Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 432 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| odin - Administratör | 2010-08-08 12:08 | |
![]() | Bästa kompaktkamera för tillfället? Har haft två Canon IXUS tidigare men hittar inte riktigt någon IXUS som har tillräckligt mycket optisk zoom. Sneglar nu på Sony CyberShot DSC-HX5V och Panasonic Lumix DMC-TZ10. Är det någon som har en av dessa och kan berätta om de är bra? | |
| tydal | 2010-08-08 13:29 | |
![]() | Har ingen av dem, fotar mest med systemkamera eller mobil. Vet inte hur mycket du vet, men av specarna kan jag utläsa att Panasonic har bättre optik (den tar in mer ljus). Den har också mer optisk zoom, samt kan fokusera på närmare håll (3 cm i stället för 5 på Sony) och har mer avancerad autofokus (kan följa ett motiv i rörelse). På minussidan har den mindre inbyggt minne vilket innebär att den inte kan filma i lika hög upplösning samt att den inte kan ta lika många bilder i följd när du håller ner avtryckaren som Sonys kan. Den är också något tyngre. Tänk dock på att du bör ha stativ eller något annat att ställa kameran på när du zoomar in mycket. | |
| Mouche - Administratör | 2010-08-08 14:39 | |
![]() | Det som svarar för ypperlig kvalité och mästerlig perfektion inom kameragenren är och förblir Hasselblads. Sök och du skall finna, med andra ord =) Mouche | |
| Pseudonymf | 2011-12-16 20:55 | |
![]() | Hojhoj! Nu är det så att jag och Pubbe drar utomlands i på semester, inom en snar framtid. Jag som är livsnjutare, vill gärna ta med mig lite minnen hem från vår kommande resa! Min vackra systemkamera är tänkt att medfölja på resan, men den är ju icke i det smidigaste laget. Sååå. Nu undrar jag om någon har tips på en vanlig kompaktkamera som tar fantastiska bilder (om inte annat finns photoshop ;) och som inte ligger i en hutlöst dyr prisklass?! Hade en Samsung förut, jättebra och det blev vackra bilder, men den var askass att fota med i mörker! Så, hjälp mig är ni snälla :D | |
| Borzov | 2011-12-16 20:57 | |
![]() | Canon G12 | |
| -Delika-tess | 2011-12-16 20:59 | |
![]() | Oj, jag köpte en ny kompaktkamera för ett år sen eller så. Jag köpte en för strax under 2000 spänn och den är dessutom vattentät eftersom jag vill kunna ha med den överallt :) och den är RÖD! | |
| wildman | 2011-12-16 21:14 | |
![]() | "Det som svarar för ypperlig kvalité och mästerlig perfektion inom kameragenren är och förblir Hasselblads." :-) Har du sett en kompaktkamera från Hasselblad? ;-) | |
| wildman | 2011-12-16 21:16 | |
![]() | Oj, det var ett gammalt inlägg såg jag just. Inga kompaktkameror är bra. Men Canon G12 som Borzov sa är väl betraktad som en av dom bästa. | |
| Injicera jul - Ej medlem längre | 2011-12-16 21:23 | |
![]() | Köpte en Sony Cyber-shot DSC-WX9 igår. Inte hunnit testa den nåt direkt än dock. | |
| Injicera jul - Ej medlem längre | 2011-12-16 21:26 | |
![]() | Rent generellt har jag förstått det som att kameror medbra optisk zoom har dålig bildkvalitet jämfört med kameror med sämre optisk zoom i samma prisklass. | |
| gattan | 2011-12-16 21:30 | |
![]() | Köpte själv en Panasonic TZ7 för ett år sen och vi är helnöjda med den i alla avseende! Grymt bra objektiv och filmar suveränt i HD! Jag skulle inte tveka ett ögon blick i valet mellan TZ10 och Canon, spec som TZ:an ligger bättre till i pris och enl min erfarenhet efter 1500 bilder och 3 tim video. Lycka till! | |
| KarlMorot | 2011-12-16 21:33 | |
![]() | Alltså det beror på vad man ska använda kameran till, kvälls och nattbilder (så stor bländare som möjligt, fast optik). Gatufoto; samma sak i princip Makrobilder: närgräns, kameror med zeiss-optik har ofta bra makrokvalitet. Fåglar, sport: visst en zoom kan vara bra men med tanke på att du kan få exempelvis Nikon D5100 eller Canon EOS 600D med zoomobjektiv för en 6-7000 så varför köpa en dyr kompaktkamera med sämre objektiv, digital zoom, och färre valmöjligheter för nästan samma pengar. | |
| KarlMorot | 2011-12-16 21:33 | |
![]() | Alltså det beror på vad man ska använda kameran till, kvälls och nattbilder (så stor bländare som möjligt, fast optik). Gatufoto; samma sak i princip Makrobilder: närgräns, kameror med zeiss-optik har ofta bra makrokvalitet. Fåglar, sport: visst en zoom kan vara bra men med tanke på att du kan få exempelvis Nikon D5100 eller Canon EOS 600D med zoomobjektiv för en 6-7000 så varför köpa en dyr kompaktkamera med sämre objektiv, digital zoom, och färre valmöjligheter för nästan samma pengar. | |
| slånbär | 2011-12-16 21:36 | |
![]() | Om man ska köpa en systemkamera då? Vilket märke är då bäst och vad ska man tänka på? Den får helst inte vara jätte dyr runt 4000 max | |
| KarlMorot | 2011-12-16 21:44 | |
![]() | Jag skulle (om du ha råd) bita i det sura äpplet och köpa en Nikon D5100 med Nikons kitobjektiv 18-55 mm för omkring 6000 (vänta till mellandagarna om det inte är en present). D5100 har samma sensor som den dubbelt så dyra D7000, en sensor som när det gäller bildkvalité slår Canons kameror. | |
| slånbär | 2011-12-16 22:06 | |
![]() | det är min nittonårige son som vill köpa en till sin pappa,Han har pratat om att skaffa en i flera år men det blir liksom aldrig pengar över till sånt. Detta är första julen efter att han började jobba så nu vill han ge en. jag tycker dock att det är väldigt mycket pengar.speciellt som han ju bara är lärling ännu så länge och inte tjänar storkovan riktigt ännu...... | |
| slånbär | 2011-12-16 22:53 | |
![]() | sitter och kollar nu på lite olika märken i prisklassen 4000 och det finns ju några olika att välja på. Vilket märke i den prisklassen är bäst? Sony DSLR-A390 , Canon EOS 1100D, Nikon D3100 eller Samsung NX11? Den ska vara lätt att använda också. | |
| slånbär | 2011-12-16 22:54 | |
![]() | Är väääääldigt tacksam för all hjälp jag kan få för imorgon är enda dagen vi hinner åka och köpa....... | |
| Pseudonymf | 2011-12-16 22:55 | |
![]() | Okej, alltså för att klargöra (Wildman har redan koll) :P Jag har redan en Canon 450D. Skitbra. Lär mig nya grejer jämt ;) Men... Jag vill även ha en lättare kamera, som inte kostar multummiljonerriksdaler att fota med när man tex är på stranden en hel dag och vill kunna föreviga lite fler "vardagsbilder". Typ runt 1000-1500kr klassen. Och jag VET att man inte kan jämföra kvalitén, men om man nu ändå ska ha en "skitkamera" så vill jag ha billigt skit som ändå går att fota med ;) | |
| KarlMorot | 2011-12-16 23:25 | |
![]() | Canon EOS 1100D nyare (och nyast av de fyra) och säkerligen bättre än den gamla Nikon D3100. Lite dålig koll på Sony och Samsung. | |