Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 250

Forumkategorier

Användare Inlägg  
solnos2010-08-10 08:08
Antal inlägg: 43

getingstick hos min hund!
Igår kl 1730 vart min hund getingstucken flera ggr i ansiktet av en geting.
hennes nos och läpp svullnade upp och hon fick flera utslag hela kroppen.
svullnaden har lagt sig nu men hon har fortfarande fullt av utslag som känns ungefär som knotterbett. Tror hon fått en allegrisk reaktion :/

är det ngn som vart med om liknande och vet hur länge utslagen kommer att stanna och om det finns ngt man kan göra för att få bort dom?
tacksam för svar

Minta2010-08-10 08:25
Antal inlägg: 20042

Jag skulle ringa veterinären.

solnos2010-08-10 08:27

jo min mamma skulle göra det på jobbet nu.. men tänkte ifall ngn vart med om ngt liknande?

LisaLong2010-08-10 09:01
Antal inlägg: 2725

min hund blev stucken och han fick antibiotika direkt, kan vara väldigt farligt för vissa individer

micro1132010-08-10 09:07
Antal inlägg: 17542

Om svullnaden har lagt sig av sig själv är det normalt ingen fara - om inte hunden visar tecken på påverkan i andning eller annat.

En allergiskt reaktion är normalt ett ganska snabbt förlopp -- även om det är ett förlopp som tar längre tid (vilket är fallet om allergin inte är fullt så kraftig) så brukar den inte gå tillbaka av sig själv -- det brukar kräva vård.

Hundar reagerar annars som oss - det blir en liten svullnad efter bettet om sedan lägger sig är min erfarenhet.

Stenknäck2010-08-10 09:36
Antal inlägg: 430

Ring Djursjukhuset bara och fråga. Sen hoppas jag du har en hundförsäkring för hunden. De kostar inte mycket c:a en 50 kr/månad och det kan du ha nytta av många gånger.

solnos2010-08-10 09:58

har en bra försäkring för henne så det är inget problem..

pratade med vetrinären och hon trodde utslagen skulle gå över av sig själv.. vad e de för vård du menar micro113?

micro1132010-08-10 10:58

solnos
En allergi brukar kräva veterinärvård - jag är inte veterinär men tror det är kortison de brukar ge hunden om det handlar om allergisk reaktion.

Det normala är som sagt att det inte handlar om allergi hos hunden - utan om normal svullnad/reaktion som går tillbaka av sig själv, precis som hos människa.

le-lou2010-08-10 11:11
Antal inlägg: 17500

Vad jag vet är getingstick ofta ofarligt för hunden, smärtsamt men ofarligt. Vår hund blev stucken som valp, han tjöt i 4 timmar efter minst :D. Ringde vet då, och de sa att hund klarar getingstick mycket bättre än människan.

le-lou2010-08-10 11:13
Antal inlägg: 17500

Ska tillägga , läste att din hund blivit stucken flera gånger - blir allmän tillståndet dåligt så ska du självklart kontakta veterinär, om hon blir slö, dåsig, får andningsproblem osv.

cessely2010-08-10 12:09
Antal inlägg: 100

När jag var mindre så satte sig vår hund på ett bålgetingbo, han var rädd för flygande insekter i flera år efteråt.
Men i alla fall, jag har för mig att vi fick rådet av veterinären att han kunde få någon form av smärtstillande (i och med att sticken var över hela baken och han hade svårt att gå pga smärtan) men att det annars läkte ut av sig själv - men som alltid får man ju ha dem lite under uppsikt i fall om att en allergisk reaktion skulle uppstå...

apbur2010-08-10 12:15
Antal inlägg: 9699

Mina katter blev stungna i munnen innan de lärde sig att getingar inte är bra att jaga.

Jag blev lite smånervös men bara att vänta och se om det kommer någon reaktion. Jag tror inte djur så ofta är allergiska mot insektsbett som människor är.

Antibiotika ger man inte vid getingstick. Bara om betten riskerar bli infekterade eller är infekterade.

Ögonsten - Ej medlem längre2010-08-10 12:44
Antal inlägg: 281

ring veterinär såklart!!!!

micro1132010-08-10 13:13

apbur
Nja, betapred är väl koritson, det ger man både djur och människa vid allergisk reaktion från geting.
Vid kraftig allergi - som min dotter har ger man dessutom adrenalinsprutor, fast såsom jag förstått det så är det för att hålla hjärta och andning i gång till kortisonet hunnit verka.
Jag är dock osäker erkänner jag -- hon får ju både och, vi startar med sprutor sen tar ambulansen över ... så jag är inte insatt i alla hur och varför.

slånbär2010-08-10 13:15
Antal inlägg: 5539

solnos-vad har du för hundförsäkring? Priset på en försäkring varierar ju väldigt mellan olika raser. Själv betalar jag nånstans mellan2,5-3000/ år och hund för mina Schäfrar. Skit dyrt men nödvändigt då det är ännu dyrare om dom skadas eller blir sjuka.

apbur2010-08-10 13:45

micro, jag vet inte om du ställer en fråga eller mest informerar :)

Kortison och antihistamin brukar man ge vid allergi. Jag sa att man inte brukar ge antibiotika. Men det kanske inte hade med saken att göra.

Adrenalin ger man ju mycket riktigt vid anafylaktisk chock. Behandlar man inte den snabbt så riskerar man att dö. Man kanske förenklat kan förklara det så som du gör. Man kan ju säga att adrenalinet verkar precis tvärtemot kroppens chockreaktion.

En gammal bekant till mig är allergisk mot jordnötter. Han påstår att det hjälper att ta en snus när han får känningar i mun och svalg. Kan vara när han fått i sig en väldigt liten mängd nötter.
Det stämmer säkert eftersom snuset gör att blodkärlen drar ihop sig. Precis som adrenalinet gör.

solnos2010-08-10 16:40

tack för alla svar.. de sa på vetrinären att vi ska avvakta och se. utslagen e fortfarande kvar och de e minst 100 stycken :/

vet inte exakt vad vi har för försäkring men vi har problem med vår äldras hunds tänder så de har kostat oss en del genom åren så därför har vi tagit en bra dirrket på vår yngsta nu. har dock ingen aning om vad den heter eller kostar :(

ja får hoppas att hon inte vil hämnas på alla getingar nu och istället aktar sig :P hon sitter och stirrar på väggen och letar med blicken efter dom

kolbjörn2010-08-10 17:38
Antal inlägg: 984

hos?

micro1132010-08-10 18:31

apbur
Det var frågande - sen berättade jag hur jag uppfattade det mer för att förklara hur jag trodde att det fungerade.

Jag är inte så insatt - borde kanske vara bättre, men har dåligt minne gällande vissa saker och när dottern blir stungen så är man så inne i det som händer så man lyssnar inte så bra när sjukvårdspersonalen förklarar -- sen när allt går bra så är man mest lättad och lyssnar inte så bra därför :)

Ärligt talat trodde jag att kortison var en form av antibiotika - typ en starkare form av penicillin, fast med fler verkningsområden, snabbare verkan och fler biverkningar.
*Skrattar lite*
Jag är inte alls hemma på de typerna av medicin.

apbur2010-08-10 20:32

Nej, kortison är inget turbo-antibiotika :)
Däremot brukar det lindra effektivt, vad man än lider av i princip. Men det betyder inte att det är bra att ta för det.

Det är nog lätt att läsa på lite om både antibiotika och kortison om man är intresserad. Kan vara bra att lära sig skillnaden på en infektion och en inflammation också.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?