Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 255

Forumkategorier

Användare Inlägg  
emmylicious2010-08-11 19:48
Antal inlägg: 4501

Hur många husdjur får man ha?
Ja, rubriken säger väl allt.. Finns det någon regel eller lag som reglerar hur många husdjur vi får ha? Syftar främst på katter och hundar.

emmylicious2010-08-11 19:52
Antal inlägg: 4501

Det är en seriös fråga för övrigt så tramsiga inlägg undanbedes.

grönöga - Ej medlem längre2010-08-11 20:00
Antal inlägg: 5570

När det gäller hundar så tror jag att man får ha 4 st, sen krävs det nåt intyg på att man har kennel.. el dyl. Lite osäker.

segaråttor - Ej medlem längre2010-08-11 20:01
Antal inlägg: 88

Har letat ett bra tag men hittar inget på nätet. Det står bara att det är upp till var kommun. Kollade med en kompis som jobbar med djurfrågor och hon sa bara att du får ringa och fråga din kommun!

grönöga - Ej medlem längre2010-08-11 20:09

Hittade lite på Jordbruksverkets sida, här är ett utklipp om katter:

"Rastgårdar samt andra utrymmen där katterna ständigt lever ska vara minst 6 kvadratmeter. Ytan ska vara minst 2 kvadratmeter per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 meter. Rastgårdar får gärna vara större men aldrig mindre än dessa mått."

www.jordbruksverket....01 987.html

Finns info om hundar och andra djur också... Nu får du leta vidare på sidan själv. ;)

segaråttor - Ej medlem längre2010-08-11 20:13

Grönöga..det du hittat gäller bara hund/kattpensionat!

grönöga - Ej medlem längre2010-08-11 20:14

Ojdå! O_o
*okej ut & leta igen*

reson - Ej medlem längre2010-08-11 20:14
Antal inlägg: 408

Det får inte bli en sanitär olägenhet!!

Bitte - Administratör2010-08-11 20:17
Antal inlägg: 24219

Vad jag kan /tror så får man ha hur många man vill bara man sköter dessa och har det inom avelsverksamhet för där finns det vissa restriktioner,, Men tipset att kolla med den egna kommunen är bäst

Bitte

Bitte - Administratör2010-08-11 20:20
Antal inlägg: 24219

Från vår länsstyrelses sida

I vissa fall krävs det tillstånd för att hålla djur. Tillstånd enligt djurskyddslagen, som du söker hos Länsstyrelsen och tillstånd enligt miljöbalken som du söker hos din kommuns miljökontor.

Tillstånd enligt djurskyddslagen

Dessa tillstånd söker du hos Länsstyrelsen. Tillstånd enligt djurskyddslagen behöver du om du

Yrkesmässigt eller i större omfattning föder upp, förvarar eller utfodrar djur (16§ DL)
Offentligt förevisar djur
Håller djur i stallar som förprövas
Anordnar tävling med djur
Tillstånd enligt artskyddsförordningen krävs även vid handel med utrotningshotade växter och djur.

Du behöver inte tillstånd för att ha till exempel en hund eller katt som sällskapsdjur men du måste naturligtvis även då behandla djuret väl och sköta om det på bästa sätt.

Djuren får dock inte störa människor i den omedelbara omgivningen varför det ibland ställs krav på tillstånd enligt miljöbalken.

Tillstånd enligt miljöbalken

Dessa tillstånd söker du på miljökontoret i den kommun där du bor. Du behöver tillstånd för vissa djur om du bor i ett tätbebyggt område där det finns en detaljplan. Det kan röra till exempel röra sig om

Orm
Lantbrukets djur, det vill säga häst, nötkreatur, get, får, gris och fjäderfä som inte är sällskapsdjur. Höns och tupp som vistas utomhus räknas inte som sällskapsdjur.
Pälsdjur, det vill säga djur som föds upp för pälsens skull.

Det är miljökontoret som utfärdar tillståndet. Det som avgör om du ska få tillstånd eller inte är om det finns risk för att det kommer att störa dem som bor där. Hör med din kommun om vad som gäller.

grönöga - Ej medlem längre2010-08-11 20:21

När jag kollar sidan så står det så här:

"Hundar och katter
På de här sidorna har vi samlat information för dig som är hund- eller kattägare. Vad bör du tänka på för att djuren ska må bra, vad gäller när du ska resa med dem, vad händer när de blir sjuka, behöver du tillstånd för verksamhet med hundar och katter? Vi vill ge dig svaren på bland annat dessa frågor."

