Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 334

Forumkategorier

Användare Inlägg  
YamahaJet2010-08-31 15:42
Antal inlägg: 2239

Vad ska jag jobba med?
Just det, jag är numera arbetslös och jag är inte särskilt bra på att vara det. Jag har i princip sålt hela min näringsverksamhet efter närmare 4 år, eftersom jag på något sätt tyckte att jag saknade arbetskamrater och gärna ville skifta miljö. Detta förefaller redan ha varit mitt livs mest korkade beslut, även om det förstås med viss möda är reversibelt, då man konstant inbillar sig att gräset är grönare på den andra sidan.

Nu efter en månads stillasittande hemma börjar jag smått känna mig redo att påbörja något nytt. Det verkar emellertid vara så att jag kraftigt överskattat min konkurrenskraft på arbetsmarknaden, eftersom jag numera endast är en outbildad 22-åring precis som väldigt, väldigt många andra här i Stockholm. Jag sökte i början av månaden sisådär fem halvkvalificerade arbeten utan någon framgång alls. Nu är jag mest deillusionerad och vet inte vad jag vill arbeta med, så ni är välkomna att lämna föreslag enligt vad ni vet om mig och följande kriterier

-Arbetsplats helst i södra Stockholm, city eller även norrort för rätt arbete.

-Det måste finnas arbetskamrater, gärna yngre sådana på medelstora eller stora arbetsplatser. Jag är trött på att prata med mig själv.

-Arbetet ska inte vara av "första jobbet"-art, dvs intensivt och enformigt, såsom överbelastad kundtjänst eller telefonförsäljning. Det har jag redan avverkat i mitt liv

-Ingenting som någonsin tvingar mig ta fram blåkläderna ur garderoben

-Lön är ointressant, heltid eller deltid spelar heller ingen roll, gärna tre-fyra dagar i veckan

VAD ska jag göra av mitt liv?

ElectricEye - Ej medlem längre2010-08-31 15:47
Antal inlägg: 3604

Ta en fristående kurs - det brukar gå att snacka in sig. Kolla utbudet och se om det inte finns något som skulle passa.

Kewla2010-08-31 15:47
Antal inlägg: 195

vårdbiträde?är du outbildad kan du inte välja och vraka. sätta krav som du gör kan du fetglömma om du ska hitta ett jobb.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-08-31 15:51
Antal inlägg: 3604

Du är verbal och lagom hänsynslös - säljare vore väl det perfekta jobbet för dig.

YamahaJet2010-08-31 15:54

Jag kanske tar en fristående kurs till våren, men det hade mest varit för att titta på snygga guzzar och ha någonstans att åka med bilen snarare än för att öka min konkurrenskraft på arbetsmarknaden. Hade nog inte ens tagit upp den i mitt CV.

Naturligtvis kan man inte välja och vraka som outbildad, men det kan man nog inte som utbildad heller alla gånger. Däremot förefaller det som utbildning är av betydligt större vikt än jag trott - för alla former av halvkvalificerade jobb så kräver arbetsgivaren "någon form av akademisk examen". Med andra ord är det ointressant vilken man har, och arbetet kan misstänkas gå att förrättas av någon utan examen också, men det handlar istället om prestige. Olyckligt för mig.

låst - Ej medlem längre2010-08-31 15:54
Antal inlägg: 32

Starta eget.
Du är ung, handlingskraftig, ser bra ut, god talare/"rapp i käften", har förmågan att rabbla/babbla omkull folk och få dem att tro på vad du säger... det du säger och sättet du säger det på låter så bra så att det bara måste vara sant... typ...
Reklambranschen tror jag skulle vara nåt för dig, ensamt och tufft i början men jag tror att du skulle slå dig fram starkt och inom kort kunna/vara tvungen att anställa, då kan du välja unga trevliga individer som du vill anställa/jobba med.

Gautama2010-08-31 15:58
Antal inlägg: 6854

Gigolo kanske, fritt arbete och många arbetskamrater, både manliga och kvinnliga.

YamahaJet2010-08-31 16:02

Mjovisst, men vem köper reklamtjänster av en oetablerad 22-åring, och hur bryter man sig in på marknaden utan kontakter? Dessutom är jag så fruktansvärt okreativ, även om jag fick hundra år på mig att skriva en låttext så hade den ändå bara låtit som min favoritsång.

Att överhuvudtaget starta eget är jag inte helt främmande inför, men jag säljer min hela nuvarande näringsverksamhet (till underpris dessutom) just för att jag tappat glöden och motivationen.

Mimsan19862010-08-31 16:04
Antal inlägg: 555

Arbeta politiskt? Kreativt inom sina ramar, karriärsmöjligheter, arbetskamrater, mm.

