Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 988 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| LaCrüll | 2010-08-13 16:49 | |
![]() | Tips ang. katt önskas. Jag vänder mig i första hand till er som har gamla kastrerade hankatter, eller har haft. Vår 5 åriga kastrerade hankatt avled nyligen pga urinsten. Vi saknar honom så! Hade aldrig hört talas om problemet tidigare. Vi köpte torrfoder hos veterinären som vi trodde var bra. Men nu med facit i hand så har vi förstått att det kanske inte är det bästa alla gånger. Därför vill jag gärna ha lite mattips ( och kanske övriga tips) från er som har lyckan att ha friska gamla katter. Tusen tack!! | |
| reson - Ej medlem längre | 2010-08-13 16:56 | |
![]() | Möss:) | |
| LisaLong | 2010-08-13 16:57 | |
![]() | hemlagad mat:) | |
| LaCrüll | 2010-08-13 17:02 | |
![]() | LisaLong - jag frågade veterinären om det var ok att ge tex torsk och tonfisk. Men hon sa att det var olämpligt - för mkt protein... Har din katt ngn favoriträtt?? | |
| Ztoya | 2010-08-13 17:05 | |
![]() | Min kastrerade hankatt är 6 år, så det är kanske inte så gammalt. Han lever på Friskies från Ica och det han själv fångar. Och han är frisk. Det handlar nog mycket om tur och otur helt enkelt. | |
| ajohansson | 2010-08-13 17:10 | |
![]() | Hej Har en kastrerad hankatt han är 13 år. Han äter för de mesta torrfoder, Jag har alltid hört de att, så länge katterna dricker ordentligt med vatten så är de inga problem att ge dom torrfoder, så de e väl de man ska se upp med, Tror jag! Anette | |
| kulspel2 | 2010-08-13 17:14 | |
![]() | Jag har alltid gett mina kastrerade hankatter Hill´s torrfoder. Nu finns det ett speciellt torrfoder från Hill´s för kastrerade hankatter som är mindre fett. Det får min katt nu. Hans bror fick jag låta avliva i april p g a att njurarna var slut. Veterinären sa att katters njurar börjar tillbakabildas vid 7 års ålder, men väldigt individuell hur lång tid det tar. Musse blir 14 år i sept. Ztoya har nog rätt i att det handlar mycket om tur/otur när man skaffar katten. Lycka till med nästa katt! | |
| Mouche - Administratör | 2010-08-13 17:22 | |
![]() | Jag ger mina katter allt som blir över i matväg och däremellan käkar de med glädje en fet mus eller två. Jag brukar också koka torsk, strömming ja allt i fisk och köttväg slinker ner. Inget torrfoder används. Finns inte ett djur i världen som mår bra av att käka sån där smörja tror jag =) Mina katter är i åldrarna 4-5 månader till 17 år. Utekatter allesammans som är runda, friska och gohärliga. =) | |
| Jorick | 2010-08-13 17:32 | |
![]() | Servera både torrfoder och vanlig kattmat (bitar i sås eller gele). Då väljer katten själv det den är sugen på. Fyll alltid en vattenskål med fräscht vatten så dricker den så mycket den behöver. | |
| le-lou | 2010-08-13 17:36 | |
![]() | Kastrerade hankattar och speciellt långhåriga löper större risk att åka på urinsten. Man ska kolla saltvärdet i maten. Har man en sådan katt och köper torrfodren som finns på typ ICA så chansar man, saltvärdet är alldeles för högt.. vi körde med samma innan vi visste bättre, och vår katt fick avlivas pga eländet. Passa. | |
| vårpåg | 2010-08-13 17:38 | |
![]() | Min katt är kräsen av sig och äter enbart torrfoder, Friskies. Rynkar på näsan (eller kanske nosen) åt allt annat men han verkar pigg och frisk ändå. Det enda som möjligen duger , förutom torrfodret, är filmjölk. Jag tror också att det viktiga är att de dricker ordentligt, även där är min katt lite sär och vill helst dricka rinnande vatten ur kranen. En period kräktes han mycket, antagligen för att han inte druckit tillräckligt så nu brukar jag sätta på kranen en stund när han är i närheten. Funkar bra. | |
| Mia W | 2010-08-13 17:44 | |
![]() | Det är olika torrfoder, en del av de dyrare har "inbakad" fuktighet. För att lura katten att dricka mer vatten, så kan man ha en kanna med vatten som står framme i köket så att ev. klorsmak försvinner. Katter tycker inte om klor, det är därför som de tycker att det är ok att dricka ur pölar med regnvatten och liknande. Allt enligt mina föräldrar som alltid har haft katter och de har blivit långlivade, en hankatt t o m 22 år. | |
