Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 954 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nietsmmar - Ej medlem längre | 2010-10-06 18:48 | |
![]() | En undran. Har hört ifrån många personer att när dom ser en smal tjej/kille "Han/hon borde verkligen äta mer, hur svårt kan det vara?" Och "Jäkla anorektiker, hon/han svälter sig säkert." Men när det kommer till tjocka personer så är det såå synd om dom. Folk försvarar tjocka mer än vad dom försvarar smalisar. För dom tjocka är det synd om. Smala folk kan ju bara äta det är ju hur enkelt som helst! Tjocka kan ju ha det psykiskt svårt att gå ner i vikt. Förstår ni hur jag menar? Har ni märkt sådant, eller är ni helt emot? | |
| fou | 2010-10-06 18:58 | |
![]() | Jag har tänkt mer så här.. När det handlar om människor som är sjukligt underviktiga, och/eller har ätstörningar är det såå synd om dom och helt tabu att ifrågasätta detta, för de har ju faktiskt en sjukdom. Men när det kommer till människor med övervikt är det helt plötsligt okej att ifrågasätta; varför gör du så här mot din kropp? fy fan vad tjock, varför bantar hen inte? vad lat hen är, vad osund hen är osv.. Men när man har övervikt är det oftast så att det beror på en psykisk eller fysisk sjukdom också, att överäta är också en sjukdom, precis som anorexi. Men detta är inte alls lika accepterat, för är man fet då kan man ju bara banta! | |
| Nietsmmar - Ej medlem längre | 2010-10-06 19:01 | |
![]() | Och när man är smal kan man ju bara äta! Det är ju lite åt båda hållen änna. Men i mitt fall har jag mest hört om det jag tidigare sa. | |
| Midna79 | 2010-10-06 19:02 | |
![]() | Jag förundras alltid över människors engagemang i hur andra sköter om sig vs engagemanget att skärskåda sig själva. | |
| shoppa | 2010-10-06 19:03 | |
![]() | Det är sant,min svärmor var en tunn en,hon fick ofta höra att :gud vad mager du är!Men aldrig har jag hört att någon säger,gud vad du är tjock!Det är i vissa fall lika svårt att gå upp i vikt, som att gå ner i vikt,och jag är säker på att de flesta är väl medvetna om hur de är..Så omgivningen borde fokusera på något annat än hur de ser ut. | |
| Nietsmmar - Ej medlem längre | 2010-10-06 19:05 | |
![]() | shoppa, ja precis sånt jag menar. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-06 19:08 | |
![]() | Att mäta någons hälsa i att titta på skalet vet väl alla inte fungerar. Kommentarer om andras utseende kommer ofta från personer som själva mår dåligt och hackar på andra för att må bättre..Det var väl heller inget nytt. | |
| Bitte - Administratör | 2010-10-06 19:15 | |
![]() | >>>Delicious så kloka ord,,vad är det som säger att den ena eller den andra mår bra, oavsett vikt,,, finns nog lika många som mår dåligt av bägge kategorierna .. Bitte | |
| jagrjesus | 2010-10-06 19:18 | |
![]() | jag förstår vad du menar, vad många inte förstår så är det svårt att ändra på sina matvanor, för att plötsligt äta mindre/mer. Många smala kan äta hur mycket som helst, och inte gå upp ett gram. Samtidigt möts många smala av beundran för att de kan "motstå frestelsen". Ständigt matas vi med information om hur bra, snyggt, hälsosamt etc. det ska vara att vara smal. Då många smala möts av beundran, så bemöts överviktigare ofta av äcklan och avsky. Det många inte förstår är att det är svårt att gå upp/ner i vikt | |
| Maad Max | 2010-10-06 19:20 | |
![]() | Om man nu måste utkristallisera en skillnad i negativt perspektiv mellan de två olika situationerna så tror jag att det är högst subjektivt vilken sida man anser får de mest kritiska fördomarna riktade mot sig. Har man erfarenhet av anorexi, om man själv har haft det eller en person man känner och således har en större kunskap om fenomenet så tror jag man reagerar starkare på kritiken som låter som ovan nämnt "Oj, hon/han borde verkligen äta mer". Därigenom tror jag att man får en bild av att det är en "orättvis" vågskål de två fenomenen emellan. Detsamma gäller ju om man har erarenhet av kraftig övervikt på samma sätt etc. Det är min teori, om den nu blev någorlunda framställd av mina knaggliga rader! | |
