Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 249 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Megaherz | 2010-08-07 19:06 | |
![]() | Vaccinationer Innan skolan börjar måste jag visa upp ett "Vaccinationspass", är det någonting man har i Sverige? (Annars måste jag vaccinera om allt!!) Och vilka är de vanliga vaccinationer som barn får? | |
| Tess 08 | 2010-08-07 19:08 | |
![]() | Står det inte på ditt BVC-kort vilka vaccinationer du fått?? | |
| Megaherz | 2010-08-07 19:12 | |
![]() | Vad är ett BVC-kort? Jag har aldrig varit hos herr Doktor (vad jag kan minnas!) och har inga papper eller inga kort om någonting som handlar om sjukvård... :/ | |
| Katitzi65 | 2010-08-07 19:13 | |
![]() | Stelkramp, röda hund, påssjuka, mässlingen är väl de vanligaste | |
| Katitzi65 | 2010-08-07 19:14 | |
![]() | Polio också | |
| Tess 08 | 2010-08-07 19:25 | |
![]() | Du bodde alltså inte i Sverige när du var liten?? Här får alla barn ett kort där längd, vikt och andra viktiga saker skrivs in... typ vaccinationer osv. BVC= Barnavårdscentral. Dit man går med sina småttingar och pratar med BVC-sköterskan och ibland kallas man för tex 3-månaderskoll (även vid andra åldrar) och då är doktorn med. | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2010-08-07 19:46 | |
![]() | Det finns så kallade vaccinationskort (gula, i fickformat). Dock får man nog inte dessa när man vaccinerar sig som jääääätteung... | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2010-08-07 19:47 | |
![]() | Dessa är också internationella! | |
| morsans syrr | 2010-08-07 19:49 | |
![]() | Tuberkulos, polio o rödahund har jag fått. Var det stackars vaccinationskortet finns vet ag dock ej. Mina barn har fått sina vaccinationer i Grekland o de har fått vaccinationskort de med. | |
| Lillstölla | 2010-08-07 19:51 | |
![]() | Ring vårdcentralen och prata med dom om vad du eventuellt kan behöva få för vaccinationer, så får du ju ett sånt vaccinationskort när du fått sprutorna skulle jag tro. | |
| Satyra | 2010-08-07 19:52 | |
![]() | Megaherz - Fråga din mor om hon sparat sådant från när du var barn. Jag har mina barns gamla BVC-kort och jag har också fått mitt eget av min mor. Så även i Finland och redan -64, där/då jag föddes, fanns dessa kort. | |
| Kriasa | 2010-08-07 19:53 | |
![]() | Om du har gått på BVC i Sverige för de journaler över vilka vaccinationer du har fått. Om ditt vaccinatioskort är borta kan du alltså kontakta BVC där du växte upp. | |
| Kriasa | 2010-08-07 20:03 | |
![]() | Glömde: du kan också ta blodprov som visar om du är resistent. | |
| slånbär | 2010-08-07 20:13 | |
![]() | Mina ungar är ju vaccinerade efter konstens alla regler men vete fan var korten finns. Dom skulle inte kunna visa upp ett sånt intyg om skolan bad om det. Vad är det för skola för jag har aldrig hört talas om att man måste visa upp sånt. | |
| Grådask - Ej medlem längre | 2010-08-07 20:28 | |
![]() | Mät dina antikroppar så vet du vad du är vaccinerad emot eller vilka sjukdomar du eventuellt genomlidit. | |
| typ3 | 2010-08-07 20:54 | |
![]() | möjligen kan man väl få ut ett nytt samlat vaccinationsdokument, om man t ex kontaktar sin gamla skolsyster (grundskolan). De ger ju de sista sprutorna, och borde väl då rimligen ha dokumenterat vad man fått innan | |
| Megaherz | 2010-08-15 17:09 | |
![]() | Frågat mamma men hon har ingen koll på var alla papper är, hon ska försöka få tag på något från Vårdcentralen. Kommer bara vara i Sverige över helgen så jag har tyvärr inte tid! Hoppas det löser sig ändå, tack för alla svar. " Vad är det för skola för jag har aldrig hört talas om att man måste visa upp sånt." Det är en sjuksköterskaskola i Tyskland. Det är väldigt petnoga med papper och sånt här, ibland känns Sverige lite slarvigt :P | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-08-15 23:40 | |
![]() | du har säkert fått alla vaxinationer på bvc när du var liten ,din mamma kan fosrka och skicka det till dej ,så att du kan börja skolan ,i en del länder är det jätte noga ,om man överhuvudtaget ska få studera,skolsköterskan där du gick i gundskolan har förmodligen ditt vaxinationskort,och kan säker faxa en kopia till din skola | |
| dinodog | 2010-08-16 09:22 | |
![]() | Barnavårdcentralen ska ha de uppgifterna. Det är ju dit man går med sina barn. Men sedan följer dina papper från barnavårdscentralen med dig till grundskolan och därefter till gymnasiet. Jag fick se dom papperna när jag var med min son hos skolsköterskan på det gymnasiet han går. | |
| niala22 | 2010-08-16 11:02 | |
![]() | Do not do it! | |