Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående20 084

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Delicious - Ej medlem längre2010-09-11 00:23
Antal inlägg: 11661

Träna upp sångröst?
Går det?
Jag har bara vågat sjunga ensam framför mina musiklärare genom åren som har varit positiva och försökt ge mig tips att gå sånglektioner osv.
Min senaste lärare sa dock att jag nu lät "sjuk i rösten", hörde Laila på Idol säga samma sak till en tjej och jag låter ganska likt henne (typ förkyld). Är det för att jag har sjungit fel? Hur blir man "frisk" i rösten? Och går det att träna upp så att man sjunger "rätt"?

nol groda2010-09-11 00:27
Antal inlägg: 15

mi mi mii!

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2010-09-11 00:33
Antal inlägg: 3488

Mitt tips är att ta lektioner hos en utbildad sångpedagog så hjälper h*n dig fram till bästa sångteknik. Det är lätt att rösten blir "sjuk" eller överansträngd om man t ex spänner sig för mycket när man sjunger. Det går att träna sig till bättre teknik, så kör på. :-)

Satyra2010-09-11 00:33
Antal inlägg: 4561

Det går att lära sig sångtekniker som är mer skonsamma mot stämbanden, ja och som dessutom får dig att kunna använda rösten på ett för dig maximalt vis.

Andningstekniken är också viktigt, för att du ska slippa belasta stämbanden allena för hårt och istället även utnyttja stödet från magen. Magstödet är den muskel som du använder när du är riktigt hård i magen och tar i. ;-) Det gäller dock att lära sig hushålla med trycket/luften om man ska kunna använda det till sången.

Däremot kan man inte lära sig sjunga rätt toner om man inte har tonöra, eller lära sig hålla takten om man inte har taktsinne.

Den tjej Laila syftade på i Idol tror jag nog dock hon uppfattade som förkyld helt enkelt, inte sjuk på annat vis än så. Men jag kan ju ha fel.

modeplutten - Ej medlem längre2010-09-11 00:43
Antal inlägg: 3493

När jag tog sånglektioner på min gamla skola med min gamla musiklärare som nu längre inte finns.. så sa han att bara jag fortsatte med musiken så kunde jag gå/komma långt . jag kunde även enligt han uttala engelska orden korrekt. :)

stansjaern2010-09-11 05:17
Antal inlägg: 83

modeplutten hur länge sen är det nu? fortsatte du med musiken? finns det nånstans man kan höra hur duktig du är, har du lagt ut några låtar på nätet eller så?

gnill2010-09-11 06:28
Antal inlägg: 1942

Satyra vad menar du med "tonöra", det finns människor som är helt omusikaliska men det är mkt ovanligt, sen finns det människor som sjunger falskt och de allra flesta av dem kan visst träna upp tonträffheten, det är en fråga om övning helt enkelt. Sen kan man kanske inte bli en stor sångare/ska precis som man behöver börja tidigt om man ska bli bra fotbolls-/fiol-/eller ngt annat -spelare. Men absolut tondövhet är ovanligt som sagt, medan många däremot aldrig tränat. Och det är bara att börja träna så blir man bättre (gärna med sångpedagog).

Storhushåll - Ej medlem längre2010-09-11 10:42
Antal inlägg: 98

www.youtube.com/watc...re =related

Satyra2010-09-11 10:48

gnill - Menar nog främst tondöv - men där ingår människor som sjunger mer falskt än "rent" och tyvärr håller jag inte alls med dig om att det går att öva upp. Visst - om det handlar om småfalskt lite här och där bara - absolut då! - men om det blir falskt mest helt igenom tror jag inte man kan träna upp tonsäkerhetsförmågan.

Och samma sak med taktsinne. HÖR man inte hur det ska vara så hör man inte - spelar ju ingen roll då hur mycket man övar!

Satyra2010-09-11 10:54

Måste förövrigt säga att sångpedagoger i stort ger jag inte fem öre för. Självklart finns det bra sådana men lika många, om inte fler, dåliga - som snarare stjälper än hjälper. Det har jag hört/sett prov på många gånger.

På något sätt lyckas oftast sångpedagoger totalt radera ut det som var unikt med personens röst och forma om den till att låta som alla andra körsångerskor/sångare bara. Urk! Förmågan att kunna förstärka och möjligen försiktigt korrigera den egna speciella tonen verkar inte många pedagoger besitta, tyvärr.

I mitt tycke ska en sångpedagog i princip inte göra annat än lära ut tekniker som förstärker/underlättar det som redan finns. Inte förvanska detsamma, vilket ofta verkar vara vad de gör.

Gunilla _2010-09-11 11:00
Antal inlägg: 4425

Tja, det finns ju uppenbarligen fler än en sånglärare/pedagog som uppmuntrat sina elever att delta i Idol trots att de låtit hellre än bra :)

modeplutten - Ej medlem längre2010-09-11 11:23

stansjaern ; Haha så bra är ja nog inte. jag har inte gjort några låtar. Jag gick bara i den skolan ett halvår sen hoppade jag av. Och jag fortsatte inte med musiken. Men jag ska göra det! Älskar för tusan att sjunga :)

modeplutten - Ej medlem längre2010-09-11 11:25

Btw så var det 2009. Men ..ah!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?