Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 244

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sigrids mor2010-07-27 18:11
Antal inlägg: 858

Mer kalorier om maten är varm?
Min kollega berättade idag att mat som är varm innehåller mer kalorier än mat som är kall, och att jag dessutom kan se det i vanilga kaloritabeller.

Jag har letat kaloritabeller - men inte hittat någon där det finns dubbla rader - dvs en för varm potatis och en för kall potatis.

Jag vet att det glykemiska indexet är olika beroende på om födan är varm eller kall. (hos vissa livsmedel) Men jag har aldrig hört att kalorierna skulle skilja.
Skulle alltså en kopp varm o´boy innehålla mer kalorier än en kopp kall o´boy?

Någon som vet något?
Någon länk?

bj-olle2010-07-27 18:14
Antal inlägg: 3350

det finns ju bara en mängd av allt angivet i näringsvärdesförteckninga rna, oavsett temperatur...

Take Aim - Ej medlem längre2010-07-27 18:15
Antal inlägg: 460

Det stämmer inte. Det kan inte tillkomma kalorier genom att maten värms upp. Glykemiskt index är en annan sak.

Sigrids mor2010-07-27 18:20

Take Aim:
Ja jag tycker det också.
Förstår inte alls resonemanget - för jag tycker inte det håller.

Men hon hävdar att hennes PT sagt att det är så.
Men jag hävdar att om jag t.ex. ta ett glas o´boy och värmer det - så är det precis lika mycket kalorier i det som när det var kallt.

Däremot så går det åt visst mycket energi i kroppen när maten ska genom kroppen, så kallt vatten kräver mer energi för att göra vattnet kroppsvarm än om vattnet redan vore kroppsvarmt. Men det tillförs ju inga kalorier i vattnet för det. Det är ju energin kroppen behöver för att omvandla vattnet - och det har ju inget med kalorier att göra.

Jag TROR hon blandat ihop det med GI - men vad vet jag. Hon säger att hon vet vad GI är.

Jag tog inte så lång diskussion om detta - eftersom jag inte visste säkert och hon var stensäker.

bj-olle2010-07-27 18:24
Antal inlägg: 3350

du kan ju säga till henne att det är otroligt mycket natriumklorid i vårt vanliga bordssalt nästa gång ni pratar om det.

Hoodman - Ej medlem längre2010-07-27 18:27
Antal inlägg: 2826

Hon kanske menade att det är mer energi (i form av värme) i varm mat.

Tess 082010-07-27 18:30
Antal inlägg: 18003

och om man bryter isär en kaka så ramlar kalorierna ut
och äter man då ingen ser får man inte i sig några kalorier

betapet822010-07-27 18:32
Antal inlägg: 1

Tar man 100 gram havregrynsgröt och kokar det så länge att vattnet försvinner, så så kommer ju kcal/100g att öka, eftersom vattnet försvinner och det blir mer koncentrerat. Samtidigt som att den mängden havregrynsgröt man har kvar är mindre. Så länge man blandar något med vatten blir det ju alltid mindre kcal/100g, men eftersom man käkar allt ändå, så blir det ju samma kcalmängd.... upphettad mat blir la mer kcal-tät eftersom vatten försvinner, men koka eller steka bort kcal funkar inte.
Annars i teorin skulle man ju kunna steka glass och sen go bananas och käka upp alllt;) utan någon viktökning.....
men om det är så med varm och kall mat och kcal, så lyssnar jag gärna på en sån utläggning, för deet är alltid intressant=)

Savi2010-07-27 18:41
Antal inlägg: 1176

Hmm...det där har jag aldrig hört talas om ,men det ska bli intressant & se vad folk har för svar.Nån som googlat?

tilltrasslad2010-07-27 19:52
Antal inlägg: 158

OM det nu skulle vara någon skillnad (vilket jag är ytterst tveksam till), så är det nog knappt mätbart.

gottmix71 - Ej medlem längre2010-07-27 19:55
Antal inlägg: 547

Tur man har levt på glass i snart 14 dagar då :)

Aldrig hört talas om, för det enda folk talar om är ju Gi och sånt...

