Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 257 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| henrik_l | 2010-08-09 16:02 | |
![]() | Digitaltv via parabol eller adsl? Eftersom viasat roffade åt sig fotbollen är jag tvugen att byta bolag. Frågan är bara om jag ska köra via telias bredbandstv eller via parabol? Hur fungerar det egentligen rent praktiskt med bredbandet? Jag tror att sändningen kommer brytas ibland och att jag inte kan surfa via datorn medans tvn är igång med risk för lagg på tvn. Dessutom brukar mitt bredband ibland göra avbrott när någon lyfter telefonen osv. Skillnaden i pris är 100 kr ungefär vad jag kan se till bredbandets fördel. | |
| fatclown | 2010-08-09 16:11 | |
![]() | bredband är väldigt smidigt, hastigheten på surfningen kan minska när du surfar och har boxen på samtidigt. Digital-tv laggar inte så det behöver du ej oroa dig för men det kan ju bli problematiskt om ditt adsl bryts titt som tätt. Är det då fel på själva adsl linan till din bostad eller utrustningen 'efter' modemet? | |
| Spikemannen | 2010-08-09 16:11 | |
![]() | Jag kör digital-tv via bredbandsbolaget och det är inga problem alls! Kan både kolla på TV och surfa samtidigt. Dessutom är det sjukt bra bildkvalité, mycket bättre än ComHems digital-tv, och billigare :-) | |
| henrik_l | 2010-08-09 16:19 | |
![]() | tack för svaren! Är det inte svårt att koppla tvn till bredbandet? Jag är helt värdelös på sånt och kan knappt skruva i en skruv ens utan att göra nåt tokigt. Nåt tokigt är med bredbandet, det bryter inte ofta men ibland. Det är väl nåt skit med nån kontakt nån gång eller så. En kille frånt elia har varit hit några gånger, samma sak ändå. :) | |
| Mikael | 2010-08-09 16:24 | |
![]() | Senaste jag undersökte saken, vilket iofs var något år sen, så verkade det som att en viss del av bandbredden dedicerades för digitalboxen oavsett om tv var på eller ej. detta innebar att du aldrig kunde komma upp i full hastighet (24mb/s), utan max 10-14 mb/s. Så för mig förr hela idén där. Ingen koll på om det ser annorlunda ut idag dock. | |
| Mikael | 2010-08-09 16:25 | |
![]() | *tv:n, *föll | |
| henrik_l | 2010-08-09 16:30 | |
![]() | Det låter ju bra om man ska se på tv iaf. Rätta mig om jag har fel nu men man måste väl koppla en sladd via modemet till digitalboxen? Då är det rätt kört för mig :/ | |
| fatclown | 2010-08-09 16:36 | |
![]() | Ja du kopplar en sladd mellan modemet och digitalboxen, själv använder jag en 20m kabel och bilden är lika ren som vanligt. Det är ytterst simpelt att koppla in tv:n till modemet. Utgång 1 på telias modem ska enl. dem vara till internet medans 2an ska vara till tv:n. Tv:n ska ha dedikerad bandbredd, men som jag upplevt det så är det bara så om digitalboxen är på (även om tv:n är avstängd). Detta kan lätt kollas med tptest. | |
| Savi | 2010-08-09 16:45 | |
![]() | Jag kör via telia/bredband & det funkar galant!! Tycker helt klart du ska satsa på det. | |
| henrik_l | 2010-08-09 16:46 | |
![]() | skit oxå. jag har tyvärr modemet på övervåningen. det får väl bli parabol för mig ändå då :( | |
| fatclown | 2010-08-09 16:52 | |
![]() | Du måste ju ha kabel från parabolen till boxen också, är det verkligen smidigare? | |
| henrik_l | 2010-08-09 16:59 | |
![]() | ja för då kommer det tydligen hem en kille och fixar det. :) Annars måste killen som höll på ta livet av sig med såväl brödrost som proppskåp fixa det själv. Och så är parabolen på nedervåningen. 20 meter kabel skulle inte räcka om jag skulle ha via modemet. | |
| wildman | 2010-08-09 17:06 | |
![]() | Nackdel när man kör via bredbandet (via Telia) är att uthastigheten om man kör 24 MBit stryps till 1 Mb/s. Annars är det upp till 2,5 Mb/s. Nu är det inte ett problem för de flesta, men för mig som har egen server och laddar upp en hel del så är det en kraftig minskning. Själv har jag parabol och upplever att bildkvaliteten dessutom är bättre via parabol. Nackdelen med parabol är väl pris och osmidighet. | |
| wildman | 2010-08-09 17:09 | |
![]() | Appropå osmidighet kan det vara värt att veta att för varje mottagare du vill ansluta till parabolen så ska det dras en separat kabel mellan box och parabol, något som retar mig. Det innebär för mig som har en inspelningsbar box (två mottagare) + en box till så är jag tvungen att ha tre kablar till parabolen. | |
| henrik_l | 2010-08-09 17:18 | |
![]() | Ah men jag har redan telias 24 bit upp och 1 mb ner tror jag så just den delen blir nog ingen skillnad. Jag ska i såna fall köra med bara en box till tvn. Undrar hur långa kablar det finns egentligen? Jag som hade hoppats att man kopplade via telefonjacket till boxen. :/ | |