Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade27
Mobilspel
Pågående19 262

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Carolajnen2010-08-03 19:01
Antal inlägg: 458

Sälja vidare varor?
Jag tänkte på det här med att köpa varor och sälja dem vidare. Är det lagligt eller inte? Tänkte till exempel på de som åker på finlandsfärjorna och handlar på sig stora lager på taxfreen för att sedan sälja det vidare i sina egna butiker i land. Hur tänker ni och vad vet ni om detta?

kermis2010-08-03 20:24
Antal inlägg: 1323

i sina egna butiker? Har aldrig hört om det och det känns... orimligt.

Man köper ju varor från tillverkare/grossister och moms betalar man ju ändå inte. Varför i hela friden skulle man köpa in varor från finlandsfärjor och sälja det i butik?? :D

OK om man säljer det som privatperson..

kermis2010-08-03 20:27
Antal inlägg: 1323

oj, avbröt..

Och ja, det är helt ok att köpa in varor billigt till butiken och sedan sälja dem dyrare. Fullt lagligt och inte något nytt påhitt, varenda butik fungerar ju så . Fast det tillkommer ju lite bokföring och annat trist men jag förstår inte var olagligheten skulle komma in...

slånbär2010-08-03 20:39
Antal inlägg: 5539

Snus är tydligen hälften så dyrt på finlandsfärjorna så där köper ligor upp hela lagret och säljer vidare till tobakshandlare som inte är så nogräknade. Det är tydligen ett jätteproblem.

8507102010-08-03 20:41
Antal inlägg: 5222

jo men oftasr är det ett litet sortiment snus med :(

Carolajnen2010-08-03 20:45

Mm, jag förstår. Anledningen till att jag frågar är för att jag är medveten om att det finns de som äger tobaksaffärer som köper godis, läsk och tobak på finlandsfärjorna och säljer dem i sina egna affärer. Frågar man mig verkar det inte okej alltså. Men jag var osäker. Det är ingen jag känner personligen egentligen, men jag vet vem det är. Var lite nyfiken på hur det egentligen är med det där.

slånbär2010-08-03 20:48
Antal inlägg: 5539

Såg på nyheterna igår tror jag det var att dom köper så mycket snus att det tar slut på varenda resa. Så inte är det lite snus det handlar om.

dinodog2010-08-04 09:54
Antal inlägg: 4973

Men man får väl inte köpa hur mycket snus som helst? På Danmarksfärjorna får man knappt köpa cigg längre. När jag åkte sist hade dom inte ens cigg eller snus i taxfreen.

När det gäller att handla i en butik för att sedan sälja i en annan. Jag ser ofta det på Willys. Vet en som har en liten servicebutik, han åker och handlar en del varor på Willys som han sedan säljer i sin butik. Rör sig mest om choklad godis och drickor. Men även bröd smör och mjölk och en del frysvaror.

Har även sett det nere i Ullared men där lastar dom flera kundvagnar fulla med bara drickor eller godis typ.
Om det är lagligt tja jag antar att dom har en bokföring på sina inkomster och sina utgifter.

Axux2010-08-04 10:58
Antal inlägg: 2

hej . ska du söka på skattemyndigheten så ligger du bra på det. ge fan i folk som försöker och överleva i sverige. att ge sig på invandrare är att slå på dem som redan ligger ner. ge dig på våra politiker istället , för det är ett tjuvpack hela gänget

fatclown2010-08-04 11:04
Antal inlägg: 88

Tror dock inte att tråden på något sätt är fientlig Axux.

Axux2010-08-04 11:28
Antal inlägg: 2

det luktar lång väg

confuoco2010-08-04 11:46
Antal inlägg: 186

Grejen är ju bara den att det måste vara en riktigt dålig affär att köpa läsk och godis för att sälja i sin egen butik :S. En cocacola kostar ju typ 8-10 spänn nånting och är inte billigare alls än i Sverige. Det måste vara billigare att handla hos en grossist. Tobak däremot. Fast när det gäller tobak så är det ju väldigt begränsat hur mycket man FÅR ta in.

reson - Ej medlem längre2010-08-04 11:54
Antal inlägg: 408

Det är bra om man håller sig till ämnet!!

Carolajnen2010-08-06 19:44

Själv förstår jag faktiskt inte grejen med att köpa grejer och sen sälja dem vidare. Naturligtvis höjer dem priserna på grejerna de själva köpt, oavsett om det rör sig om läsk, godis, snus eller cigaretter. Har ingen aning om detta är något de redovisar sedan. Och cigaretter får man väl nu för tiden bara köpa 1-2 limpor per person om man ska snacka om det också.

Och ska man ta upp en så kallad "turkaffär" så säljer de varor där det står "Only for sale in Indonesia". För att ta ett exempel menar jag. Hur är det med detta? Det verkar ju lika oetiskt på något sätt att köpa in grejer på finlandsfärjorna för att sälja som att sälja varor som dessa.

caspersmamma2010-08-06 22:49
Antal inlägg: 175

Tror att det är olagligt att sälja sådant vidare i butiker i sverige. Särskilt cigaretter och alkohol. Deras tillstånd kan dras in.

kolbjörn2010-08-07 02:07
Antal inlägg: 984

exakt hur vida hade du tänkt dig dom?

fatclown2010-08-07 02:13
Antal inlägg: 88

Ja alkohol är ju ganska självklart olagligt då det är ett visst bolag som har monopol.

kolbjörn2010-08-07 02:39
Antal inlägg: 984

och framförallt: vidare än vad? vidare än vad varan ursprungligen var?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?