Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 824 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Snoosy | 2010-10-08 01:09 | |
![]() | Vad är bäst för ett litet barn? Dagis? Hemma? Vad tycker ni? Själv är jag lite kluven kring frågan. | |
| MTM74 | 2010-10-08 01:25 | |
![]() | Hur litet barn? | |
| le-lou | 2010-10-08 01:39 | |
![]() | beror på barn och mamma. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-08 01:46 | |
![]() | Och pappa. | |
| henrik_l | 2010-10-08 02:30 | |
![]() | sätt ungen på dagis så att han lär sig att "ta för sig" dvs knuffa undan andra och bli självständig "egoist" så att han kan när han växer upp förse sverige med ännu fler "bonusbarn". Givetvis är det bäst för ungen att vara hemma med förälder. Precis som det var förr i tiden. | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2010-10-08 05:48 | |
![]() | Ska man skaffa barn får man väl för fan ta hand om det. Det är ingen accessoar! | |
| DIF-Elton | 2010-10-08 06:39 | |
![]() | Hur litet barn rör det sig om? De första två åren har väl barn knappt något utbyte av dagis men sedan tycker jag nog det är bra med dagis. Att lära sig vara med andra barn, att få leka och skapa fritt. Som Henrik beskriver dagis med "knuffa undan" och bli egoist håller jag inte med om. Nu har jag inga barn själv men jag har syskonbarn och de älskar alla att gå på dagis men de var hemma första 1½ åren. Sedan behöver de flesta börja jobba för att få ekonomin att gå ihop. Sen är det ju sorgligt med dom som vill vara hemma som inte kan och de barn som verkligen avskyr dagis men det verkar inte vara så många. När jag hämtar eller lämnar mina syskonbarn så är det nästan aldrig någon som skriker eller gråter. Eller jo, nåt barn har jag sett skrika för det inte vill gå hem. Och som Hoodman säger - man ska ta hand om det? Det gör man väl de timmar dom inte är på dagis? Dagis har man för att man jobbar/pluggar och inte för att ligga hemma och lata sig. | |
| Johanna73 - Ej medlem längre | 2010-10-08 06:51 | |
![]() | Våra barn har börjat på förskola då de var runt två år, det passade perfekt. Sen har de gått ca 8-15, ibland 9-15 de flesta dagar, det har funkat bra för oss :) Alla är olika, vissa barn kan nog ha det bättre hemma eller tvärtom. Men då krävs det ju att föräldern är engagerad, pedagogisk, hittar på mycket saker så barnet får lite stimulans :) Så mitt svar är att det beror nog på både barn o förälder. | |
| skolurven - Ej medlem längre | 2010-10-08 07:34 | |
![]() | Vid en första anblick kan frågan förefalla ganska enkel... De flesta människor är dumma i huvet, så naturligtvis bör barnet tas ifrån sina ursprungsföräldrar så tidigt som möjligt. Rent statistiskt har ju ungen större chans till intellektuellt utbyte om det tidigt plockas bort från potentiella idioter och placeras i en miljö med större urval. Men... Problemet är att majoriteten av dagispersonal är kvinnor och det är ju ingen hemlighet att såna vanligtvis hamnar inom vårdyrken pga sitt desperata begär att känna sig behövda, detta innebär att de mer eller mindre medvetet kommer hämma ditt barns utveckling för att suga ut dess kärlek och om de får som de vill även vända ditt barn emot dig. Valet är alltså mellan att låta barnet växa upp hos dig som med stor sannolikhet (rent statistiskt nu, detta är självklart inte personligt) är en dålig förebild och en usel förälder, eller att skicka ungen på kollektivt nedslipningsläger med en massa andra lika exploaterade barn. Lösningen ligger nog i att antingen se till att man är lämpad som förälder, detta gör man vanligtvis genom att till exempel inte fråga ordspelande eremiter om råd vad gäller uppfostran av ens avkomma, kanske läsa lite böcker i ämnet och vem vet, kanske helt enkelt dedikera lite av sin tid till ungen och försöka tolka dess signaler. Med tiden kanske ni lär er förstå varandra? | |
| wildman | 2010-10-08 07:38 | |
![]() | Går inte att säga. Beror alldeles på en mängd faktorer. Barnets ålder, barnets karaktär, föräldrarnas karaktär, personalens karaktär. Sen tror jag personligen inte det spelar någon roll alls egentligen. Tittar jag på mina vänner där vi blandat fick vara hemma/på dagis så kan man inte se någon som helst skillnad på oss. Så jag tror att denna frågan egentligen är en ickefråga. Skulle dessutom vara intressant att se dom som uttalar sig, huruvida dom har barn eller ej. Innan man hade barn hade man (i vart fall jag och många med mig) väldigt starka åsikter om hur man skulle fostra och vara med barn. | |
| wildman | 2010-10-08 07:39 | |
