Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade27
Mobilspel
Pågående19 262

Forumkategorier

Användare Inlägg  
älexändrä2010-08-06 19:43
Antal inlägg: 123

fortfarande reserv
Blev fortfarande reserv på min utbildning jag sökt till högskolan efter sista antagningsbeskedet. Nu är jag nr 19 i reserv. Finns det fortfarande en chans att man kommer in? :P vad tror ni? ska man sluta hoppas?

le-lou2010-08-06 19:46
Antal inlägg: 17500

nej sluta icke hoppas. Jag stod som 15 i första urvalet och kom in fick jag veta idag :D. Allt kan hända. Min kompis stod på nr 30 i andra urvalet och kom ändå in förra året. Håller tummarna!

Tess 082010-08-06 19:52
Antal inlägg: 18003

Vad är det för utbildning??
Inte för att det spelar någon roll, men jag blev lite nyfiken.
Vet inget om reservplatser..
Kom in på alla 3 kurser jag sökt och tackade ja till två, men ska nog inte läsa något. Har annat att tänka på i höst/vinter!

socionom2010-08-06 19:56
Antal inlägg: 54

Beror ju helt på vilken högskola och utbildningen det är!

socionom2010-08-06 19:57
Antal inlägg: 54

För övrigt, www.vhs.se/sv/Statistik1/ . Där bör du kunna se hur det har sett ut innan och bilda dig en uppfattning. Hittar du inget där, prova studera.nu. Men tidigare statistik finns.

Skuggboxaren - Ej medlem längre2010-08-06 20:05
Antal inlägg: 6

Beror helt på urvalsgrupp samt hur stor denna är.

caspersmamma2010-08-06 22:48
Antal inlägg: 175

Hm på plats 19 är chanserna relativt små. Har du inget andra handsval?

Källargubben - Ej medlem längre2010-08-06 22:50
Antal inlägg: 665

Är också reserv. Det bästa är nog att ringa till den skola och utb du har sökt till.
Det vore fan skönt att veta så man vet om man skall paniksöka jobb istället :/

Träsmak2010-08-06 23:38
Antal inlägg: 882

Gå tlll uppropet o tigg. De brukar alltid funka :)

regression2010-08-07 00:25
Antal inlägg: 1563

Här kommer ett fult tips.

Jag är lärare på ett universitet. Förra vårterminen var det två personer på kursen som av någon anledning inte var registrerade. Jag påtalade detta för dem och de medgav att de inte hade kommit in, men att de ville sitta med på föreläsningarna. Visst, tyckte jag, för det fanns gott om plats rent fysiskt i salen. Men ni får inget betyg på kursen, sade jag.

När terminen började lida mot sitt slut så frågade dessa studentskor om jag kunde rätta deras tenta (hemtenta), trots att jag inte fick sätta något formellt betyg. Whatever, tänkte jag, och läste igenom och meddelade att de skulle få ECTS-betyget E (svagt G) om de gått kursen. Men de fick förstås inget formellt betyg. Jag tyckte det hela var lite underligt.

Ett par veckor senare, nu i somras, fick jag ett mail där de frågade om jag kunde skicka ett brev till ett annat universitet, där jag intygade att de tillgodogjort sig innehållet i min kurs. Det var då jag förstod vad de var ute efter. För när man flyttar mellan universitet (speciellt utomlands) finns det inget standardiserat system för hur man tillgodoräknar kurser. Man använder helt enkelt betygsutdrag eller intyg.

Min kurs är ganska attraktiv för kan användas i flera examina (den är obligatorisk i en del av dem). Skulle jag skicka ett intyg om att de här studenterna gått min kurs skulle de i teorin kunna ta ut en examen från ett annat universitet (förutsatt att de skriver uppsats och är antagna där). Detta gäller speciellt landsortshögskolorna (''mittuniversitetet'', etc.), som har ett behov av att fylla sina kurser, speciellt på master och d-nivå.

Givetvis berättade jag exakt hur det låg till för prefekten vid den berörda institutionen. Men det var ett bra försök. Riktiga små Sven-Ottisar.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?