Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 346

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132010-08-25 09:11
Antal inlägg: 17542

Kattpinglan - ett satan påfund
Kattpingla - varför sätter man det på sin katt?

Ärligt talat, ni släpper ut de små krakarna för att de skall få uppleva lite frihet och naturligt liv och så hänger ni detta satans verktyg runt halsen på dem.

Mer omtanke om råttor, möss och fåglar som katten faktiskt är skapt för att jaga, än om er egen katt.

Jag har på sistone dels sett katter som försöker springa ifrån det obehagliga ljudet, rullar och klöser sig för att komma undan, och ena blev nästan överkörd på gatan.
Okej - de vänjer sig väl.

Dels en katt som jag fick rädda i natt - eftersom pinglan fungerade som utmärkt signal för en räv som bestämt sig för att jaga en kattracka in på min tomt.
När katten sprang in under en "byggnad" jag har med presenning över behövde räven inte ens anstränga sig -- den ställde sig och lyssnade efter kattens rörelser och kunde på vis följa katten utan större ansträngning.

Katten var chanslös - tack var pinglan.

Nu var jag lite bussig och släppte ut gammeltiken - det gillade inte räven, så den drog.

Men ärligt -- måste man verkligen ha dessa taskiga pinglor på kattstackarna. Ni tar ifrån dem alla chanser att gömma sig -- faktiskt inte bara från räven, utan från andra elaka rovdjur (läs ungdjävlar) också.

wildman2010-08-25 09:14
Antal inlägg: 3860

Hellre då att någon enstaka katt dör av det än att dom ska springa runt och döda massor av smådjur. Tycker jag. Tyvärr lär sig ju katter med sådan att röra sig tyst iaf. Jag tycker fö det är vanvettigt att låta massa katter springa fritt hursomhelst. Så problemet är ju större än en liten pingla i grund och botten.

ramsay - Ej medlem längre2010-08-25 09:19
Antal inlägg: 9204

möss, råttor och fåglar är sjukt äckligt och katter mest bara jobbiga så jag röstar på kattpingla av.

Annica_s782010-08-25 09:19
Antal inlägg: 150

Jag håller med dig micro113. Ta bort pinglan!

le-lou2010-08-25 09:20
Antal inlägg: 17500

jag med, bort med pinglan. Helt idiotiskt påfund.

LisaLong2010-08-25 09:36
Antal inlägg: 2725

ramsay

"möss, råttor och fåglar är sjukt äckligt"

Du har inte mycket kärlek för djur och natur

LisaLong2010-08-25 09:37
Antal inlägg: 2725

Jag vet inte vad jag ska svara på tråden, har haft katter dock utan pingla:)

chuchford2010-08-25 09:59
Antal inlägg: 80

Wildman: Hellre att någons älskade familjemedlem dör än att den fångar smådjur? Är den del av den svenska faunan som i dagligt tal kallas ohyra dig så väldigt kär så är du mer än välkommen att hämta så många nya vänner du vill på min gård.
Visst att ett par fåglar ryker med då och då. Ringer du Anticimex kanske dom trampar ihjäl en Vinbärssnäcka på väg till getingboet. Same same liksom.

Nej, pingla av!

ramsay - Ej medlem längre2010-08-25 10:48
Antal inlägg: 9204

min kärlek är reserverad för hästar. natur gillar jag visst. men men.

smulgubbe2010-08-25 10:55
Antal inlägg: 237

Jag har pingla på mina katter när fåglarna har ungar, sen tar jag bort den. Förstår ju att de måste vara eneverande för katten med pingla jämt.

mrsH2010-08-25 11:06
Antal inlägg: 565

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det, men nu åker pinglan bort från min katt. Den ska få jaga precis som den vill, perfekt att bli av med mössen hemma i huset

grönöga - Ej medlem längre2010-08-25 11:08
Antal inlägg: 5570

Pinglan sitter på ett halsband, halsbandet sitter fast runt halsen på katten, katter klättrar i träd och genom diverse buskage.
Det där halsbandet kan lätt bli en snara som har totalt motsatt effekt mot vad kattägaren önskar....

wildman2010-08-25 11:08

chuchford Jag kallar inte småfåglar, harungar, kaniner och inte ens möss och råttor för ohyra. Självklart kan dom vara obehagliga på fel ställen. Men det kan katter också.

wildman2010-08-25 11:09

Grönöga, på en katt bör man ha ett elastiskt halsband som kan dras av om katten fastnar.

Tess 082010-08-25 11:09
Antal inlägg: 18003

Jag skulle aldrig släppa ut min katt med pingla om jag inte vet att hon är van den.
Jag har iofs inte pingla alls och det tackar kattorna mig för genom att visa upp deras mumsiga fångster samt tar in levande små liv för att ha lite kul inomhus. Möss och sork mest.

reallynx2010-08-25 11:11
Antal inlägg: 534

Katter borde inte ens ha halsband när dom springer fritt eftersom dom kan fastna,jag har sett en katt som "hängt" sej och jag kan bara föreställa mej vilken panik den haft innan den dog.
Halsband bort,pingla bort.

Lill-IT2010-08-25 11:11
Antal inlägg: 31605

Stämmer, det töjer sig när de fastnar. Det går åt x antal halsband om året av den anledningen.

grönöga - Ej medlem längre2010-08-25 11:12
Antal inlägg: 5570

Wildman.
Har själv hjälpt en förtvivlad kattägare(en kompis) plocka ner sin katt från ett träd(död, hängd i sitt halsband). Det halsbandet var av den elastiska typen, men katten hade antagligen i sin kamp för att komma loss vridit och vänt på sig åt alla möjliga håll så resultatet blev att det bara hade dragits åt.... :(

Gautama2010-08-25 11:15
Antal inlägg: 6854

Grönöga de flesta halsband idag har självutlösare på spännet eller elastiskt så det är ingen risk att de ska strypas i halsbandet.
Jag vet, min katt hade bort ett otal halsband innan jag öronmärkte honom. Nu är han fri från halsband så han kan jaga smådjur som är kattens normala tillstånd, det är ett rovdjur för böveln:-)

När min katt kommer hem med möss berömmer jag honom och han får något extra gott att äta.

Lill-IT2010-08-25 11:18
Antal inlägg: 31605

Det är inget lätt val... halsband eller inte. Men min ena katta följer efter folk som går förbi om de pratar eller gosar med henne... och sen hittar hon inte hem. Då är ett halsband med mitt telefonnummer inte så dumt att ha på henne. Samma om det skulle hända något så att hon blir skadad eller, Gud förbjude, överkörd.. då vill jag också vara lätt att få tag på.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?