YamahaJet2010-08-31 16:08

Jag lovade mig själv att börja engagera mig politiskt nu när jag fick en massa tid över, åtminstone försöka skriva någon debattartikel på internet eller något, men jag har istället ätit popcorn och tittat på TV i en månad samtidigt som jag bekymrat mig över min ostädade lägenhet (ligger typ popcorn överallt). Kul att vara 22 år och känna sig färdig med livet.

bulll2010-08-31 16:19
Antal inlägg: 365

Men vad sysslade ditt företag med då? Är det en branch som går att bli anställd inom eller är det kört/känner du dig helt färdig med den? Känns ju som att fyra år med egen verksamhet borde kvalificera en för en hel del jobb iaf!

stene462010-08-31 16:21
Antal inlägg: 29

Du är bara inne i en formsvacka. Inte konstigt att det känns tomt i fall du kört på i 100 knop och nu i princip, gör ingenting. Men vilofasen har kanske ändå varit nyttig för dig? Du har iaf kommit fram till att du VILL göra något och att gå sysslolös inte är något för dig. Tro mig, det finns tyvärr många som helst inte vill göra något - men ändå vill bli försörjda. Börja med att gå upp från soffan, ut och rör på dig = rensa skallen. När jag motionerar får jag massor av bra idéer. Det är när man är overksam som tankar som att vara "färdig med livet" dyker upp. Du kan ju typ ta busskörkort, taxikort, jobba på MCD medan du funderar på vad du egentligen vill göra. Kan vara bra att ha provat den typen av jobb...Önskar dig lycka till!

Tanten M - Ej medlem längre2010-08-31 16:26
Antal inlägg: 5126

Arbetsförmedlingen (AMS) har ett test på nätet där du fyller i diverse frågor.
I slutänden får du upp en hög med tips på yrken som passar dig.
Sen tar du Eniro o ringer upp alla företag som håller på med det.
Så fixade jag jobb.

Sona2010-08-31 16:33
Antal inlägg: 79

Vill du inte börja plugga då? Det är grymt för självkänslan att ha en gedigen examen. T ex juridik på SU, massor av heta tjejer som går där, hehe

YamahaJet2010-08-31 16:46

Jag är/var verksam i transportbranschen, och så länge jag är inom denna bransch så finns det mängder med jobb att få inom alla skeden i transportflödet. Det är däremot numera ointressant för mig, jag är 30 år yngre än den näst yngsta oavsett var i branschen man letar, och jag har redan slösat tillräckligt av min ungdom av äldre gubbar som fascineras av husvagnar och dylikt. Jag vill in i en akademisk värld men utan att vara akademiker, och på basis av denna ouppnåliga utopi sålde jag en näringsverksamhet som omsatte hundratusentals i månaden till reapris. Som sagt, reversibelt, men i sådant fall mycket dyrt.

Det är först när jag började sovra utanför min egen bransch som jag började komma till underfund med min litenhet. Jag började reflektera över denna brist på respons av arbetsgivare, och behövde bara göra mig påmind om hur jag själv behandlade jobbansökningar

-Alla ansökningar med utländska namn, liksom mitt eget, gick i papperskorgen direkt. Dessa brukade vara extremt välskrivna eftersom snälla tanter på AMS hjälper dig, men hälften av dessa kunde knappt svenska. Slösade ingen tid på att försöka gallra.

-Alla har varit företagare tidigare, liksom jag själv numera är fd företagare. Jag betraktade aldrig företagandet som en merit, utan såg det istället som att vederbörande bara misslyckats kapitalt med sin egna verksamhet och nu behövde arbeta hos mig, alternativt att man haft en obetydlig roll i någon annans kanske likaledes obetydliga företag och nu marknadsförde sig som "entreprenör". På samma sätt tycks min enda merit vara betydelselös - de arbetsgivare jag varit i kontakt med har snarare intresserat sig för något kortvarigt struntjobb jag hade efter gymnasiet.

-Urval skedde genom att till intervju kalla några få med långvarig erfarenhet inom branschen, trots att en yngre, färsk förmåga många gånger kunde ha varit en bättre kandidat.

Tanten M - Ej medlem längre2010-08-31 17:01

Budbilsföretag finns det ju gott om. De kanske söker folk på kontoret?

Tanten M - Ej medlem längre2010-08-31 17:04

Eller som säljare. Något företag som pysslar med det som du gillar...
Butik?
Försäkringsbolag? Du kanske får börja längst ner men ändå.

Mimsan19862010-08-31 17:25
Antal inlägg: 555

What comes around goes around? Kanske...

Keiward2010-08-31 17:27
Antal inlägg: 471

Fastighetsmäklare? Finns två-åriga utbildningar.

Får man fråga hur du värderade ditt företag? :p

johanjos - Ej medlem längre2010-08-31 18:14
Antal inlägg: 232

Intressant att ingen har nämnt resa. Åk ut och res. Jag har själv gjort det mycket. Man växer otroligt mycket. Åk iväg själv på en språkresa. Det gjorde jag. Jag satte mig på planet själv till Kina och studerade kinesiska några månader. Sedan åkte jag tillbaka året efter och reste runt i Kina, Vietnamn och Hong Kong. Du får mycket tid att tänka, du lär dig ett och annat om dig själv; att söka ditt inre och lösa problem längs vägen. Dessutom kostar det inte mkt.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?