Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 257 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dellenellen | 2010-08-08 13:43 | |
![]() | Sylt... Ska just till att för första gången i mitt liv koka sylt! Jag har atamon i sylten, enligt recept, men kom på att jag hört någonstans att man kan stoppa in de färdiga burkarna i ugnen för att de ska bli som "vacumförpackade". Nån som vet om det stämmmer, och i så fall hur gör man? | |
| toovrida | 2010-08-08 13:48 | |
![]() | det stämmer ...ställ in burkarna i kall ugn sätt på 100´c och låt dom va där till de är varma...häll i sylten o sätt på lock direkt...Lycka till!!! | |
| dellenellen | 2010-08-08 13:57 | |
![]() | Tack toovrida!!! | |
| Smulanbus | 2010-08-08 13:59 | |
![]() | jordgubbssylt | |
| Tess 08 | 2010-08-08 14:12 | |
![]() | Hermetisera :) Alternativet är att värma burkarna och hälla sylten varm i burkarna och skruta åt locken. När jag och syster yster gjorde marmelad (se snack-fliken) "ploppade" de flesta locken till och hermetiserades utan att vi ställde de i ugnen. Av de (ca 7) burkar vi ställde i ugnen "ploppade" alla utom en. Med "ploppa" menar jag att locket poppar till och blir så som de på nyinköpta syltburkar. Man kan inte trycka ner locket innan man öppnat de en gång. | |
| Bim1964 | 2010-08-08 14:35 | |
![]() | De gånger jag gjort sylt och saft, har jag först diskat dom(brukar använda en aning målarsoda). Sedan kokat dom i en kastrull med vatten. Därefter hällt på den varma sylten/saften. Har gått bra att göra så har aldrig haft någon mögel på sylten/saften. Och det har "ploppat" om dom. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-08-08 16:18 | |
![]() | "Målarsoda"!? När jag syltar så har jag en stor kastrull stående med vatten som sjuder och täcker de burkar och lock jag ska använda. Har en tång jag tar upp de heta burkarna och locken med, häller direkt i sylten och fyller ända upp, sätter sedan på locket direkt. Har aldrig haft problem med "otäta" burkar eller sylt som möglar. Eftergiften man får göra när man inte häller i konserveringsmedel är att förvara burkarna kallt(dvs i kylen). | |
| lenty - Ej medlem längre | 2010-08-08 16:35 | |
![]() | blåbärsylt | |
| Mouche - Administratör | 2010-08-08 17:15 | |
![]() | Hur mumsigt det än är med hemkokt sylt så måste jag nog ändå flytta tråden till Snack =) Mouche | |
| blue_moon | 2010-08-08 18:07 | |
![]() | Till sylt brukar jag ta stora (700 grams) burkar med vida öppningar och värma till 100 grader i ugnen. När jag hällt upp sylten får burkarna stå och svalna lite. Sen sätter jag på locken och vänder burkarna upp och ner. Det blir då vacuum i dem och inget mögel. | |