Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 244

Forumkategorier

Användare Inlägg  
YamahaJet2010-08-16 01:16
Antal inlägg: 2239

Blommor, växtnäring
Min första blomma fick jag som inflyttningspresent, eller växt heter det väl. Det är en sån där med stor, tjock, hård stomme och sen växer det blad uppåt från den, inga blommor eller något.

I början höll det på att gå illa eftersom den slukade enorma mängder vatten, den drack mig ur huset, och jag hängde inte riktigt med i vattningen, men sedan begrep jag att den måste vattnas rikligt och frekvent.

Min andra växt införskaffade jag några månader sen i ett skadat sinnestillstånd, jag hade arbetat närmare 50 timmar i streck minus sömn och klev förvirrad in i en matbutik, varpå jag såg sån där stor, grön sallad i en liten plastkruka och fick av nån anledning för mig att köpa den, för övrigt första gången i mitt liv jag köper sallad. Jag tuggade i mig salladsbladen och fick sedan att låta krukan vara för att se om det skulle växa ut igen - vilket det gjorde, och jag blev mycket exhalterad.

Jag berättade för min mor om mina odlingar och hur jag hade för avsikt att expandera, varvid hon köpte en tomatväxt till mig och även frön för gräslök, basilika (hur förädlar man den förresten?) samt persilja, som jag nu planterat.

Allt gick mycket väl, tomaten och inflyttningsväxten konsumerade sinnessjuka mängder vatten, men nu efter några månader är tillväxten mycket långsamm för bådera. Växten har tvärtom börjat vissna, trots att jag planterade om till en större kruka med ny jord. Nu har även tomaten börjat vissna smått, och ingen av plantorna dricker knappt vatten alls längre.

Jag började ett tag sedan misstänka att det rörde sig om brist på växtnäring, men att införskaffa sådan har varit enklare sagt än gjort. På mitt kära CityGross verkar det inte finnas någon sådan alls, liksom i min lokalbutik, så idag bemödade jag mig att åka till Coop trots underlägsenhet beträffande köttkvalitet, endast för detta ändamål. Dessvärre var all växtnäring slut, hyllorna var fullkomligt rensade på det, alla sorters och fabrikat, och jag begrep inte alls hur jag skulle hitta växtnäring nu.

När jag kom hem så började jag emellertid fundera på om man inte kan fabricera växtnäring själv. De mineraler som fordras borde väl finnas i princip allting, så jag har hela dagen löst upp mina matrester i vatten och sedan vattnat växterna med detta. Hurpass framgångsrikt det blir återstår att se, mina frågor är emellertid

-Finns det någon annan förklarning till mina växters underprestation på senare, exempelvis att de bara orkar växa så kraftigt i början av varje sommar?

-Vilka bra recept finns det på egentillverkad växtnäring? Jag har återanvänt allt från blåbärsbakelser till grillad kyckling. Finns det något särskilt som fuckar växternas liv totalt och som jag måste undvika, exempelvis matolja?

-Vad ska jag göra när vintern kommer?? Bara ta in allt?

Delicious - Ej medlem längre2010-08-16 01:25
Antal inlägg: 11661

Gå till någon florist/blomsteraffär och fråga?

Annars vet jag inte. Dock är det vanligaste sättet att döda en blomma på att övervattna den :P

Delicious - Ej medlem längre2010-08-16 01:26
Antal inlägg: 11661

Blomma/växt

Hannifer2010-08-16 01:37
Antal inlägg: 3

Det handlar inte bara om näringsämnena, utan också om balansen mellan dessa. Gödningsmedlet Blomstra är framställt för att ge alla växter rätt näringsbalans. För mig funkar det hur bra som helst.

I övrigt är jordens struktur viktig; blanda gärna ut vanlig krukväxtjord med lecakulor eller perlit. Vattna "lagom" och se till att växten får rätt mängd ljus.

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-16 02:17
Antal inlägg: 37631

ja förmodar att du har en laptop lägg blommorna på tangentbordet och stäng igen locket ca 10 minuter på varje blomma ,och datorn måste vara fulladdad hjälper inte det så låna en bok om bilar på bibloteket alternativt köp en 2liters filmjölksförpackming som du låter hälla ut i toaletten och undvik att spola i 14 dagar sleva i dej filmjölkenteskedsvis och kissa i en hink ,blanda sen ut urinen med 9 delar vatten om det blir för tjockt blanda i mer mjöl sätt på ugn stol en in med blommor lapptopp vc stol div tomma filmjölksförpackningar på 300 c i ugnen i 3 dagar sen har du inga blommor inget hus ingen lapptop eller vc stol sen kan du ta biltidningen och gå till biblioteket och ha skoj

slånbär2010-08-16 08:09
Antal inlägg: 5539

Tomaten kan du ju slänga när den har gett dig sin sista tomat. Den är nämligen ettårig. Har du en balkong eller trädgård så gräver du ner persiljan och gräslöken i rabatten eller låter dom stå i krukor på balkongen men skydda gärna krukorna med typ säckväv då dom annars kan spricka när dom fryser och dessutom så klarar plantorna vintern bättre då. Gräslöken är fleråring och kommer år efter år om den inte har frusit ihjäl medans persilja är tvåårig men om den står i en rabatt så fröar den av sig och man får då automatiskt nya plantor varje år. Basilikan klarar ingen frost alls men man kan odla den året om på fönsterbräådan om man bill ha färsk basilika till maten.
Alla väster har viloperioder beroende på varifrån dom har sitt ursprung. Det betyder att dom har en period av långsammare tillväst och dom kan även se lite vissna och tråkiga ut. Under vår vinter här så får inomhusväxterna väldigt lite solljus så det bidrar också. Detta gör ju naturligtvis också att dom inte behöver så mycket vatten (dom torkar snabbare i sommarsolen) och dom ska heller inte ha mycket näring under sin viloperiod. Den är lite olika beroende på vad du har för plantor så man får kolla utpp vad som gäller för den enskilda plantan om man vill vara noga.

