Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 331

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Araknoidea2010-09-07 10:29
Antal inlägg: 783

Skriva en bok?
Är det någon här som har skrivit en bok? Jag skriver ganska mycket och har lite funderingar på att skriva en bok. Har någon provat en skrivkurs? Erfarenheter plz

p_warnberg2010-09-07 11:04
Antal inlägg: 129

Jag har ibland funderat på samma sak. Jag har läst en del om att skriva och det första rådet jag har är att skriva om någonting du kan. Sen bör du lägga upp ett schema för vilka tider du bör skriva. Lita inte på att inspirationen alltid ska vara närvarande utan gör det till ett arbete som ska utföras. Lycka till.

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-07 11:07
Antal inlägg: 37631

känner 2 som gått skrviarkurs på folkhögskola och dom var positiva till kursen ,dom har dock inte gett ut några böcker än

Araknoidea2010-09-07 11:10

p_warberg

Ja det låter vettigt, någon stans i huvudet finns inspirationen.

ttittii

Har det varit heltidsstudier?

Carolajnen2010-09-07 13:11
Antal inlägg: 458

Har faktiskt påbörjat en bok, men om det är den jag ska försöka få utgiven sen vet jag ännu inte. Jag ser det mer som en övning inför en annan bok jag ska skriva. Vi får se vart det leder.

Jag har själv gått två skrivarkurser som varit ganska givande: "Att skriva historiska romaner" och "Att skriva historiska romaner II". De ges på Växjöuniversitetet/Linnéu niversitetet. Det är just så som kursnamnet antyder. Man ska skriva en historisk roman. Inte en hel roman, men man ska skriva en bit av den (eller så långt man hinner om man så vill) och lämna in till kursledarna för betyg och respons. Dessutom får man lägga ut det på plattformen så att de andra studenterna kan läsa den och ge respons om de vill. Man får ta det historiska i beaktande och även olika sätt att skriva på. Det handlar en del om fakta och fiktion och om hur man skriver och berättar, det kan vara ganska intressant faktiskt. Om du känner till författarfamiljen Trenter så är det dottern Cecilia Trenter som håller i kurserna, om hon fortfarande är kvar.

Tinna2010-09-07 13:15
Antal inlägg: 20250

Håller också på att skriva en bok. (Eller ja, får väl se om den blir utgiven) ;P
Så den här tråden ska jag hålla ett extra öga på. :)

Good Luck, araknoidea!

Araknoidea2010-09-07 13:41

Carolajnen
Intressant, jag är mer inne på att skriva en självbiografi. Just nu är det bara dagboksanteckningar och jag vet aldrig om jag skulle ta modet till mig att försöka få ut den. Men det känns stärkande just att skriva dagboken som en berättande bok. Svårt att förklara :=)

Tinna
Vad skriver du för typ av bok? Hur långt har du kommit, vad fick dig att starta skrivandet? 1000 frågor :)

Satyra2010-09-07 13:48
Antal inlägg: 4561

Jag har skrivit en barnbok (x3 delar) och även påbörjat en handfull "vuxen"böcker. (Inget utgivet dock ... ännu ;-))

Oavsett om jag skriver längre historier eller kortare (har skrivit många noveller och betraktelsetexter också - och dikter och musik/musikal, men de sistnämnda hör inte hit just nu) så har jag en slags färdig tanke/plan som jag listar upp i förväg. Sen att historien ändå, under skrivandets gång, kan ta en annan vändning än planen var, är en annan femma. ;-)

Hur som helst - mitt tips är ändå att först utforma någon slags plan - en början, en överblickskladd av huvudhistorien, och ett tänkbart slut och utgå ifrån det. Om jag inte gör så tenderar mitt skrivande mest bara bli spretande åt olika håll och svårt att hålla ordning på.

Jo, har gått en skrivarkurs en gång i tiden och det var väl ungefär så vi lärde oss där också att göra - dvs. skissa upp en "plotplan".
Lycka till! :-)

Tinna2010-09-07 13:51
Antal inlägg: 20250

Araknoidea. PM. ;)

Carolajnen2010-09-07 13:53

Araknoidea: Jaha, låter intressant :) Det är en bok jag skulle kunna tänka mig att läsa faktiskt :) Och kurserna är ju givande även om man inte ska skriva något historiskt eller romaner :)

Satyra: Ja, det är bra att ha en plan i förväg. Det är en bra idé att skriva någon typ av synopsis först innan man börjar skriva. När jag har skrivit sådana har det handlat om att man ska berätta sina tankar bakom och vad historien ska handla om och att även berätta om karaktärerna i boken. Ungefär som att skriva personas för dem.

elsa89 - Ej medlem längre2010-09-07 14:01
Antal inlägg: 505

Att få ge ut en bok är också en av mina stora drömmar, hoppas att ni lyckas :) Jag tror stenhårt på att det är som P Warnberg säger, inspirationen är inte tillförlitlig och man måste ge det tid om det ska bli av. Jag har gått flera skrivarkurser och kan verkligen rekommendera det, om inte annat för att komma igång, hålla deadlines och pröva på nya saker.

(Jag har lådor med noveller och dagböcker och dikter hemma, men jag har fortfarande ingen aning om vad min bok skulle handla om).

