Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade18
Mobilspel
Pågående19 324

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Carolajnen2010-09-07 13:15
Antal inlägg: 458

Ta med pengar utomlands
Jag ska snart åka utomlands för första gången. Jag undrar vad som är maxgränsen för att ta med sig pengar? Jag läste något om att man får ta med sig 10.000 euro utan att deklarera dem. Stämmer det? Och gäller det samma regler om man tar med sig svenska kronor för att sedan växla när man kommer fram? Verkar onödigt för mig att växla till euro och sen växla till det aktuella landets valuta. Ska resa utanför EU.

wildman2010-09-07 13:16
Antal inlägg: 3860

Får man fråga VARFÖR du vill ha så mycket pengar i cash med dig? Det känns som en onödig risk tycker jag. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din fråga. Tror dock att risken att verkligen råka illa ut pga pengarna är liten om vi inte pratar RIKTIGT mycket pengar.

123 hopp - Ej medlem längre2010-09-07 13:18
Antal inlägg: 464

Varför använder du dej inte av betalkort + lite lösa pengar

Tanten M - Ej medlem längre2010-09-07 13:18
Antal inlägg: 5126

Eller åtminstone bankcheckar.

Carolajnen2010-09-07 13:19

Haha, jag ska inte ha med mig så mycket som 10.000 euro, det kan jag ju säga. Men dit jag ska kan man inte använda sig av betalkort. Man måste ha kontanter. Det är därför jag frågar.

Miss_jk2010-09-07 13:19
Antal inlägg: 8941

Varför inte bara ett VISA eller liknande så kan du ta ut pengar på plats alt. betala med kortet direkt? Onödig risk att ha så mycket konatanter på sig.

Miss_jk2010-09-07 13:20

Vart ska du?

yogamama - Ej medlem längre2010-09-07 13:20
Antal inlägg: 4752

Titta här så kanske du kan hitta svar på dina frågor www.forex.se/sv/Valuta/

Om du inte ska åka till en liten håla så borde det finnas möjlighet att ta ut pengar på plats, så slipper du bära med dig onödigt mycket kontater..

Carolajnen2010-09-07 13:21

Jag ska till Iran. VISA-kort fungerar inte där. Att ha med sig kontanter är ju på eget bevåg :)

vinter vit2010-09-07 13:37
Antal inlägg: 24

Hej där! Hoppas att du är medveten till det du tänker göra. Jag har rest i många länder o har lärt mig att förvara sedlar o pass nära kroppen.

JesperW2010-09-07 13:38
Antal inlägg: 1

Är du säker på att det inte funkar med VISA? Jag vet att det inte finns något officiellt stöd för VISA/Mastercard i Kambodja, men likväl så går det att ta ut pengar där. Googla och se om du hittar något backpackerforum som tar upp din fråga. :)

Fimparen2010-09-07 13:39
Antal inlägg: 63

Men 100.000 :- (ca) va ska du med så mycket pengar till där?

Använd en BANK.. de måste ju finnas Banker där!?!?

Miss_jk2010-09-07 13:45

Läste på någons blogg som hade vart där, och det var svårt med visa tydligen, även på många banker. Hon tipsade om att ta med sig dollar eller euro och förvara på något säkert ställe och växla småsummor i taget.

Fimparen2010-09-07 13:49

Men att ta med sig så mycket pengar i huvud taget verkar märkligt... är det så att man ska flytta dit, ja.. då öppnar man ett konto i nån av landets banker och för över pengarna. Det finns väl banker där eller?

Carolajnen2010-09-07 13:49

Jo, jag är säker på det. Det har visst något med USA att göra.

Kontanter och värdesaker ska man alltid vara försiktig om :)

Jo precis, det går inte på bankerna heller med VISA. Mastercard kan fungera så länge det inte är utfärdat i USA. Växla euro och svenska kronor går bra på växlingskontor i Iran. Det är även svårt att överföra pengar till Iranska bankkonton, så det är inte heller ett alternativ.

Och nej, för andra gången, jag ska inte ha 100.000 kronor med mig.

Fimparen2010-09-07 13:53

Någon av dessa banker kanske: Agricultural Bank of Iran (Bank-e Keshavarzi), Teheran
ANZ Grindlays Bank, Teheran
Banca di Roma, Teheran
Banca Nazionale del Lavoro, Teheran
Banco Central Hispanoamericano, Teheran
Bank Agricultural, Teheran
Bank Center Iran, Teheran
Bank Commerce, Teheran
Bank e Sanat o Madan, Teheran
Bank French Paysbas, Teheran
Bank Fuji, Teheran
Bank Iran Mashhad, Teheran
Bank Markazi Jomhouri Islam, Teheran
Bank Maskan, Teheran
Bank Mellat, Teheran
Bank Melli Iran, Teheran
Bank of Industry and Mine (trading facility), Teheran
Bank of Tokyo, Teheran
Bank Ostan, Teheran
Bank Refah Kargaran, Teheran
Bank Saderat, Teheran
Bank Sepah, Teheran
Bank Sumitomo, Teheran
Bank Tejarat, Teheran
Bank Tokai, Teheran
Berliner Bank, Teheran
Credit Lyonnaise, Teheran
Deutsche-Iranische Handelsbank, Teheran
Deutsche Bank, Teheran
Dresdner Bank, Teheran
Europaeisch-Iranische Handelsbank, Teheran
Export Development Bank of Iran (EDBI), Teheran
ING Bank, Teheran
Kredietbank, Teheran
Lloyds Bank, Teheran
Mitsubishi Bank, Teheran
Pamok Bank, Teheran
Swiss Bank Corporation, Teheran

Carolajnen2010-09-07 13:54

Ja, men som jag sa. Det går inte med VISA-kort i Iran i vilket fall. Om det ska fungera måste man ha ett Mastercard icke uställt i USA. I annat fall är det endast kontanta medel som gäller.

Carolajnen2010-09-07 13:55

*utställt

Carolajnen2010-09-07 13:57

"Det är kontantbetalning som gäller i Iran. Internationella kredit- och betalkort samt resecheckar accepteras varken för kontantuttag eller betalning. De vanligaste utländska valutorna är USD och EURO. Sedlarna bör vara i gott skick. Banker och växlingskontor ger i stort sett samma kurs. Det är inte olagligt att ha utländsk valuta på sig eller att betala med USD eller EURO. Att växla på gatan är dock olagligt."

(Källa: Sveriges ambassad Teheran")

wildman2010-09-07 14:04
Antal inlägg: 3860

eur-lex.europa.eu/Le...09 0012.pdf

Här har du lagen som begränsar dig till 10000 Euro utan deklaration. Men behöver du mer och kan förklara dig får du väl antagligen ta mer också. Men <10000 funkar alltså.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?