Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 331 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magga | 2010-09-07 08:20 | |
![]() | Skolans ansvar? I torsdags kväll blev jag förföljd, trakasserad och hotad av tre ungdomar i 12-15 (?) års-åldern precis utanför min egen bostad. Jag vet inte vilka dessa barn är men misstänker att de går på en viss skola och skulle kunna peka ut dem om jag såg dem tex i skolkatalogen. Kan jag gå dit och prata med rektorn och kräva att skolan tar ansvar trots att just detta inte har med skolan att göra? | |
| Bitte - Administratör | 2010-09-07 08:25 | |
![]() | Måste väl vara bättre att ta reda på vilka barn det är och vända sig till föräldrarna ,, det är väl de som är ansvariga för sina barn och vad de gör INTE skolan Bitte | |
| morihei_79 | 2010-09-07 08:27 | |
![]() | så en tolvåring trakaserade dig? jag kan väl inte vara den enda som tycker att Du som vuxen väl få ta ett vuxenansvar och säga åt dem.... | |
| le-lou | 2010-09-07 08:27 | |
![]() | varför skulle du gå till skolan? Det hände väl på kvällen och vad har skolan med det att göra? Vilket ansvar? | |
| magga | 2010-09-07 08:29 | |
![]() | Kan jag be att få se skolkatalogen i skolan då? Annars kan jag inte identifiera dem. Kan tillägga att jag själv föll offer för ett sånt här gäng när jag gick i grundskolan. Utsattes för trakasserier både under och efter skoltid, men fick mycket stöd av mina kompisar så just i skolan var det hanterbart. Men det hindrade dem inte från att förfölja mig när jag var ute själv. Jag menar att om sådana här gäng ger sig på helt främmande och oskyldiga VUXNA människor utanför skoltid så är de antagligen inga änglar mot sina skolkamrater. Antagligen finns det barn i deras skola som sitter i samma sits som jag när jag var yngre men som kanske inte vågar berätta det för någon. Det är det jag vill förhindra genom att ge skolan en chans att ta ansvar. | |
| magga | 2010-09-07 08:32 | |
![]() | morihei jag vet inte hur gamla de var exakt, de kan ha varit nånstans mellan 12 och 15 jag är dålig på att bedöma barns ålder. Självklart sa jag åt dem, men de var både fysiska mot mig och hotade med våld, det var ingen trevlig situation direkt. | |
| Bitte - Administratör | 2010-09-07 08:32 | |
![]() | Du ska ta detta med föräldrarna och skolan kan väl INTE låta dig peka ut barn i deras skolkatalog ,, ,(låter inte ok i mina öron), utan du får nog försöka forska vilka barnen är på annat vis än via skolan ,, detta då det hände på kvällen dvs , då är det alltså deras föräldrars ansvar Bitte | |
| Bitte - Administratör | 2010-09-07 08:33 | |
![]() | Maggan .. då ringer man polisen ,, så får de ta i saken Bitte | |
| sommarregn | 2010-09-07 08:36 | |
![]() | Underbart att du bryr dig och vill följa upp! Världen skulle se bättre ut om fler vore som du! Med inställningen "det är allas våra barn" så får vi ett bätte samhälle. Det finns ett afrikanskt prdspråk som säger att det krävs en hel by för att uppfostra en ungdom. Och så tror jag det är. Låter du dem hållas får de ju ingen återkoppling på att det de gör är fel och ger sig därför på fler om och om igen. Du är en ansvarstagande fin människa. Lycka till! | |
| Pocaloca | 2010-09-07 08:37 | |
![]() | Jag hade nog försökt få kontakt med både barnen och föräldrarna....ett direkt möte tillsammans med avtal och allt. Det är ju inga monster, utan barn som fått fel indikationer på vad livet handlar om..... | |
| magga | 2010-09-07 08:45 | |
![]() | Tack sommarregn, försöker göra vad jag borde men vet inte riktigt Hur? Bitte jag vet inte vilka barnen är så jag har ingen info till polisen Pocaloca jag är inte säker på att jag vill träffa dem igen...:) Får erkänna att de skrämde skiten ur mig | |
| Bim1964 | 2010-09-07 08:51 | |
![]() | Polisen gör ingenting åt saken. Möjligtvis kan du göra en anmälan om olaga hot. Men din anmälan kommer troligen att avskrivas pga bristen på bevis. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-09-07 09:09 | |
![]() | Ring snuten direkt nästa gång. Ungarna ska inte känna att de får komma undan med att leka allan ballan. | |
| magga | 2010-09-07 09:12 | |
![]() | Vad kan jag säga till polisen? De lär ju sticka snabbt som satan om jag ringer polisen o jag vet absolut inget om dem.. | |
| gammal ost | 2010-09-07 09:16 | |
![]() | Det är ett polisärende och ingen skolfråga. Huruvida du får hjälp eller ej av polisen är en annan fråga - och ingen skillnad mot andra brottsoffer. Prioriteringar och möjlighet att lösa brottet. Om du gör en anmälan till polisen, och de anser att det är värt att prioritera - så kan du åka dit och identifiera ungdomarna. Polisen har troligen aktuella kataloger från skolorna (det har de iaf här i stan.) | |
| F_Errari | 2010-09-07 09:25 | |
![]() | Jag tycker att du ska kontakta rektorn och tala om vad som hänt. Är det en vettig person kanske du visst kan få kolla i skolkatalogen - som ju kan likställas med ett offentligt dokument, eftersom den går att få tag på utan problem bara man känner någon som har en! | |
| magga | 2010-09-07 09:28 | |
![]() | Rektorn är absolut en vettig person, han är min gamla fysiklärare | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-09-07 09:29 | |
![]() | Jag har - tro det eller ej, eftersom jag är en stor kille - råkat ut för en liknande incident. Ett gäng småkillar, kanske 10-13 år hängde i den lokala gallerian och trakasserade folk. När jag gick förbi slängde de nånting på mig, jag tror att det var en tändare. Det gjorde inte ont, jag hade kunnat rycka på axlarna och gå därifrån. MEN, nästa gång är det inte mig det handlar om, utan en 80-årig pensionär. Och om de får för sig att kasta saker på 190/110-kille, vad ska de då inte göra med den stackars pensionären? Jag vände om och gav dem en rejäl jävla avhyvling, men det sjuka är att de efter några minuter hade samlat mod och skulle börja jiddra igen. Jag var aldrig rädd för egen del, men i det läget ringde jag polisen och förklarade som det var, att om de inte pallrar sig dit och styr upp saker och ting kommer det att urarta. Jag hade inte tid att stanna och se hur det hela avlöpte, men jag har inte sett ungarna sätta sin fot i köpcentret igen. Det är viktigt att reagera, och polisen har - så länge de inte ska på någon utryckning - inget emot att jobba med att ta hand om bråkiga ungar innan det blir värre. Förebyggande är väl en del av deras verksamhet. | |
| Bitte - Administratör | 2010-09-07 09:32 | |
![]() | Om skolan skulle ha lämnat ut uppgifter till en privatperson om vem vilka mina barn var/är hade jag blivit rätt så arg ,, skolan har tystnadsplikt, personalen i skolan har tystnadsplikt,, Bitte | |
| magga | 2010-09-07 09:37 | |
![]() | Bitte, en skolkatalog är ingen sekretessbelagd handling. Om dina barn rännde ute om kvällarna, trakasserade, "slog", hotade och använde glåpord mot förbipasserande, skulle du inte vilja veta om det? | |