Spelrum
Giraffen | 0 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 1 |
Mobilspel
Pågående | 19 338 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
nettan23 | 2010-10-06 21:13 | |
![]() | Hamstersnack... Ngn som kan något om hamstrar? Har införskaffat en långhårig guldhamster och vet inte riktigt hur man ska bekanta sig med den. Försökt locka fram den med "godis" men den gömmer sig bara. Har böcker om hamster men det står inte mkt vettigt i dem... Var dum nog att försöka smeka den med fingret på ryggen och den blev ilsk :) | |
måzepig | 2010-10-06 21:24 | |
![]() | Vi har en dvärghamster, vilket är att rekommendera om man är rädd för att bli tuggad på. Dvärghamstertänder känns inte! Vi har fått vår någorlunda tam genom att vara ihärdiga med att erbjuda den mat ur handen - till slut kommer den. Ulla, som hon heter, kommer faktiskt när man ropar på henne! Såklart är det ljudet och inte namnet hon reagerar på, men gulligt är det. Sedan kan du testa med att doppa fingret i vatten, gnida det på saltstenen och låta hamstern slicka på fingret. Detta är i alla fall ett bra sätt att locka fram vår hamster. Lycka till! Vad gulligt det måste vara med en långhårig hamster. | |
nettan23 | 2010-10-06 21:28 | |
![]() | Måzepig: Ahh vatten och saltsten, bra tips! :) Okej det gäller att va ihärdig då alltså, jag som har såå bra tålamod Inte rädd för bett, men vill ju inte tvinga den till sällskap Alla tips är välkomna | |
Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2010-10-06 21:47 | |
![]() | Om ni precis har fått hem hamstern, ge den lite tid att vänja sig vid sin bur och sitt nya hem i lugn och ro utan för mycket kontakt med er. Sedan är det bara tålamod som gäller. Erbjud mat ur handen och vänta. Tvinga er inte på den lilla kraken, det får oftast bara motsatt effekt. Kom också ihåg att hamstrar är nattdjur och gärna sover under dagen. Viktigt också att aldrig lyfta huset, utan boplatsen måste få vara en fredad zon. Lycka till! :-) | |
apbur | 2010-10-06 21:49 | |
![]() | Det handlar nog bara om vana. Den är trygg i sin bur och i sitt hus och tycker säkert det är obehagligt när någon kommer och stör. Jag vet inte om det funkar men prova lägg in en av dina handskar så den vänjer sig vid dina händer genom den. Mata med händerna och håll i den mycket när den inte längre är rädd för händerna. Den ska helt enkelt koppla dina händer med något positivt. Försök undvika i möjligaste mån att den blir rädd för du backar du tillbaka till ruta ett igen. | |
L887 | 2010-10-06 22:00 | |
![]() | Hamstrar är ju nattdjur så försök att umgås med den på kvällarna. Ge den mycket gott ur handen, när den tar mat ur handen kan du försöka klappa den samtidigt som den äter. Tillslut kommer hamstern vänja sig vid dig och bli tam. Den kommer komma till dig när du kallar på den eftersom den förknippar dig med godsaker och kel. Men det kan ta tid. | |
apbur | 2010-10-06 22:08 | |
![]() | Vill man ha en social gnagare är det råtta som gäller. | |
nettan23 | 2010-10-06 23:10 | |
![]() | Hehe tack för tipsen, var inne och pillade med mat osv i buren, sedan lyfte vi faktiskt på ett av de tre husen den sover i och satte det i soffan. Sen sprang den runt i soffan och jag kunde lyfta den med handen och klappa den, den somnade nästan ett tag. Snacka om snabb vändning... Så kan man då inte "tvinga" ut den om den verkar vara nöjd så fort den kommer upp? | |
nettan23 | 2010-10-06 23:11 | |
![]() | Apbur: Hade en råtta som hette Ragnar när jag var liten, den bet mig och sen var den inte så kul längre :S | |
apbur | 2010-10-06 23:29 | |
![]() | Aha, sicken otur. Råttor brukar vara väldigt gosiga. Men skaffa inte en samtidigt som hamstern, då har du ingen hamster kvar sen. | |
nettan23 | 2010-10-07 10:57 | |
![]() | Haha, tack för tipset :D | |