LisaLong2010-08-16 08:42
Antal inlägg: 2725

herre jösses har jag inte tagit min psykofarmaka idag heheheheh

Sten Saxpåse - Ej medlem längre2010-08-16 08:59
Antal inlägg: 163

blanda ut jorden med äggskal för att hålla ph-värdet stabilt, se till att jorden dom står i är luftig och fin, gärna också utblandad med lecaculor eller annat grejs så vattnet rinner igenom lättare och bildar små reservoarer lite här och var i krukan. Hemmagjord näring hämtar du i din kompost-tunna.

Om växten stannar i växten kan det vara dags för en ny större kruka, men det kan ju va nåt annat med.

YamahaJet2010-08-16 09:46

Vänta, vad menar ni med att tomaten är ettårig? Att den kommer dö snart, hela plantan?

Ordfobi2010-08-16 09:56
Antal inlägg: 66

Ja, sorgesamt nog. . .
Ettårig innebär i det här fallet att den inte klarar av att gå ner i vila över vintern. Men jag har sett tomatplantor som varit flera år gamla, men då har de växt i optimala förhållanden med ljus, vatten och näringstillförsel - så att säga i evig sommar. Men det var i ett slags hydrohortokultur, så att allt eftersom plantorna växte upptill, så lade de ner lite av den undre delen i näringsvätskan så att det kom nya rötter och kapade sedan av en del av den äldsta stammen.

apbur2010-08-16 10:20
Antal inlägg: 9699

Yamaha, det är bara att köpa en ny tomat, planta eller frö, nästa år. Det är inte så dyrt.

Sote2010-08-16 10:21
Antal inlägg: 3557

Yamaha-om du har som ambition att skaffa fler plantor så måste deu nog försöka ställa dig in på att en del av dom bara lever en kortare tid eller rättare sagten hel del av våra blommande krukväxter är sk säsongsväxter som man köper i full blom och slänger när dom blommat klart. Det finns människor med gröna fingrar och framförallt plats och rätt inomhusklimat som kan få Begonior ,Kryss, Pelargoner och annat att överleva vintervilan och blomma om men dom flesta slänger och köper nytt när säsongen är igång igen. Gröna växter däremot lever ju och blommar om igen i många år om man sköter dom rätt.
Tomater är som sagt en sån som inte klarar att överleva i vårt inomhusklimat. Det är svårt med alla sommarplantor även om det går att få pelargoner, lagerblad, oliv och annat trevligt att övervintra. Men då krävs det att man har tex ett garage där man kan hålla en låg(runt 10 grader eller mindre) temperatur men ändå har dagsljus.

YamahaJet2010-08-16 10:57

Så det är inte så att den bara vissnar över vintern, utan jag måste verkligen slänga hela alltet och plantera nytt?

Hur ska jag hinna få en så stor och fluffig planta till nästa sommar redan? Kan man börja plantera inomhus på fönsterbrädan under vintern?

Sten Saxpåse - Ej medlem längre2010-08-16 11:06

kortfattad samlad info om tomatodling:
www.fobo.se/artiklar...om at.shtml

Ordfobi2010-08-16 11:12
Antal inlägg: 66

Du kan rent av testa att spara frön från din nuvarande tomatplanta. Så många i småkrukor på fönsterbrädan, så att du kan se om plantorna utvecklas bra. Oftast funkar det här fint, men några av de populära sorterna är så kallade F1-hybrider (har med växtförädling att göra och kräver lång förklaring som jag inte orkar göra) och då utvecklas de flesta frön dåligt. Därför ska du så flera och se om alla tar sig bra och ser jämna och fina ut.

YamahaJet2010-08-16 11:19

"Då tomatplantorna inte klarar kylan längre rycks de upp med rötterna. Bladen skärs bort och resten hängs upp och ned på en mörk, sval men frostfri plats."

Varför detta? Kan jag plantera om den sedan nästa år eller?

Sten Saxpåse - Ej medlem längre2010-08-16 11:23

hehe nä sen slänger man skiten ;)

Sten Saxpåse - Ej medlem längre2010-08-16 11:32

Ärligt talat, jag har ingen aning. Eftersom man sparar rotsystemet och en del av stammen måste väl det ändå vara tanken. Vad ska man annars spara och förvara det så för, en tomatplanta har ju bara ett användningsområde... men samtidigt säger alla att plantan är ettårig, varför ska man spara och odla pensionärplantor för?

YamahaJet2010-08-16 11:39

Oavsett vilket så tycker jag det här är lite tråkigt. Det är trots allt min första tomatplanta som jag vårdat och tagit hand om i några månader, kokat mat åt, satt mig in i botaniken, och nu säger ni att den ändå dör snart. Man har helt enkelt ett speciellt förhållande till den "förstfödde". I en perfekt värld hade alla blommor blommat för evigt.

grönöga - Ej medlem längre2010-08-16 11:42
Antal inlägg: 5570

Vad gäller din tomatplanta YamahaJet så släng den.
Till våren så åker du sedan till en handelsträdgård och köper dig ett par nya plantor.
Som oftast så är dom mycket bra där(personalen)och kan ge dig tips och råd, du kan välja tomatsort som passar dig i smak mm och jag lovar dig att den kommer hinna att växa upp och bli "stor och fluffig" och ge dig massor med goda tomater. :)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?