Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade25
Mobilspel
Pågående20 148

Forumkategorier

Användare Inlägg  
IZKI2010-09-21 11:47
Antal inlägg: 3

varma kläder för funktionshinrad
Tips och råd om varma kläder till min son som sitter stilla när vi är ute i höst och vinterkyla

witchgame2010-09-21 13:38
Antal inlägg: 1826

Viktigt att han har ett riktigt bra underställ i te.x ren ull och silke som både andas och håller värme samt transporter bort eventuell fukt. samt strumpor i tex alpacka-ull som är mjuka och inte stickiga med samma egenskaper som ovan (finns det inte att köpa, köp garn i närmsta garnbutik och sticka egna, har du ingen garnbutik i närheten går det att beställa på nätet)
Samma garn är kanon att sticka vantar i också, annars har thinsulate de bästa värmehållande vantarna tycker jag, men andra har kanske bättre idee'r där.

Mvh; witchgame

dilivio2010-09-21 14:35
Antal inlägg: 643

Underställ, fleecetröja och vindtäta ytterkläder borde funka. Om det är väldigt kallt så är det bara att ta på fler lager, typ en tunn tröja eller nåt.
Med bra skor, kängor om möjligt, behöver man inte tänka på speciella strumpor osv.
Ska ni göra nåt speciellt? Vara ute långa perioder?

Lill-IT2010-09-21 17:11
Antal inlägg: 31547

Får man fråga om han sitter still för att han sitter i rullstol?
I så fall kan du finna bra kläder som är speciellt anpassade för rullstolsburna på nätet.
Annars klä på i lager, som withgame beskriver.
Ett gott tips är att handla några handvärmare. Man kan lägga dem i en ficka eller vante om man fryser. De avger god värme en lång stund och laddas upp för att användas igen genom att man kokar upp dem i vanligt vatten. Jag brukar ha sådana vid långa hundpromenader på vinterhalvåret.

IZKI2010-09-21 18:50
Antal inlägg: 3

Han kan varken röra ben eller armar som sagt han är helt stilla
och har svår spactisitet i synnerhet armar och händer.
Vi tänkte ta en promenad eller vara ute på gården ca 1-2 timmar.

Tack för alla er tips

Lill-IT2010-09-21 20:42
Antal inlägg: 31547

Okej, då rekommenderar jag ett fleeceställ, stora lammullstofflor (behövs ju inga skor när benen är instoppade) och en åkpåse eller fotsäck+cape.. det sistnämda finns för barn på denna sidan:
www.sittingfeather.com/
Handvärmare finns lite varstans.. men bland annat på siba:
www.siba.se/Products...id =1507916
Stoppa dem i lammullstofflorna, och i vantarna.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?