Carolajnen2010-09-07 14:11

Ni som vill ge ut en bok, hur har ni tänkt med bokförlag och sådant? Eller tar ni det när ni är klara? :)

elsa89 - Ej medlem längre2010-09-07 14:28
Antal inlägg: 505

Den dagen jag har lyckats skriva färdigt en bok jag kan vara tillräckligt stolt över för att ens våga och vilja ge ut ska jag börja fundera på det :P

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-07 14:32
Antal inlägg: 37631

ja ,på folkhögskolan i gävle ,det var heltid ,dom trivdes i allafall ,och båda tyckte att det var inspererande

Araknoidea2010-09-07 14:38

"Den dagen jag har lyckats skriva färdigt en bok jag kan vara tillräckligt stolt över för att ens våga och vilja ge ut ska jag börja fundera på det :P"

Haha känner likadant =)

bj-olle2010-09-07 15:17
Antal inlägg: 3350

pffft skriva böcker. gud så löjligt!

Satyra2010-09-07 15:26

"Ni som vill ge ut en bok, hur har ni tänkt med bokförlag och sådant? Eller tar ni det när ni är klara? :)"
------------------------
Jag har bara skickat iväg ett alster (under 90-talet) och det är barnboken, till fem olika förlag (varav tre av dem sen visade sig inte ge ut barnböcker :-o) och övriga två tackade men avböjde. Blev så satans stött över det att jag aldrig försökt igen. hahaha

Men jag SKA - någongång! ;-)
Försöker hålla i åtanke att t.ex Strindberg fick många alster refuserade under många år innan han till slut blev utgiven. Gäller alltså att man har envishet och tro på sig själv intakt hela tiden, vilket kanske inte är en skapande människas främsta egenskaper, generellt, tyvärr. Inte det sistnämnda i alla fall.

Araknoidea2010-09-07 15:45

Satyra

Jag förstår att du tappar orken, men om jag minns rätt så var det väl först ingen som ville ge ut Astrid Lindgrens böcker heller. Hmm kan vara någon annan stor författare. Skit i Jantelagen och försök på nytt. Vad handlar barnböckerna om? ÄLSKAR barnböcker!

LaCrüll2010-09-07 15:56
Antal inlägg: 43

Känner ngr författare samt en numera pensionerad förläggare. Det är riktigt dystra tider för förlagen nu. De har inte råd att ge ut så mycket, samt att vissa inte får ta in nya författare pga usel ekonomi.
Vissa förlag säger upp personal pga dålig ekonomi, de som varit tjänstlediga får inte komma tillbaka osv. Dystra tider.
En av författarna jag pratade med sa att de större förlagen får in flera tusen manus/dag och de läser inte ens alla samt tackar nej till tokmånga. Men...tycker man mycket om att skriva och känner att man har något att berätta så tycker jag ändå att man ska försöka! Man kan inte få mer än nej, eller hur? Och man får räkna med att bli refuserad kanske inte bara en gång utan förmodligen flera. Så ser det ut tyvärr, men som sagt, brinner man för skrivandet så ska man absolut försöka. Vad tusan, det pluppar ju upp nya författare då o då, så vad är det som säger att inte just DU skulle kunna lyckas? Kom i håg att många i dag kända författare samt sångare, har fått manus och låtar refuserade, men de har kommit igen och lyckats.
Försök och lycka till, men bli inte besviken!

Satyra2010-09-07 16:08

Tack Araknoidea för pushen. :-)

Boken riktar sig till barn från 5 års ålder ungefär och handlar om en 5-årig pojke (Jack), hans tonåriga storasyster och deras mamma, men främst om 5-åringen själv och en massa upplevelser han får vara med om då han plötsligt lär känna en flerhundraårig tvättäkta häxa (Siri). Och trots det orealistiska temat så finns en hel del vanliga, faktiska barn/tonårsproblem med i böckerna - som Siri antingen moraliskt eller rent handfast på ett eller annat vis hjälper till med att lösa.

Bokens första del är även färdigillustrerad av min dotters far som var konstnär (numera bortgången, tyvärr).

Jag skrev den här boken samtidigt som jag gick en kurs i svensk litteraturhistora och bad min lärare som hade två barn, (4 och 8 år gamla då), att ta hem boken och läsa den för dem.
Dagen efter kom han till mig och sa att "Jo, den var väl bra, men inte sådär superbra kanske". Frågade honom vad barnen hade tyckt och då skruvade han lite på sig och erkände att nja ... han hade bara läst den själv - inte för barnen.

Bad honom ta med boken ett varv till och då läsa den för barnen också, vilket han gjorde. Och ... barnen hans hade blivit helt i extas (enligt honom själv) och tvingat honom läsa den om och om igen, varpå han hade lovat dem att fråga mig om han fick ta en kopia på den för att ha hemma och det fick han.

Han tog kopia och när han så samma eftermiddag kommit hem hade ungarna rusat på honom i hallen och skrikit "Har du pia ...". Han som själv inte hade en tanke ens på boken då, fattade inte vad de menade först, men det var alltså bokkopian de var ute efter, hehe.
Så så stor skillnad kan det tydligen vara på uppskattningen av litteratur, beroende på vem som läser/lyssnar. :-)

Skrev därför också uttryckligen med till de förlag jag skickade boken till att "Den MÅSTE läsas för den målgrupp den är tänkt för, eftersom det är DE som är de enda som kan avgöra dess kvalité." Misstänker dock starkt att de bortsåg från den uppmaningen. ;-)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?