| Ydh | 2010-10-06 19:21 | |
![]() | Jag försöker ha sympati för både tjocka och smala, men många gånger har man sig själv att skylla om man är överviktig. Hur kan man tillåta sig själv att bli så fet att man inte ens kan ta sig ur sängen? Även om man mår psykiskt dålig så måste det ju finnas en gräns och i slutändan är det ju alltid man själv som gör det slutgiltiga valet att rent fysiskt äta någonting. | |
| fou | 2010-10-06 19:27 | |
![]() | Precis som att skära sig/använda droger/supa så är det i det fallet ett sätt att utagera sin ångest. Om man har väldigt stark ångest kan det vara väldigt svårt att sluta med dessa destruktiva mönster, det krävs att man har hjälp och stöd, och för vissa är det svårt att hitta/få. Skulle du säga samma sak till en suicidal person med en psykisk sjukdom Ydh? | |
| Nietsmmar - Ej medlem längre | 2010-10-06 19:29 | |
![]() | fou, narkomaner får verkligen skylla sig själv. Har ingen sympati för dom, drogerna gör så att dom får ångest. | |
| fou | 2010-10-06 19:31 | |
![]() | Oftast börjar man ju använda droger för att dämpa den ångest man redan har. För många är det ju faktiskt så att de mår bättre av att använda drogerna.. just för att de ger en belöningskänsla - samma sak som med människor som har ätstörningar eller skär sig. Så var finns skillnaden? | |
| Mamik | 2010-10-06 19:32 | |
![]() | Jag har alltid varit underviktig, ca 50 kg/177 cm lång, när jag gick ner ytterligare kunde jag inte förstå varför för jag äter allt annat än nyttigt när det gäller fettintag. Det visade sig dessutom att min våg var trasig, jag trodde att jag vägde 48 kg, när jag i själva verket vägde 46 kg. : ( Enda sättet för mig att gå upp i vikt har varit att, med hjälp av pulver och mjölk, dricka 1000 - 1500 extra kcal/dygn. Det har tagit mig ett halvår och 16 kg pulver för att gå upp till 50 kg. Tro mig, det är inte kul alls att få kommentarer om att man är anorektisk... Jag fick det av min fd. man, som tydligen inte visste mkt om anorexi eftersom han kunde se vad jag åt. | |
| Nietsmmar - Ej medlem längre | 2010-10-06 19:33 | |
![]() | ELLER Så börjar dom använda droger för att det är en "kul grej, häftigt". | |
| nystan1 | 2010-10-06 20:18 | |
![]() | Funderar över samma sak. Det är tydligen helt ok att fråga mig som är relativt underviktig om jag har ätstörningar, varför jag inte äter ordentligt eller talar om för mig att jag inte behöver banta, som är så smal. Men inte fan skulle samma personer fråga en överviktig människa om hon har svårt att kontrollera sitt ätande, äter för mycket eller skulle behöva banta. Det är ju exakt samma princip tycker jag. Sen är ju folk roliga ibland, i synnerhet de på mitt jobb. Om jag någon gång inte vill ha fika till mitt kaffe är det alltid någon som upplyser mig om att jag gott kan unna mig det eftersom jag är såååå smal. Som om det var därför jag inte ville ha.. Om folk bara slutade lägga sig i hur andra ser ut tror jag det skulle bli lättare både för smalisar och tjockisar där ute. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-10-06 20:28 | |
![]() | Starta en tråd för två timmar sen och är inte medlem längre???? Varför? | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-10-06 20:29 | |
![]() | Det är väl inte många som tycker synd om de som är för feta. Jag har hört precis tvärtom . Tjocka ska skärpa sig, resa sin bak och röra på sig. Men däremot så är det synd om anorektiker, eftersom det är en sjukdom. Typ, ett sånt resonemang. | |
| morsans syrr | 2010-10-06 20:42 | |
![]() | Håller med kafountine... | |