Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 346

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 11:32
Antal inlägg: 496

Amning
Amning är ett känsligt ämne. Tydligen. Att inte amma är i princip lika hemskt som att misshandla sitt barn, och jag överdriver inte, många tycker så.

Jag valde bort amning av många olika anledningar.
Jag ville ha min kropp för mig själv, jag orkade inte att mata på nätterna så min sambo fick ge ersättning, jag ville inte gå runt med läckande bröst, jag ville inte känna mig som ett gående kylskåp och andra anledningar. Jag valde bort det trots att jag hade kunnat amma hur många barn som helst för jag hade mjölk i överflöd.

Jag skäms inte, jag tycker att alla ska få göra som dom vill gällande välja eller inte välja amning, däremot kan jag ha åsikter om hur länge man "ska" amma..

Säg vad ni tycker om att amma, amma i mer än 1 år, välja bort amning eller inte kunna amma.

Kewla2010-08-25 11:35
Antal inlägg: 195

Jag tycker att om man kan amma så ska man det.
Det finns flera studier som visar att det är det bästa för barnet, JAG tycker att allt annat är egoistiskt.
Det är en helt annan sak om det är så att man på något sätt mår dåligt av det.
Men att bara skita i det för att, tycker JAG är fel.
Sen tycker jag att man får amma sina barn precis så länge man vill.
Dock kan jag tycka att det börjar se illa ut när barnet själv hoppar upp i mammas knä och tar fram bröstet.

marängtårta - Ej medlem längre2010-08-25 11:37
Antal inlägg: 100

Kan man så kan man..om inte så har väl barn överlevt på flaska..har 3 barn och bara 1 har jag ammat. Hon ser helt normal ut.-)
Var och en gör väl som den vill..utan massa inlägg för/emot..tjatigt

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 11:38

Marängtårta, självklart men jag tycker det är roligt att diskutera. Det är ju samma sak som att säga "rött eller blått parti, det spelar väl ingen roll, något av det blir det".

wildman2010-08-25 11:39
Antal inlägg: 3860

Jag känner igen den där hetsen om att man "ska" amma. Min lilla kille var inlagd på sjukhus när han föddes så att amningen inte kom igång, och det fick vi ju höra sen...
Som pappa kan jag se fördelar med att inte amma, det gjorde ju att jag fått en närmare kontakt med barnet som annars skulle varit mamman förbehållet.
Jag säger, gör som ni själva vill.

marängtårta - Ej medlem längre2010-08-25 11:39
Antal inlägg: 100

Jo jag fattar..orkar bara inte själv lägga ner energi på att utreda rätt eller fel..det för bara med sig massa tjat

wildman2010-08-25 11:41

Dessutom är inte det där om det viktiga med amning helt solklart...

www.expressen.se/Nyh...-o m-amning

le-lou2010-08-25 11:43
Antal inlägg: 17500

wildman - vad som står är faktiskt det där om allergier : "Professor Olle Hernell tycker att både läkare och mödravårdscentraler ska hålla sig till fakta om amningen. Han betonar samtidigt att bröstmjölk är den bästa födan för spädbarnet, även om den inte skyddar mot allergier."

Man ammar ju inte ett barn enbart för att skydda mot allergier?

ramsay - Ej medlem längre2010-08-25 11:45
Antal inlägg: 9204

jag kunde inte amma. barnmorskorna sa att min dotter skulle bli hjärnskadad stigmatiserade mig så jag låg som en sopa och hade dödsångest och en förtvivlad skrikande bebis i tre månader. efter det ryckte jag upp mig, sket i morskorna, gav flaska, oftast hud mot hud (tog av mig o bebis alltså) osv. fick en trygg, nöjd bebis och vår relation kunde börja gro. när tvåan kom bad jag om piller som skulle stoppa mjölken. mina döttrar är allergifria, supersmarta mkt trygga.

Gautama2010-08-25 11:46
Antal inlägg: 6854

Jag tycker inte man ska slita ut sig själv för att få ammningen att funka, det är inte det jag förespråkar. Jag fick själv sluta tidigt att amma efter antal mjölkstockningar som bara gjorde mej sjuk.