Sigrids mor2010-07-27 20:08

betapet82:

Ja, den funkar också - att man koncentrerar mat eller dunstar bort osv.
Men kalorierna måste vara exakt samma.
Kokar man 100 gram gröt torr och bryter i bitar och äter de torra flagorna så måste det ju vara lika mycket kalorier som i 100 gram vanlig gröt.

Hon måste ju ha vinglat till det där....

Kirgizistan2010-07-27 20:15
Antal inlägg: 1188

Det som händer när man värmer upp mat är att molekylerna i den börjar vibrera snabbare.

Denna sorts energi är ingen energi människokroppen kan omvandla, inget kan omvandla värmeenergi till en mer kvalitativ energi således har den ingen inverkan på den kemiska energin som finns i maten.

Värmeenergin som tillförs är och förblir värme som slutligen utsöndras, antingen ur maten själv eller när du konsumerat den.

Däremot går det åt mer energi när du äter kall mat, men denna energiförlust är marginell.
Det som händer är att kroppen själv värmer upp den kalla maten du konsumerat genom att använda sig av värmeenergi som den själv omvandlat från t.ex. kemisk energi (Läs: föda.)

Det din vän kanske syftar på är att maten koncentreras när den värms upp då vattnet som "späder ut" kalorierna avdunstar annars snackar hon skit/ har blivit lurad.

Kirgizistan2010-07-27 20:18

Läs lite termodynamik så kommer du inse att din vän inte riktigt vet vad hon talar om.

Kirgizistan2010-07-27 20:27

(Värmeenergi får förvisso partiklar att vibrera med högre hastighet vilket i sin tur kan ses som att värmeenergin omvandlas till rörelseenergi av vissa men effekten är densamma; temperaturen ökar.)

cisplatin2010-07-27 20:35
Antal inlägg: 161

Kirgizistan har helt rätt. Jag kan tillägga att "kalorierna" i maten motsvarar den energi som är inbyggd i mat-molekylerna i form av kemiska bindningar mellan de atomer som bygger upp molekylerna. När maten (eller inlagrat glykogen eller fett) bryts ner av kroppens celler så frigörs denna kemiska energi och kan antingen utnyttjas av cellerna eller kan lagras i form av kroppsegna molekyler t ex glykogen eller fett.

När man sen motionerar går det åt mycket energi, och då utnyttjar kroppen den energi som är lagrad (eller den man just fått i sig via maten). Det är därför man kan säga att en sockerbit motsvarar si och så mycket promenad eller simning.

Sigrids mor2010-07-28 15:13

Idag pratade jag med kollegan igen.

Hon hävdar att hennes PT hade sagt så när hon tränade som hårdast och var som fitast.
Jag förklarade att man kan inte tillsätta något genom värme - att tillsätta något....då måste man ju tillsätta något.

Hon sa typ jaha, men jag hörde på tonfallet att hon ändå tror att hon har rätt.

Aja, skit samma - då vet jag att kalorier är vad det är oavsett värme.

apbur2010-07-28 21:21
Antal inlägg: 9699

Det borde ju gå åt en del energi att bolla runt en varm potatis i munnen också kan man tycka :)

tydal2010-07-28 21:59
Antal inlägg: 548

Din kollega har rätt i att det blir fler kalorier, eftersom kalori är en måttenhet för all slags energi, alltså även värme. Men precis som Kirgizistan skriver så är ju dessa extrakalorier inget som kroppen kan lagra eller använda, mer än att det sker en uppvärmning, så det är ju inget man ökar i vikt av.

Ässät2010-07-29 00:30
Antal inlägg: 4824

Haha apbur "bolla runt en varm potatis i munnen".. Jag tuggar tills allt blir till en enda soppa i käften, då måste jag verkligen göra av med mycket energi *s*

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?