Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 346

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Devilsweet2010-08-24 14:38
Antal inlägg: 34

Vad borr jag rösta på?
Som förvirrad, men glad, förstagångsväljare ber jag nu om lite tips från kloka Betapetare.

Jag har läst trådar om vad folk ska rösta på, och varför, och funderat över detta.

Jag har aldrig varit speciellt insatt i politik. Jag har mina åsikter om saker och ting och hade väl egentligen tänkt rösta efter dem. Dock, som gällande allt annat, är det svårt att hitta något "perfekt" parti som stämmer in väl på mina egna åsikter.
Naturligtvis antar jag att de flesta har samma "problem" men som vanligt handlar det väl om att kompromissa.

Jag var 17år vid senaste valet och behövde därmed inte ta ställning över rött eller blått, men likväl påverkas jag såklart av de besluts som togs då.

Dock kan jag inte påstå att det har gjort någon större skillnad för mig sedan senaste valet, men det känns som att det till största delen beror på att jag inte var arbetande utan student under förra regeringens tid, och därmed har inte jag någonting att jämför med nu när jag är arbetande människa och sittande regering bestämmer.

Så, mina kära Betapetare, lite hjälp vore tacksamt. Jag har en känsla av att jag inte är den enda som för första gången har rätt att rösta, och som känner total förvirring över detta.

Vad jag i övrigt tycker och tänker (sen hur "politiskt möjligt" allting är har väl sin betydelse, men oavsett vilket är det likväl mina åsikter):

Lika lön för lika arbete, naturligtvis. Därmed även lika skatt för alla. Ingen förmögenhetsskatt eller liknande. Lägg 30% (eller nåt) som en fast skattesumma, och då ska den betalas av alla, oavsett storlek på inkomst.

Betala för det du använder. Säkert en punkt som kan orsaka ramaskri, jag vet, men för mig .

Devilsweet2010-08-24 14:48

Och så tyckte min dator att allt skulle postas där, vad fint..

Men jag fortsätter där jag var :p

Betala för det du använder: det är ingen som betalar mina matkassar i affären, varför ska jag betala sjukvård för någon jag inte känner?

Miljöfrågor har alltid varit viktiga för mig, och är så fortfarande. Jag tycker så klart att vi ska kämpa för en värld som finns kvar och undvika att den går under inom en allt för snar framtid.
Kärnkraft är en intressant fråga. Jag vet inte riktigt vad jag gillar dagens kärnkraftverk med fissionskraft, utan skulle föredra en fungerande fusionskraft, eftersom det därmed minskar risken för olyckor.
Detta är dock inte en fungerande teori än, men jag skulle gärna se att den blev det.

Invandringen i Sverige pratas det lite om. För mig känns det som feghet att alla partier inte vågar yttra sig (eller är det jag som inte har full koll på läget?). Jag förstår inte det rasistiska i svenska flaggan, att fira skolavslutningen i svenska kyrkan eller i att sjunga nationalsången vid utvalda tillfällen. JAg tycker heller inte det är fel att kräva att alla som bor i Sverige ska kunna göra sig förstådda på svenska.
Om jag flyttar till Spanien så känns det som en självklarhet att jag får acceptera deras kultur och prata deras språk, varför finns inte samma självklarhet yttrad här?

Jag läste i någon tidigare tråd om "bidragsmissbrukare" (eller vad de nu kallades), vilket jag också känner är fel.
Lite tillbaka till "betala för det du använder" men jag har gott om folk i min närhet som tycker det är bekvämt att leva på soc.
Självklart är det bra med ett skyddsnät, men jag har känslan av att alldeles för många utnyttjar detta, just för att det är bekvämt.
Enligt min åsikt ska det inte vara möjligt att leva på soc, eller liknande, i tid och evighet.

Eftersom jag ändå är igång skulle jag gärna se en förändring inom tand-och sjukvård. Idag betalar vi nästan ingenting för ett läkarbesök, men att ha någon som tittar oss i munnen kostar cirkus 600kr/gång. Var ligger rättvisan i det? Antingen betalar vi för både tand- och sjukvård, eller så har vi ett reducerat pris på både och.

Detta är väl det jag kommer på just nu, men jag kanske lägger till något eftersom det alltid dyker upp ett och annat allt eftersom.

Så där, nu, hjälp!

Devilsweet2010-08-24 14:48

Ja, och rubriken skulle därmed vara : "Vad borde jag rösta på?". Tekniken och jag är inte alltid vänner... :p

Keiward2010-08-24 14:53
Antal inlägg: 471

Klockrent blå låter det som.

zoof2010-08-24 14:54
Antal inlägg: 106

valpejl.se/kompass?ramver k=ja

svara på frågorna, kolla för- och motargument och bakgrundsfakta. taadaa!

