så är det säkert anorlunda. Jag gillar också åska, iallafall mullret är fruktansvärt mysigt på någotvis. Sen kan jag tillägga att hjärtljud är underbart i mina ögon. När man exempelvis ligger jämte någon man tycker om har örat mot dennes bröst och lyssnar på dunk-dunk-ljuden.. underbart. | |
| Elinvelin | 2010-07-26 12:18 | |
![]() | Hårtorkar? Intressant, annars tror jag att det är ett störljud för dem flesta. Men ja, eftersom att du associerar det till någonting bra så (: | |
| Skugga | 2010-07-26 12:23 | |
![]() | Elinvelin, jag tror det är en hormonell grej också, det var ju redan under graviditeten jag fick högre toleransnivåer, betydligt högre, kroppen är smart vet du, en mor kan ju liksom inte få psykbryt så fort hon hör barnskrik, hur skulle barnet klara sig då? :) | |
| Guanyin - Ej medlem längre | 2010-07-26 12:32 | |
![]() | Ljud man är mitt i men som man inte tänker på (ex så jobbar jag precis bredvid en kyrkogård där det väsnas mest hela tiden) är stressande såtillvida att när det helt plötsligt slutar så blir det så märkbart lugnt och skönt. (Sen när det strax sätter igång igen så vill man bara gå dit och be dem fara åt &#@¤"#) Oförberedda höga skrik (inte gråt, utan skrik istf prat - jobbar med barn...) är döjobbigt. Ljud jag gillar är t ex regn, vågskvalp, havsbrus och vind i trädkronor. Och havsbrus och måsar (av alla skräniga varelser) i kombo. Det är liksom barndomssomrar :) | |
| MartinaJonss | 2010-07-26 12:39 | |
![]() | Regn och åska är det vackraste som finns, även knarrande golvplankor och sprak i brasa ger mig en trygghetskänsla. :) Jobbiga ljud kommer jag inte på några.. :O | |
| maran9 | 2010-07-26 12:43 | |
![]() | Bra ljud är en katt som spinner, min snarkande man :) eller när det är så tyst att bara klockans tickande hörs. Hatar: Väckarklockor! Det går kalla kårar utefter ryggraden... Gråtande skrikande barn är också jobbigt, men jag tror det är mest för att man vet att de är onöjda, och så vill man trösta men kan inte - man går ju inte precis fram till främmande barn och tar dem i famnen. | |
| KLuBBeR - Ej medlem längre | 2010-07-26 12:58 | |
![]() | Intressant det där med regn och åska och att det är så många som finner det avslappnande. Jag är inget undantag förresten. Älskar ljudet av riktigt busväder utanför fönstret. Gärna så att det knakar i fogar och tjuter där vinden lyckas smita in. Knarrande golvplankor och spraket i brasan är också härliga ljud. Är dessutom barnsligt förtjust i det speciella ljudet som uppstår när man går på hårdpackad snö, eller snö som inte är blöt. Minns inledningen av "Trolltider": www.youtube.com/watc...9J LYEDOFoA | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-07-26 13:02 | |
![]() | Bra: åska, regn (utom på plåt), syrsor, kaffebryggaren, vågskvalp. Dåliga: röster, musik, gräsklippare, snöröjning, smäll i dörrar, grannens bröl, sirener mm... | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2010-07-26 13:15 | |
![]() | Vind, regn och ljudet av visa fåglar, t. ex. duvor, är underbart. I stan snappar man dock upp alldeles för mycket ljud. Järvägar och större bilvägar, luftinsläpp för större byggnader, billarm etc. Sover oftare och oftare med öronproppar även om det är i stort sätt tyst, just för att inte påverkas för mycket av ljuden man inte tänker så mycket på. Lyssnar även på mycket harmonisk musik av samma skäl. Hörseln är trots allt ett av våra sinnen som behöver vårdas. Att leva i ständigt buller är som att titta på ett blinkande lysrör dagarna i ända, som jag ser det. | |
| Scarpetta - Ej medlem längre | 2010-07-26 13:27 | |
![]() | Jag har svårt för höga toner & speciellt om dom upprepas regelbundet (typ borrljud), men jag blir speciellt galen på dova mullrande ljud, typ en bil som står på tomgång utanför på gatan. De ljud jag gillar är regnljud & vacker musik (ej gitarrbaserad rock, det orkar inte mina öron med). | |
| lenty - Ej medlem längre | 2010-07-26 13:35 | |
![]() | just nu hör jag på musik | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-07-26 13:47 | |
![]() | Lider av kronisk medkänsla, så jag mår illa när bilburen ungdom åker förbi och man hör basdunket på ngt kvarters håll. Man vet att dom får hörselskador och inget är att göra åt det. Likgiltigheten inför ungdomars självdestruktivitet är också svår att uthärda. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-07-26 13:48 | |
![]() | Måsars skri, vågskvalp, forsar, regn, motorbåt, motorcykel, fågelkvitter, Leonard Cohen, knarrig snö, promenad på grusgång, darrande löv, syrsor, ungar som leker på lite avstånd, cafésorl, gamla människor som smågnolar klockan 5 på morgonen, signaturmelodin till programmet "Sommar" i P1, knastret från brinnande vedträn...jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, ändå är jag ännu mer en "doft-person" än en "ljud-dito". Ljudet av hjärtslag tycker jag däremot inte om. Det påminner för mycket om hur förgängligt allt är (Men det är klart - måste jag välja, så hör jag ju dem hellre än inte sas :)). Tycker heller inte om melankoliskt och ostämt dragspel i tunnelbanan. | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-07-26 14:07 | |
![]() | Håller verkligen med om "signaturmelodin till programmet "Sommar" i P1"! Han som gjorde den (ocha andra kompetent komponerade melodier) var t.ex. med i "Elmer Bryds Eminent Five Quartet" som skötte om musiken till Mosebacke Monarki - hör historiens vingslag! Hasse & Tages pianist; Gunnar Svensson skötte om tangenterna så det lt bra om låtarna,t.ex. Norge-låten som höll på att initiera ett krig med broderlandet i väst. (Varför inte - isf hade vi nu sluppit statsskulden om vi genast kapitulerat!) Barrskogssus är heller aldrig fel. | |
| Mattiaz81 | 2010-07-26 14:09 | |
![]() | Det värsta ljudet måste väl vara ljudet av en gaffel mot en griffeltavla. | |
| anträffbar - Ej medlem längre | 2010-07-26 14:53 | |
![]() | Syrsorna tycks alltid börja sin konsert just när jag skall lägga mig. Inte så behagligt. Går knappast att sova med fönstret öppet. Njuter gör jag av stämningsfull musik på bakgrunden när jag arbetar. Det påverkar lugnande och ökar min koncentration. | |