| Lill-IT | 2010-08-13 18:00 | |
![]() | De kattor jag haft genom åren har oftast varit bondkattor. De få raskattor jag haft har oftare varit sjuka än de andra. Ger dem friskies torrfoder, vanlig tonfisk på burk (inte kattmatsvarianten utan den för människor) kokt torsk, lax och makrill. Men favoritmaten är makrillfile i tomatsås. Det är även mitt favoritpålägg:) De känner lukten när jag äter det och även om de är på övervåningen så kommer de rusande efter någon minut. Filmjölk älskar de också. Mina kattor är väldigt kräsna med vilket vatten de dricker. Ur plastskål är uteslutet.. glasskål funkar om det är helt färskt vatten men helst dricker de ur akvarium. Därför blev det lite krisigt när jag tog bort akvariumet för ett tag sen. Lösningen är en stor, bred glasvas från ikea, med sand på botten och en vattenväxt i. Den gillar de att dricka ur... sen funkar ju alltid toan också (urk).. | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-08-13 18:04 | |
![]() | lill-IT... kattOr? | |
| Lill-IT | 2010-08-13 18:05 | |
![]() | Pluralis av katta:) Har bara haft honor. | |
| Mamik | 2010-08-13 18:26 | |
![]() | Den veterinär som uttalade sig om att det blev för mycket protein visste inte mycket om katter. Katters huvudsakliga näringsbehov är proteiner. Katten som fick urinsten när den åt torrfoder från veterinären utgör ett stort undantag, dessa foder har en mkt låg magnesiumhalt. Det är magnesium som är den största boven i dramat. Salthalten behöver knappast beaktas. Vi hade en avelshane på 70-talet som fick urinsten, innan vi hade tagit ngn kull på honom. Vet. ville operera och därmed kastrera vår dyra importhane. Efter att ha pratat med en annan vet. så löstes de befintliga stenarna upp och katten sattes på en extra salthaltig diet för att han skulle dricka mer. Det fungerade och när det första moderna, högkvalitativa torrfodret, IAMS kom fick han äta det tills vi slutligen tog bort honom vid ca. 10 års ålder. Numera har oftast de lågkvalitativa fodren en låg magnesiumhalt, men jag är tveksam till att använda dem ändå. Egna och andras erfarenheter gör gällande att katterna inte mår lika bra av dem. | |
| Guanyin - Ej medlem längre | 2010-08-13 19:00 | |
![]() | En fundering - är det bara kastrerade hankatter som får problem med urinsten? Har tre katter, två kastrerade honor (10 och 6 år) och en kastrerad hane (1 år) som alla får Royal Canins torrfoder, den med lägst fetthalt. Alltid färskt vatten i skålen, ofta vatten rinnande i handfatet samt en redigt äcklig bunke (regnvatten, smäl snö sen några år tillbaka samt lite flugor och alger mm) på balkongen (som de två yngre älskar att dricka ur) och de mår prima (även om äldsta honan är en tjockis, fodret till trots). Kattdamerna är rätt kräsna, gillar inte ens rå köttfärs(!) medans Raffe äter allt (även t ex senap, sallad, makaroner och potatismos) - han verkar må bäst :) | |
| le-lou | 2010-08-13 19:09 | |
![]() | Mamik - det kan visst orsakas av för mycket salt . svt.se/svt/jsp/Cross...p; a=728504 | |
| Mamik | 2010-08-13 19:31 | |
![]() | le-lou: Du tror inte att den reportern har tillfrågat en okunnig veterinär? Jag har för mig att jag läst om ngn form av struvit (urinsten) som orsakas av salt, men den vanligaste formen orsakas av magnesium. Sedan är det allmänt känt att katters njurar inte har så lång livslängd och där spelar saltet väldigt stor roll. De katter vars njurar totalkollapsar har ofta fått räkor av välvilliga ägare, regelbundet under hela livet. | |
| le-lou | 2010-08-13 19:40 | |
![]() | Va ? Vår veterinär sa till oss också att det kan bero på för hög saltmängd, både urinstenar och njurproblem. Struvit är vanligast hos yngre katter och orsakas av för hög magnesiumhalt ja, men vår katt hade en annan stensort, minns inte vad den hette dock. | |