Det tyder jag som att det riktar sig till både "privat" och "verksamhet", det förklaras ju även för dig där när du måste söka tillstånd...

www.jordbruksverket....00 413.html

Ta en titt där igen Emmy, men sen tror jag som Bitte skrev att det nog kan vara smart att kolla med den egna kommunen också vad de har för regler. :)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-11 20:22
Antal inlägg: 4050

www.sjv.se/amnesomra...00 452.html

segaråttor - Ej medlem längre2010-08-11 20:32

Det är stor skillnad på de regler som gäller husdjur mot de som gäller kennel/pensionat..det säger väl sig självt. Nu har jag kollat runt hos olika kompisar som sysslar med kennel osv och får bara samma svar..ring din kommun:-)

Pocaloca2010-08-11 20:39
Antal inlägg: 2156

sunt förnuft behövs bara...så man anpassar antalet efter utrymme..

mrperfect2010-08-11 21:00
Antal inlägg: 11437

är det skillnad om man :
1 bor i lägenhet
2 bor i villa i stadsmiljö
2,5 hur stor tomt man har
3 bor på landet

??

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-11 21:09

Nedanstående stämmer bra med vad jag har trott gäller för egna djur:

"Du måste även ha tillstånd för att få ha många egna djur."

Tillstånd krävs för den som

* håller tio eller fler hundar äldre än tolv månader, till exempel har hand om egna hundar eller fodertikar

* håller tio eller fler katter äldre än tolv månader, till exempel har hand om egna katter eller håller katter på foder

micro1132010-08-11 21:14
Antal inlägg: 17542

mrperfect
Som kennel är det ingen skillnad om man bor i lägenhet eller villa, har men fler än ett visst antal avelsdjur (tror det är tre) måste man ha tillstånd.
Man kan dock ha tre aktiva avelstikar och tre sällskapshundar utan tillstånd.

Däremot så skiljer det ju mellan villa och lägenhet på så sätt att en hyresvärd kan (och gör ofta) begränsa antalet man får ha i lägenheten - i villa väljer man ju själv så länge djuren inte utgör en sanitär olägenhet eller ur djurskyddshänseende far illa.

Tomtens storlek har i princip ingen betydelse så länge man inte gårdar upp djuren -- då får den ju betydelse i och med att gårdarna måste hålla en viss storlek för varje djur.

Närhet till grannar har bara betydelse om djuren låter och därmed kan uppfattas som störande -- tysta hundar kan man ha mitt i bebyggelse, hundar som står och galmar hela dagarna kan man inte ha i samhälle eftersom det är en sanitär olägenhet och störande för omgivningen.

Lukter skall inte vara något problem eftersom gårdarna skall hållas så pass rena att de inte skall lukta -- sköts gårdarna så dåligt att störande lukt kommer från dem så får man nog djurförbud även om man är ute på landet (hoppas jag)

micro1132010-08-11 21:18

Larvbrud
Tio hundar eller mer - gäller det även om det är enbart sällskapshundar?

Jag har aldrig haft tio vuxna hundar på en gång, så jag har ärligt talat aldrig kollat eller berörts av någon sådan regel.

Jag har bara stött på begränsningen för kennel och där handlade det just om avelsdjur (tre eller fem - minns inte på rak arm) innan man skulle ha tillstånd.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-11 21:30

Micro, kolla länken jag postade i ett tidigare inlägg så ser du det i sitt sammanhang. Som jag fattar det och alltid har trott gäller det även helt vanliga sällskapsdjur.

micro1132010-08-11 22:07

Larvbrud
Ja, det där gäller ju helt klart sällskapshundar också.

Jag funderar på om de regler jag tänker på kan vara SKK:s regelverk för kennelverksamhet och inte Jordbruksverkets kanske - det är några år sedan jag hade kennel, så jag kan ha rört ihop det eller så kan ju reglerna ha ändrats.

Tack för infon i alla fall.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?