Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 904

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tess 082010-10-04 21:00
Antal inlägg: 18003

namn/ nicknames
Jag funderade på en sak igår.
Varför och hur kommer det sig att vissa kallas "konstiga" saker. Nu pratar vi nicknames!

Om man heter Magnus är det ju lätt hänt att killen kallas Mange tex.
Jag kallas ibland Tess, vilket kanske inte är så förvånande...

Vissa kan ju kallas något som går i efternamnet iofs.

Men om man heter Sven-Göran är det rätt långsökt att kallas för "Micke".
En tjej med namnet Marie kämpade hårt med att bli kallad "Mimmi", vilket aldrig lyckades.

Varför kallas Sven-Göran för Micke? Skäms Marie så mycket för sitt namn att hon desperat gör vad som helst för att bli kallad Mimmi?

Så min fundering är?? Varför kallas man/du ett konstigt namn? Varför inte ett som anspelar till ditt förnamn eller så? Skäms du för ditt rätta namn?

Maja G2010-10-04 21:05
Antal inlägg: 10730

Oj, vilka funderingar du har Tess!

Min man har alltid kallats för Botte ända sedan tonåren...och det har ju inget med hans för- eller efternamn att göra.Varför vet han inte och ingen annan heller!
Min ene son kallas för Åke, det är likadant där.Han vet inte varför faktiskt!
Och ja, jag kallar ju mig för Majan och det har ju inte med mitt riktiga namn heller att göra. Varför? Tja, jag tycker om det namnet...

bj-olle2010-10-04 21:08
Antal inlägg: 3350

jag hade en gång smeknamnet "napoleon". den kan du ju klura på

Gautama2010-10-04 21:11
Antal inlägg: 6854

Jag är en sån som du funderar över Tess:-))
Jag har ett långt, tvådelat och ovanligt namn. Men jag kallas alltså för kicki som inte är i närheten av mitt riktiga namn.

Jag har fått frågan tusen gånger om varför det är så:-)
Och för mej beror det på att mina tre syskon som är 2, 4 och 6 år äldre än mej inte kunde uttala mitt namn när jag föddes och att jag var enda tjejen i familjen. Jag kallades alltså kickan länge och sen blev det Kicki av det. Jag är tacksam för det:-)

apbur2010-10-04 21:15
Antal inlägg: 9699

Jag brukar få frågan "jaha, men vad heter du egentligen?" när jag talar om vad jag heter.

Tess 082010-10-04 21:37

Hmm intressant! :)
Jag vet flertalet med långa namn som inte ens kallas något kortare.
Jonathan är Jonathan och inte Jonte eller nåt.
Ann-Margret är Ann-Margret och kallas inte Maggan...

Har också råkat på en som heter Anna Margareta (två namn!!) som kallas Anna-Greta :)

delta92010-10-04 21:37
Antal inlägg: 1041

För nån tyckte jag såg ut som en Rigodemus en gång i tiden.
Varför?
Det får du fåga Erik om!

Tess 082010-10-04 21:44

Delta- Det vet jag inte vad jag ska svara på...

bulll2010-10-04 21:45
Antal inlägg: 365

Vi pratade för ett tag sen om det där med smeknamn och vår reflektion var att det känns som att smeknamn överhuvudtaget inte är så poppis längre, förutom såna just som Jonte, Micke osv som anspelar direkt på namnet. Min något äldre syster hade sjukt många underliga men vedertagna smeknamn på sina kompisar, det var Älgen hit och Grodan dit, och några såna har jag aldrig haft i min bekantskapskrets. Eller kan det röra sig om ett lokalt fenomen månne?

Maja G2010-10-04 21:47
Antal inlägg: 10730

Har träffat på både en Madeleine och en Margaretha som man ABSOLUT INTE kallas för något annat..Dösvårt eftersom det är det vanligaste smeknamnet på så långa namn. Men det bestämmer dom själva. Jag tycker att smeknamn ger man till de som man tycker om, så det är ju bara gulligt enligt mig..

Öknamn däremot är ju inget roligt. Det har jag fått vara med om då jag som ogift hade ett ovanligt efternamn, men ändå inte så ovanligt så det var svårt att uttala. Fick heta både det ena o det andra o det var inte alltid så roligt:(

kremlan - Ej medlem längre2010-10-04 22:02
Antal inlägg: 364

När jag var barn kallades jag för Titti. Det var jättefult tyckte jag under min uppväxt. När jag flyttade till en annan stad, där ingen kände mig under namnet Titti, så valde jag att kalla mig för mitt långa dubbelnamn.
Nu tycker jag däremot att Titti låter lite gulligt.

Night Monkey - Ej medlem längre2010-10-04 22:27
Antal inlägg: 434

Eggimann är mitt efter så hört allt som har med Egg/Ägg att göra.
Nästan mer känd över Eggimann än förnamnet

SethGecko2010-10-04 22:39
Antal inlägg: 635

folk vill gärna kalla mig för Krille, men jag vägrar gå med på det och säger direkt till att det inte är okej. Min mamma säger det gärna för att retas. Helst med ett krokodil efter.

gullefjun90 - Ej medlem längre2010-10-04 22:45
Antal inlägg: 1175

Jag föredrar det namn mor och far gav mig. :)

-rå fisk - Ej medlem längre2010-10-04 22:46
Antal inlägg: 514

Jag kör med det namnet jesus gav mig när jag döptes.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?