Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 530

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tanten M - Ej medlem längre2010-09-23 17:46
Antal inlägg: 5126

Något att skämmas över?
Tänkte kolla med er...
Va på stan nu efter jobbet med en tjej o promenerade, hade sagt till henne att samla ihop alla sina 50-öringar så vi kunde växla in dom.
Vet att hon inte har så mkt pengar o skulle vara alldeles för feg för att fixa det själv.
Nåväl, jag går in i en butik o får dom växlade (55kr).
På vägen ut säger hon tack o säger till mig att jag är så osvensk, för så skulle ingen annan göra...?!
Vi fortsätter snacka om liknande saker, där det visar sig att hon e fylld med ett lutheransk tänkande. Vilket fick mig att påminnas om att jag nog alltid satt mig emot; så ska man göra etc... Min mamma sa alltid till mig: Du ser då alltid till att få som du vill.
I meningen att jag borde skämmas.
Det handlade då om typiskt såna saker som ovan. Inte att trampa på ngn eller göra ngn ngt ont.
Varför i hela friden ska man överhuvudtaget få höra att det e negativt att försöka fixa för sig?
Någon som känner igen sig?

Miss_jk2010-09-23 18:18
Antal inlägg: 8941

Jag hade tänkt att gå och växla in mina. Blir väl någon sådan summa för mig med. Alternativt skänka dem. Men vad skulle hon gjort då? Kastat dem? Låter jättedumt...

Ålandspojken - Ej medlem längre2010-09-23 18:28
Antal inlägg: 226

Mynt är ju också en peng. Är allla för unga här för att minnas Joakim von Anka?

apbur2010-09-23 19:14
Antal inlägg: 9699

Det finns ju en gräns för när det blir pinsamt att växla in mynten. Jag tror de allra flesta reagerar när någon gör sig besväret att växla in pengarna om det handlar om tio 50-öringar. Då måste man antingen vara ett barn eller lite efterbliven för att folk inte ska döma.

Det märkliga är att butiker eller andra inrättningar kan neka en ett köp om det exempelvis fattas en krona. Det tycker jag är pinsamt beteende.

Själv har jag slutat tycka saker är pinsamma, för det mesta iaf. Jag var i en skobutik idag med en vän och min rygg började göra rejält ont. Jag vet att smärtan går över om jag får lägga mig raklång och djupandas på plan yta några minuter så musklerna slappnar av. Jag sa till henne att jag skulle fråga butikbiträdet om jag kunde låna lagret till att utföra mina stretchövningar. Butiken var då tom på folk och lagerdörren stod öppen. Hon förbjöd mig att göra detta eftersom det skulle vara så pinsamt.

Jaha.

Tanten M - Ej medlem längre2010-09-23 20:13

Men precis apbur, det är just sånt. Varför skulle det vara pinsamt undrar jag?

Har bett om att få byta om (trasiga nylonstrumpbyxor) på ett lager i en butik o en restaurang. Glider in på hotell o lånar deras toa om jag blir kissnödig på stan.

Begriper inte varför man ska låta bli. Vad är pinsamt i det hela?

Helig dykare - Ej medlem längre2010-09-23 20:18
Antal inlägg: 343

Inget att skämmas över, givetvis.

Jag blir mest förundrad över att folk har 110 st femtioöringar liggandes i hemmets vrår. :-)

Helig dykare - Ej medlem längre2010-09-23 20:31

Men hade jag haft 55 kr i femtioöringar hade jag utan tvekan tagit med dem till affären - och köpt bröd och filmjölk. Växla in och växla in... 50-öringarna är ju fortfarande godkänt betalmedel.

Men när det gäller mycket annat är jag nog ganska lutheransk i mitt tänkande. Jag kan vara generös mot andra utan några som helst baktankar. Däremot gillar jag inte att stå i skuld gentemot andra.

Lillstölla2010-09-23 20:33
Antal inlägg: 23831

Varför i hela friden skulle man inte växla in sina 50-öringar? Fast jag hade väl varit lite smidigare och gått till banken med dom.

Helig dykare - Ej medlem längre2010-09-23 20:34

Affären låter smidigare i mina öron.

justforfun2010-09-23 20:41
Antal inlägg: 406

Jag brukar inte samla på mig en massa mynt, ser i stället till att betala med dem när jag handlar. Kortet använder jag väldigt sällan. Men OM jag hade haft en massa 50-öringar så hade jag antingen gått till banken med dem eller växlat in dem på Willys där jag är stamkund. :)

Lillstölla2010-09-23 20:41
Antal inlägg: 23831

Ja för på en affär har de ju inget bättre för sig än att räkna en jävla massa 50-öringar.......
Banken is the shit. Är ju deras jobb. Plus att man kan bara lämna mynten där så får man in det på kontot sen.

Helig dykare - Ej medlem längre2010-09-23 20:44

"Ja för på en affär har de ju inget bättre för sig än att räkna en jävla massa 50-öringar."

He he, det är deras jobb. Tro mig, jag jobbar själv i affär. Inga problem att handla för/lösa in femtioöringarna i närmsta butik.

Helig dykare - Ej medlem längre2010-09-23 20:46

Banken tar säkert ut en avgift också. Se till att ha en stor påse med femtioöringar, annars riskerar du att gå back. :-)

Tanten M - Ej medlem längre2010-09-23 20:47

Nu tog jag bara 50-öringarna som ett exempel då det va det som va på tapeten.

Menar rent generellt - som t.ex det apbur nämnde... varför ska man skämmas, tycka att det är pinsamt eller att man "fixar" det för sig?

Är det så "osvenskt"?

Gautama2010-09-23 21:13
Antal inlägg: 6854

På min möhippa för länge sen (har hunnit med och skilja mig med) så blev jag inskickad på systembolaget och fick handla två flaskor vin för 50-öringar. Kärringen som jobbade där blev skitsur, verkligen förbannad! De filmade mig och sa att det var möhippa men hon tjurade ändå som hon inte fått sig något på ett tag:-)

Jag gillar människor som är lite osvenska. Man kan inte få mer än nej när man frågar:-)

Molly Malone2010-09-23 21:17
Antal inlägg: 110

Osvenskt vad är nu detta.?

JiZzMaSTeR892010-09-23 22:04
Antal inlägg: 330

Jag växlade in alla mina mynt häromveckan. Två prinlglez-rör fulla, blev drygt 1500kr.
Förstår inte vad det är som är fel att växla lite mynt. Jag växlar iofs alltid i en växelmaskin, bara hälla i alla mynt och vänta nån minut.

_abc_2010-09-23 22:22
Antal inlägg: 2200

Människor har subjektiva syner på vad som är skamset eller inte. Vad tycker ni man SKA/BÖR skämmas för? Jag kräver bara ett endaste exempel från valfri person.

Maaartin2010-09-23 22:23
Antal inlägg: 1

Jag jobbar i butik och vi växlar inte 50-öringar längre. Det får man göra på banken. Däremot tar vi emot de som betalning.

ramsay - Ej medlem längre2010-09-23 22:25
Antal inlägg: 9204

osvenskt? nej, tvärtom. blattar om ngr är måna, ibland tom hämmade, när det gäller anständighet, sticka ut etc.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?