Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 836

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bergarn12010-07-28 09:51
Antal inlägg: 726

Datorproblem - blåskärm
Fick felmeddelande när jag var borta från datorn, kommer inte ihåg vad som stod, men den startade om.

Därefter kommer jag in en snabbis i windows 7 igen (där jag tycker mig se att skrivbordslayouten ser en aning annorlunda ut). Får felmeddelande att gadetsarna slutat fungera (alvarligt fel, jada jada).

Datorn startar om.

Jag får upp svartskärm vid start där det står att datorn inte kunde starta normalt. Jag kommer till nån form av reparationsmeny.

-systemåterställning fungerar inte
-sökning efter maskinvaruproblem resulterar i en träff, dock kan maskinen inte säga vad som är fel, eftersom man måste starta om och logga in för att få informationen (vilket inte fungerar).

När jag sedan startar om så söker den efter fel i diskarna, under processen så kommer blåskärm upp och en lång felkod + "memory_management"
"stäng av datorn".

Har nyligen lämnat in datorn för byte av krashat moderkort (ominstallation win7 och nya drivrutiner - check)

Första tipset från komplett, mjukvarurelaterat (enl felsökningsprot.). Installera om win och felsök från bios m memtest 86.

Hårdvaru/mjukvaru-problem ?? Någon som har några tips, spekulationer??

andreasj_792010-07-28 10:23
Antal inlägg: 4

Hej,

Har du kört minnestest & disktest?

Vad är det för märke/modell?
Om det är ett nvidiachipset med integrerad grafik och om det går att komma in i windows tillräckligt länge så pröva avinstallera grafikdrivaren och lägg på senaste från tillverkarens sida.

Bergarn12010-07-28 12:43

Tjenare!
Jag har kört minnestest/disktest via vista (tror jag), någe automatiskt som kommer upp vid uppstart eftersom datorn in kan starta. Det är då som blåskärmen kommer upp igen och "memory_management" varningen kommer upp = avständ dator. Det är ett stationärt hopplock med gigabyte moderkort och geforce xxx grafikkort (intel processor).
Helt omöjligt att logga in i operativsystemet som vanligt nu (succesiv försämring, vad tyder det på)?

andreasj_792010-07-28 13:23
Antal inlägg: 4

Successiv försämring kan vara att disken håller på att rasa men så behöver inte vara fallet..

Ett första tips kan vara att sätta i skivan med Windows 7 och boota upp från den (utan att gå vidare med en installation)
Har du tur så kommer installationsprogrammet hitta och reparera eventuella fel.

Har du möjlighet att bränna ut en cd från någon dator så är ett ok testprogram för diskar här:
www.hitachigst.com/h...16 _b00.iso

Här är ett minnestestprogram du kan köra också:
www.memtest.org/down...10 .iso.zip

Man bootar upp datorn via skivorna så att disk/minne är tillgängligt i så stor mån som möjligt.

Bergarn12010-07-28 14:45

Så, nu är problemet löst, tack för hjälpen. Jag testade att boota från win7 och ominstallera operativsystemet--> gick inte att packa upp filerna. Redan där luktade det ram.
Memtest86 visade att det ena ramminnet var helt trasigt. (tog bort ett av minnena för att köra dom separat).

Eftersom moderkortet pajade för 2 månader sen och ramminnet nu, så kanske man kan gissa på överspänning som gjort att livslängden för korten minskat?

Har en lätt rundgång när jag kopplar tv till grafikkort (vilket beror på att det blir nån krock mellan antenn och det andra elurtaget till datorn har jag för mig nån elektriker sagt). Undrar just om det kan påverka korten?

af81 - Ej medlem längre2010-07-28 14:51
Antal inlägg: 313

Jag gissar att det är en HP

Bergarn12010-07-28 14:54

nope. Bygge från komplett.

magga2010-10-02 00:59
Antal inlägg: 2533

JAG HAR EN FRÅGA OCH ANVÄNDER DEN HÄR TRÅDEN PGA PASSANDE TITEL! :)

Min datorskärm blir ibland helt blå eller lila, och jag är då tvungen att stänga av datorn manuellt. Detta händer kanske en gång i månaden.

Vad betyder detta? Är det nåt allvarligt fel på min dator?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?