![]() | -Skolurven *asg* | |
| grusplan | 2010-10-08 07:43 | |
![]() | - skolurven ,alla med en gnutta humor måste asgarva åt ditt inlägg: ) För övrigt kan jag bara säga att det är väldigt olika från fall till fall naturligtvis.Beroende på om man har råd att gå hemma fört och främst. | |
| Sote | 2010-10-08 07:54 | |
![]() | Mina barn gick hos dagmamma eller familjedaghem som det ju heter. Det var alldeles fantastiskt bra för dom. Min yngste som började där på sin ettårsdag, han kände ju hela familjen och dom andra barnen redan så det var som att lämna honom till sin mormor eller nåt. Dagmammans man jobbade skift så när han skulle sova middag (hon hade bara en så liten) så fick han sova hos honom istället för ensam i nåt rum(eller som på dagis tillsammans med flera barn i ett strot rum på madrass på golvet). Han blev lite som deras egen sladdis.....Dom hade det jättebra där, tog dagen lite som den kom och hade några planerade aktiviteter under veckan tillsammans med dom andra dagmammorna. Synd att det håller på att försvinna nuförtiden, dagmammorna är ett utdöende släkte. | |
| kickanh | 2010-10-08 08:59 | |
![]() | Om du kan och vill, va hemma med dina barn det kommer ni att tjäna på. Tänk att få var med sin barn hela dagarna istället för att bara träffas stressiga mornar och trötta kvällar. det finns (förhoppnigsvis) aktiviteter att gå på ex öppen förskola, barntimmar, mm som du och ditt barn kan gå på för att träffa andra barn. | |
| nystan1 | 2010-10-08 09:06 | |
![]() | Om man har möjlighet att få ihop det så tror jag att det optimala för barnet är att vara hemma med nån av föräldrarna, i allafall till 2-årsåldern. | |
| schlagertös - Ej medlem längre | 2010-10-08 09:07 | |
![]() | Dagis efter 2-3 år. Jag drog ner på min arbetstid och hade ibland barnflicka när det inte klaffade med makens tider. Tror personligen inte att barnens immunförsvar klarar dessa stora barngrupper. Det viktigaste är att du gör vad som är bäst för dig och struntar i andras kommentarer. Lycka till! | |
| Sote | 2010-10-08 09:39 | |
![]() | Jag kan inte fatta detta att äldre syskon lämnas till dagis medans mamma (eller pappa) är hemma med syskonet. Det är ju olika mellan kommunerna men i min kommun får barnen vara 15 timmatr/v när föräldern är föräldraledig men det har varit såna jävla skriverier i lokalbladet om hur orättvist det är mot det äldre syskonet att det bara får vara 15 timmar i veckan när kompisarna är på dagis hela dagarna. Hur ska dom kunna stimulera barnet när dom har fullt upp med den nya bebisen???? Jag kan inte fatta hur man överhuvudtaget vill krångla med att passa tider och gå iväg och lämna o hämta bara för att få vara hemma och "njuta" av bebisen i lugn och ro. Det är ju mina ungar som jag har valt att skaffa själv då ska jag väl ändå vilja vara hemma med dom så länge jag kan. Jag hade inte råd att vara ledig mer än ett år men självklart hade jag båda barnen hemma under den tiden. Ett annat argument är att man får så lite sömn och är så trött och sliten att man inte orkar med att ha mer än bebisen att ta hand om. Vi måste ha gått bakåt i utvecklingen för hur klarade kvinnor förr att vara hemma med ett helt koppel av ungar när vi idag med alla våra hjälmedel som vi har i hemmet och tv /dvd m.m ändå inte klarar av att vara hemma med två barn under nåt år? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-10-08 09:41 | |
![]() | dagis är till för föräldrarna inte för barnen,har räddat alla mina barn från att gå på dagis,jag kan skriva en bok om nackdelarna med dagis,fördelarna är bara en,om det nu är en för del att slippa ta hand om sina barn | |
| Midna79 | 2010-10-08 09:43 | |
![]() | Kan det inte finnas vissa fördelar med dagis för barnen? Jag menar inte att de ska "dumpas" där, men min uppfattning är att många barn tycker det är väldigt roligt att gå till dagis några timmar om dagen och leka med andra barn. I synnerhet om de inte har några syskon eller andra barn att leka med i sin hemmiljö. | |
| Maja G | 2010-10-08 10:19 | |
![]() | jag har också haft dagmamma till mina o det funkade väldigt bra eftersom vi jobbar oregelbundet. Dagis är så styrt av tider, det ska ätas på samma tid, sova middag på samma tid osv och det passade inte våra barn.. Tex när jag började vid 14.00 så var han tvungen att börja dagis med att vila (?) eftersom vi kom precis efter maten o då vilade alla..Och han hann inte leka éller stimulera sig så mycket eftersom pappa hämtade honom strax efter 16 igen.. Dagmamman var mer flexibel.... | |