Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade22
Mobilspel
Pågående19 357

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Emmy K2010-09-21 22:03
Antal inlägg: 5

Vill starta stiftelse/fond
Jag är på mycket god väg att snart ha igång en insamling för ett ändamål jag brinner för. Jag önskar helst att rå om en egen stiftelse eller fond så att jag kan få pengarna till rätt ställen. Insamlingen sträcker sig över hela världen och jag undrar också om det är tillåtet att från en stiftelse stötta ändamål över landsgränser.

Hur startar man en stiftelse och vad krävs av mig? Finns det godhjärtade revisorer som jobbar ideellt med stiftelser? Jag vet inte hur det skall räcka till revisor annars när 75 % går till ändamål, 11 % till pinproducering, 10 % till vidareförsäljning via föreningar och nästan resten till marknadsföring.

Min backup-plan är att låta pengarna gå till en fond med 90-konto, men som har ett bredare sakområde än mitt. De verkar dessutom enbart i Sverige.

Ett desperat försök att få hjälp av någon sakkunnig härinne :)

_abc_2010-09-21 22:17
Antal inlägg: 2200

Jag vet inte hur du uträknat dina siffror eller om du höftat fram dem. FÖr vad jag förstår är det smått omöjligt att ligga så långt över 50%. Alla "tokseriösa" fonder och stiftelser brukar ligga kring 51-52%, mer kan oftast inte sparas in efter all administration.

Emmy K2010-09-21 22:27

För att få ha ett 90-konto måste minst 75 % gå till ändamål vad jag har förstått.

Siffrorna är uträknade efter bästa förmåga och det jag har att gå på. Vet bara inte hur jag skall få in en revisor i det hela. Vet heller inget om skatter och moms när det gäller insamlingsstiftelser.

kremlan - Ej medlem längre2010-09-21 23:01
Antal inlägg: 364

Vad brinner du för?

_abc_2010-09-21 23:02

minst 50% för 90-konto av vad jag förstått, har jobbat hos ett par sådana fonder.

En revisors jobb med en ytterst liten fond/förening i ditt fall kan inte bli särskilt påkostat imo.

Emmy K2010-09-21 23:39

Det vore ju bra _abc_ men detta är vad jag kan se på nätet. Dels på sv.wikipedia.org/wik...lg irokonto . Det verkar som att jag får klara mig utan 90-konto.
Låter bra att det inte kostar alltför mycket med revisor då, men vad innebär det? 1000-5000/året?
Du får gärna berätta mer, _abc_, om dina erfarenheter. Jag behöver all hjälp jag kan få.

Jag har i alla fall nu fått läst lagtext och annat. Moms är visst som vanligt men man kan få skattesänkning.

kremlan: Jag vill samla medel till forskning kring de för tidigt födda barnen. Men också för stöd till länder där utrustning inte finns, m.m. Jag har under bara några veckor fått 450 fans på facebook över hela världen som bara väntar på att jag skall börja sälja pinsen. Jag hoppas på att vara igång om tre veckor men helst då med egen stiftelse. Försäljning sker genom min nätbutik Pytteliten och genom föräldraföreningar.

Snoosy2010-09-22 00:55
Antal inlägg: 4273

emmy K, vad röstar du på ?? Får man fråga??

_abc_2010-09-22 02:29

Då har de ändrat sedan jag höll på med det. Då funderar jag ännu mer på hur det ska gå ihop innanman fått igång en stor ruljans i sin organisation. Det var ju på min tid svårt att hålla sig över 50 menar jag, hur svårt ska det inte vara att hålla sig över 75% då?

Du kan nog fråga YamahaJet från forumet angående revisorskostnader.

Hur är det relevant eller ens intressant vad hon röstar på?
Är det skillnaden mellan om man vill stödja hennes sak eller inte?

Mindymoo2010-09-22 03:56
Antal inlägg: 1743

God tanke. Men det finns en inarbetad fond redan på samma område, med 90-konto, Carl Philip som beskyddare plus kändisar som ambassadörer... (lillabarnet.se)
Jag tror att konkurrensen om pengarna blir svår.
Ska du starta stiftesle bör du kanske ha en styrelse med gediget folk, t ex affärsmän med kontaktnät och gott rykte.

Savi2010-09-22 05:30
Antal inlägg: 1176

Det låter som en väldigt klok stifltelse.Lycka till!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?