Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 331 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| F_Errari | 2010-09-06 17:34 | |
![]() | Slump Är slump verkligen slump? Det verkar som om de som har hög rating ofta får bättre brickor. (Och säg nu inte att de bara spelar bättre - för ibland är det inte bara därför!) | |
| Sote | 2010-09-06 17:36 | |
![]() | Nä det sitter en elak forumvärd och delar ut brickorna så som han tycker. Dom duktiga får självklart bättre brickor.... .Nej allvarlig-det är väl klart att det är en slump hur skulle det annars gå till tror du? | |
| Kirgizistan | 2010-09-06 17:39 | |
![]() | Jo, det är just därför. Ju längre ord man lägger och ju bättre brickbalans man här desto större är sannolikheten att man får "bättre" brickor eller lägger ord som genererar höga poäng. | |
| snorklan | 2010-09-06 17:39 | |
![]() | Slumpen funkar som så att skit, ska skit ha.. ;) | |
| F_Errari | 2010-09-06 17:39 | |
![]() | Jag har själv märkt att jag får bättre brickor i slumpspel om jag spelar mot någon som har mycket lägre ranking än mig, än om jag spelar mot någon mer likvärdig i rank. | |
| F_Errari | 2010-09-06 17:40 | |
![]() | Ingen som har nåt vettigt att säga? | |
| golden | 2010-09-06 17:41 | |
![]() | du har blivit galen | |
| F_Errari | 2010-09-06 17:41 | |
![]() | Jo, Kirgi... Så är det nog ja. Alltså ingen "äkta" slump, utan någon slags modifierad sådan. | |
| odin - Administratör | 2010-09-06 17:42 | |
![]() | Kan bestämt dementera att det har något med ens rating att göra. Det är hjärnspöken. | |
| apbur | 2010-09-06 17:42 | |
![]() | Kirgizistan har redan svarat. Sämre spelare tenderar att lägga ut väldigt få brickor. Sannolikheten att den som lägger fler brickor också får de bra brickorna blir högre. | |
| Kirgizistan | 2010-09-06 17:48 | |
![]() | "Slumpen" är en produkt av sannolikheten, men inte vise versa, och jag är väldigt säker på att programmerarna som skapade algoritmen för brickdragningen baserade den på riktig sannolikhetslära helt utan någon som helst avsikt att gynna spelarna med högre rating. Det du fått för dig är trams. | |
| Kirgizistan | 2010-09-06 17:51 | |
![]() | (Slumpen vad gäller brickdragning är vad jag syftar på då det finns ett bestämt antal typ brickor. Skulle det däremot vara så att brickorna slumpades helt, d.v.s att det inte fanns ett bestämt antal a:n t.ex, då talar vi om slumpen utan sannolikhet så att säga.) | |
| Kirgizistan | 2010-09-06 17:52 | |
![]() | *typer (Som i olika bokstäver.) | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-09-06 17:53 | |
![]() | Dessutom är bättre spelare bättre på att utnyttja knepiga brickor som Z och C. Jag har varit med om spelare som har gnällt både på att de fick C och Z och att jag fick dem. Hur ska de ha det liksom? | |
| ANDERStG | 2010-09-06 17:56 | |
![]() | Det är väl bara att nedteckna alla brickor du får och göra statistisk analys och hypotesprövning. Inget att fundera på, just do it! | |
| Kirgizistan | 2010-09-06 17:58 | |
![]() | Förstår jag dig rätt nu, du har alltså fått för dig att även brickorna slumpas när man spelar på slumpat bräde? Då har du fel, det är enbart brädets utseende som slumpas, brickorna i "påsen" är desamma. (8 a:n, 7 e:n, 5 i:n, 3 u:n..) | |
| ocki | 2010-09-06 18:29 | |
![]() | Haha. Den här konspirationen har blivit avslöjad förut. Äkta slump finns inte ens i verkligheten. Men man kan räkna med sannolikhet; det finns ett X i påsen och efter att båda spelarna har dragit sina startbrickor finns 86 brickor kvar. Om ingen har dragit X:et nu så har alltså båda två samma förutsättningar att dra X, om de lägger lika många brickor var. Men om spelare A börjar och lägger ett ord på 6 brickor så drar han alltså sedan 6 nya brickor ur påsen och varje dragning ser ut som sådan: Bricka 1: 1/86 att det är X. Bricka 2: 1/85 att det är X. osv... När spelare B (som har lägre rating och kan ord som är två bokstäver långa) lägger ut bara en bricka så har B chansen 1/80 att dra X, under förutsättning att inte spelare A gjorde detta tidigare. Detta innebärar helt enkelt att spelare A har 6 chanser att dra X med i snitt 1.2% chans per dragning, medan spelare B bara får en chans, om än med 1.25%:s chans. Jag orkar inte räkna ut den totala sannolikheten för att spelare A ska dra X, men den är ju givet mycket högre. Sen fungerar ju slumpgeneratorer på så vis att man kan sitta med bara enpoängsbrickor mängder med matcher i rad (annars vore det inte slump). Att grunda något antagande på ett par matcher, om än hundratals, är inte det bästa. | |
| ocki | 2010-09-06 18:41 | |
![]() | Spelare A borde rimligtvis ha runt 7% chans att dra X, alltså över fem gånger större chans än spelare B. | |
| Labyrint | 2010-09-06 19:28 | |
![]() | "(Och säg nu inte att de bara spelar bättre - för ibland är det inte bara därför!)" Självklart händer det ju att slumpen slår väldigt orättvist i enstaka matcher, vilket märks mer då man möter någon som kan utnyttja flytet. | |
| Mr_Fungus | 2010-09-07 10:06 | |
![]() | Jag brukar så fort som möjligt lägga ut alla A:n, E:n och R som jag kan hitta. Då blir jag sittandes med BGTZPIV till slut och har en större utmaning. Vokaler är överskattade. Länge leve abbreviationer!!! | |