Devilsweet2010-08-24 14:55

Jo, så långt är jag nog också ganska på det torra. Och ja, en blå regering är alltid en blå regering, men blått innefattar ju också flertalet partier. Jag kan ju tyvärr inte knalla in i vallokalen, skriva en lapp med "blått" och lägga i valurnan. Tror inte riktigt det funkar så.. :p

Devilsweet2010-08-24 14:55

Åh, tacka zoof, ska genast spana på det!

Lillstölla2010-08-24 17:12
Antal inlägg: 23831

Du skrev nåt om "varför ska du betala sjukvård för någon du inte känner"

Jo det ska jag tala om för dig, om vi inte har det systemet vi har nu kommer Sverige bli ett ännu mer segregerat land vad det gäller så mycket mer än sjukvård.

Skulle du vilja betala de antal tusen kronor det verkligen kostar om du själv blir sjuk? Om du behöver behandling, röntgen, sjukhusvistelse, mediciner. Har du råd att bli sjuk då?

Nu är jag ju väldigt anti nuvarande regeringen och merparten av deras politik, alla som kommer svara dig har sina övertygelser, och det kommer ju påverka de svaren du får.
Men nu är det ju så att inget parti är fullkomligt, hade liknanade problem som du när jag skulle rösta första gången, men jag fick ett gäng broschyrer hemskicka ihop med mitt röstkort som sammanfattade alla partier och vad de står för, utifrån det gjorde jag sen mitt val.

Men hoppas seriöst att du tänker till lite vad det gäller bland annat sjukvården. Du har ju fått det bra systemet under hela din uppväxt, om du vill välja, hade du hellre haft det så att dina föräldrar skulle betala vad det faktiskt kostar och att du själv sedan fått ta över kostnaderna för det när du själv fyllde 18??

Kan ta ett exempel, man betalar ju vägskatt till exempel, skulle du vägra betala det bara för att " ja men jag åker ju inte på vägarna i Norrland" till exempel.
Personligen anser jag att man kan inte tänka så som du skrev i inlägget, oavsett om det bara var menat som en fråga eller din personliga övertygelse.

Kommer likna USA där bara de med gott om pengar har råd att bli sjuka om vi privatiserar vården bland annat.

Men lycka till i valet, hoppas du hittar det parti som passar dig:)

le-lou2010-08-24 17:19
Antal inlägg: 17500

Men lillstölla, jag måste bara påpeka en sak som du skriver och som inte stämmer.

"Kommer likna USA där bara de med gott om pengar har råd att bli sjuka om vi privatiserar vården bland annat. "

Inget av partierna har någonsin pratat om en privat vård som var och en ska bekosta själva. Att jämföra med USA blir lite fel, eftersom den privata vården i Sverige är och kommer alltid att vara statligt finansierad, privat eller icke privat.

le-lou2010-08-24 17:23
Antal inlägg: 17500

Till ts - ja du låter en del blå. Kanske Centern men som sagt, gör valtesten som finns på tex expressen el aftonbladet så får du en hum om hur du ligger till.

ocki2010-08-24 17:33
Antal inlägg: 137

Om du bryr dig, vilket du verkar göra med tanke på tråden, så föreslår jag att du besöker partiers hemsidor och kollar upp vad dem tycker. Sen röstar du på det du ogillar minst.

Jag skulle vilja säga att du borr rösta blått men får du förslag från personer såhär så är det riktat på ett sätt eller annat.

Jorick2010-08-24 17:43
Antal inlägg: 372

Devilsweet: Håller med dina åsikter, speciellt det med "betala för det du använder" Tyvärr så finns det inget av mig känt parti som verkar dela våra åsikter, det närmaste verkar vara Sverigedemokraterna men det ligger ändå rätt långt bort så jag föreslår en blank röst.

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-24 17:44
Antal inlägg: 37631

om du vill att sverige ska privatiseras och att staten ska sälja ut alla statliga verk och tillgångar som finansierar skolor skolor och vård ,om du vill att vi ska ha privata sjukförsäkringar att betala på i stället för skatt så ska du rösta på... om du därimot gillar att betala skatt vill att staten ska ha kontroll och äga mycket om du vill betala skatt till dom som inte har det så bra som dej då ska du rösta på...

Kirgizistan2010-08-24 17:49
Antal inlägg: 1188

Ingen kan ge dig ett objektivt råd, som i ett exempel på ett parti, det är något du själv bör ta ställning till.

Därmed råder jag dig till att göra det ocki nämnde, besök partiernas hemsidor.

Emollas2010-08-24 17:55
Antal inlägg: 1082

Jag blev 60% KD i kompassens undersökning stämmer ganska bra...Men sedan när jag skulle välja kommun så hamna en 65 årig kvinna från folkpartiet på 73 % hur går det ihop.

sejmårr2010-08-24 18:16
Antal inlägg: 843

Emollas: Det är väl sån du är innerst inne! I ditt undermedvetna sitter en 65-årig tant med halmhatt och en bukett blåklint! ;)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?