Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 332 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| KattaBa | 2010-09-16 13:58 | |
![]() | Min bästa abrovinsch tillfällig teknisk och ofta listig lösning (Wiktionary) Antennsladdsfästet på min gamla tjock-tv hade gått sönder och åkte in i tv:n när man tryckte i kontakten. Jag "lagade" den med en halv plastcowboy (nederdelen) som fick sitta grensle över kontakten så att den inte kunde åka in mer. Funkade i flera år. Vilken är din bästa abrovinsch? | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-09-16 13:59 | |
![]() | Kul trådämne! :) | |
| KattaBa | 2010-09-16 15:34 | |
![]() | Meeeen var det ingen som var lite tekniskt listig och ville dela med sig? | |
| slånbär | 2010-09-16 15:37 | |
![]() | Min sambo hade en gammal ford som var rätt risig. Han fixade bla en hel del i motorn med hjälp av såna där plasttripes eller vad dom nu heter. Bästa lagningen var när tankröret hade rostat sönder-han lagade det med en colaburk och plastic padding-blev skitbra!! | |
| Widar | 2010-09-16 15:39 | |
![]() | Tumme upp för plastcowboyen! Min bästa abrovinsch (eller McGyver-lösning som jag brukar kalla det) var när gasvajern gick av på min bil. Någon mil hemmifrån, mörk kväll och utan mobiltelefon. Löste det med att rycka högtalarkabeln till hatthyllan, knyta fast den i vajerstumpen som var kvar i motorrummet, inte stänga motorhuven helt, veva ner rutan och köra med handgas hem. Funkade inte i flera år. | |
| Sotfinger | 2010-09-16 15:43 | |
![]() | Kul tråd tycker jag med, och försöker desperat komma ihåg alla smarta grejor jag fixat genom åren.... | |
| KattaBa | 2010-09-16 15:47 | |
![]() | "McGyver-lösning" haha den är tagen! | |
| wildman | 2010-09-16 15:55 | |
![]() | Det torde vara när vi körde sönder en pryl som heter dieselkylare på min VW Polo. Markfrigången matchade inte riktigt mina offroadambitioner så där står vi mitt i skogen med diesel sprutandes under bilen. Vi konstaterade att det sannolikt skulle gå att köra utan denna kylare eftersom det inte var särskilt varmt, men hur skulle vi lyckas fixa detta där utan några speciella verktyg? Efter diverse snilleblixtande så hade vi lyckats mobilisera en schweizisk armekniv och skruvat loss den trasiga kylaren. För att ersätta kylaren behövdes en bränsleslang. Då insåg jag att om man tar en elkabel och drar ur själva koppartråden så blir det faktiskt en slang. sagt och gjort, matningskabeln till slutsteget offrades och vi lyckades få den på plats. visserligen läckte det lite, men inte så mycket att det inte gick att köra. Iväg till närmaste OK mack där en riktig bränsleslang inhandlades och skruvades fast. Den lösningen fick sen leva i ett halvår till jag svetsade ihop den trasiga dieselkylaren. (Fö märktes ingen som helst skillnad på när den satt eller inte satt där). Den McGyverlösningen, som vi också kallar det är jag mest stolt över. | |
| wildman | 2010-09-16 15:56 | |
![]() | Känns som just bilar lockar fram mycket McGyver? | |
| caughtbock | 2010-09-16 16:56 | |
![]() | Har väl lagat minst två glappande mobiler med en hårsnodd. Nåt annat kommer jag inte på just nu. :P | |
| TruckerP - Ej medlem längre | 2010-09-16 23:51 | |
![]() | Min syrras fläktrem på bilen small av och hon använde sina nylonstrumpor istället för rem :)) | |
| mrperfect | 2010-09-17 00:12 | |
![]() | Min attachéportfölj gick sönder påena sidan, låset. det var en bit gjutjärn INNE i låsmekanisken som gick av. Skaffade en liten jäkla skruv, försänkt M2 med mutter och borrade ett 2,3 mm hål genom alltihop och satte dit skruv+ mutter, det håller fortfarande efter 25+ år :) | |
| Mindymoo | 2010-09-17 00:31 | |
![]() | Bogserade en gång en bil med hoptvinnade kassettband i stället för lina, inte långt men ändå. | |
| KattaBa | 2010-09-17 08:59 | |
![]() | Så fiffiga ni är! Wildmans billagning är i värsta McGyverstil! | |
| cabsuv | 2010-09-17 09:23 | |
![]() | Kanske inte så tekniskt men har lagt upp ett par jeans med häftapparaten, stabiliserat en bruten tumme med silvertejp, gör allt som oftast en "spegellabyrint" från tv'n med tre mellanlandningar innan bilden slutligen når en spegel som står lutad mot toalettstolsryggen...ligg er sedan skönt i badet och tittar på favoritserierna samt gjorde ett "pussel" till en sexåring genom att tömma ut ett paket musli som han sedan fick sortera i olika gryn och bär....annars visste jag ju inte inte hur många av de olka sakerna som jag skulle ta den morgonen eftersom det kanske...ve och fasa...då kunde sluta med att jag stod med en massa havregryn och INGA röda bär. | |
| Pocaloca | 2010-09-17 09:26 | |
![]() | hahaha...häärliga lösningar...! Min Audi....vattenslangen lossnade en sen söndag kväll....ingen mack öppen...tog min hårsnodd, jag....det höll hela vägen hem! | |
| KattaBa | 2010-09-17 09:31 | |
![]() | Löööv müslipusslet! cabsuv ;-) Kom på en kul grej till jag gjort. Avgassystemet lossnade baktill på min gamla PV. Det var i Göteborg och jag kan lova att släpande avgassystem i spårvagnsspår gör skitfräcka gnistor! Iaf hade jag inte ens en snörstump i bilen så jag tog några högtalarsladdar som jag delade för att knyta upp röret tillfälligt. Nu gick inte det för jag var gravid i 8:e månaden och kom inte in under bilen. En snäll kille (med fru och bäbis i bilen) hjälpte mig att knyta ihop det hela så jag kom hem. | |
| sejmårr | 2010-09-17 10:33 | |
![]() | Min mamma sa alltid Habrovink! Undrar var ordet härstammar ifrån. Är det någon som vet? | |
| wildman | 2010-09-17 10:40 | |
![]() | Ja det undrar jag också sejmårr. Hos oss har det också alltid hetat habrovink, men vad som är rätt och var det kommer ifrån har jag verkligen ingen aning om. | |
| wildman | 2010-09-17 10:41 | |
![]() | Enligt wiki finns det många varianter på det. sv.wiktionary.org/wi...i/ abrovink Men det står inte varifrån det kommer. | |