Men att medvetet göra ett val att välja bort ammning är egoistiskt och visar tydligt det ytliga samhälle vi lever i.
Att få barn innebär en massa "uppoffringar", slit, glädje mm.
Jag tror att en massa människor idag är för självcentrerade och utseendefixerade för att ta dessa uppoffringar. Det skrämmer mig faktiskt.

le-lou2010-08-25 11:48
Antal inlägg: 17500

Skillnad på den som inte KAN amma och den som inte vill, av egoistiska skäl - tycker många andra mammor.
Jag tycker att det personliga valet alltid måste få stå högst upp oavsett. Ibland väljer vi saker som är bättre för mig än för ens barn.
Samma tabu gäller ju jobb och småbarn. Jag hade folk omkring mig som FASADE för att jag faktiskt ville börja jobba innan hon ens fyllt 1. Ja herregud vilken skitmamma jag var och superego.
Mja, jag var ego. Jag ville jobba för MIN skull , för att må bra.

Så i slutändan så är det nog så att barn mår bäst av harmoniska mammor, hur man än gör, tror ni inte det ?

Tess 082010-08-25 11:49
Antal inlägg: 18003

Urklipp ur wildmans länk:
Och visst fanns det studier som visade ett samband mellan amning och minskad risk för allergier - men det fanns också studier som visade motsatsen. Bevisläget var oklart. I dag finns ytterligare tusentals studier kring allergier och amning. Synen har inte förändrats.
- Faktum är att det finns fler välgjorda studier som visar att bröstmjölk ökar risken för allergier än motsatsen, men skillnaden är för liten för att avråda från amning. Klart är bara att amning saknar betydelse för allergirisken, säger Agnes Wold.

Härligt :)

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 11:49

Ja och många mammor väljer att göra det så jobbigt som möjligt för sig själva när dom får barn bara för att visa att dom är minsann inga såna mammor som väljer att göra det lätt för sig utan gör vad som helst för ens barn och tror att det är rätt.

Jag är en väldigt mycket gladare och PIGGARE mamma när jag inte ammar vilket jag anser är viktigt för mig, mitt barn OCH min sambo.

ramsay - Ej medlem längre2010-08-25 11:51

med tvåan kanske jag hade kunnat amma, vad vet jag. jag vet bara att ångesten och obehaget över hela grejen inte kändes värt att ens försöka. fick en fin bra start med tvåan, till skillnad från nr ett tyvärr. och jag är nöjd med mitt val.

Mnd2010-08-25 11:51
Antal inlägg: 147

Jag valde bort amningen efter flera mjökstockningar och då min son faktiskt inte förstod hur han skulle få i sig mjölken, nappflaska fungerade perfekt. Han är frisk och vi mår båda bra.

le-lou: absolut. i slutändan mår barnen bäst av att mamma och pappa mår bra, allt det andra brukar lösa sig.

Gautama2010-08-25 11:52
Antal inlägg: 6854

För mej var det mer problem med att ständigt ha ersättning med mej och tillfälle att värma den osv. Mycket lättare att amma i min värld, man har alltid maten med sig och lagom varm är den också:-)

lycopersicon2010-08-25 11:53
Antal inlägg: 355

Min erfarenhet är att man som mamma känner sig väldigt misslyckad om man inte får amningen att fungera. Vår dotter gick inte upp i vikt under sina första veckor och trots att jag satt med bröstet ute dygnet runt blev hon aldrig mätt eller nöjd. Vi blev inlagda och då vägde man henne före och efter amning och kunde snabbt konstatera att hon inte på långa vägar fick i sig vad hon behövde från mina bröst. Vi började ge ersättning och efter två månader slutade jag att amma helt. Fy vad misslyckad jag kände mig. Däremot fick vi en dotter som från 5 veckors ålder sov hela nätterna. Hon har inte ätit många penicillinkurer, knappt haft en sjukdag i grundskolan, har ingen allergi och är idag som 18-åring högst välmående. Det kan kanske ha att göra med att vi inte började lämna henne på dagis förrän hon var närmare tre år. Vad vet jag!

wildman2010-08-25 11:53

Och som jag sa, för pappan är det ofta positivt med att INTE amma.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 11:55

Wildman, ja det tyckte min sambo också, att det var svinmysigt att mata vår dotter, jag pumpade inte heller, vi gav ersättning from andra veckan.

ramsay - Ej medlem längre2010-08-25 11:56

mitt ex fick inte ge flaskan. hua nej.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?