Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 894

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2010-10-09 11:55
Antal inlägg: 6854

Civilkurage! Hur tror ni att ni hade reagerat?
Blir så glad när jag läser artiklar som denna..

www.svenskahjaltar.s...79 27622.ab

I dagens samhälle är folk rädda för att ingripa. Jag förstår det fullt ut men är rädd för den utvecklingen.
Förr i tiden var det inte konstigt att säga till eller ingripa när man såg orättvisor eller människor som gjorde något olagligt.
Hur tror ni att ni skulle agera i en liknande situation som den i artikeln?

Jag hoppas att jag skulle agera. Jag tror jag skulle det. Har vid andra situationer sagt till och agerat. Är nog en jobbig kärring på den planen:-)

Gautama2010-10-09 11:57
Antal inlägg: 6854

Jag vet att det finns en annan tråd om detta med civilkurage men den var från 2006 och kändes inte längre aktuell.

Arthur Nebe - Ej medlem längre2010-10-09 11:58
Antal inlägg: 96

Jag hade nog bara lett i smyg.

Megaherz2010-10-09 11:59
Antal inlägg: 3304

jag fräste till åt en gammal gubbe som slog mot ett barn i tunnelbanan. Barnet tillhörde en dagisgrupp och fröknarna satt längre bort.. Sen fick barnet sätta sig på min plats så han inte längre var bredvid mannen.

Behringer2010-10-09 12:04
Antal inlägg: 3575

Om det stämmer som det står i artikeln att alla andra passagerare i en tunnelbanevagn inte reagerade, så hade jag sannolikt lagt mej i på nåt sätt

Arthur Nebe - Ej medlem längre2010-10-09 12:05
Antal inlägg: 96

Ett barn som satt bredvid mig på Air Berlin tömde magsäcken i byxan i luftgroparna över Sachsenhausen. Modern försökte tvinga av barnet kläderna för att byta blöja i offentlighetens ljus, men då försvarade jag barnet och gav henne en örfil.

confuoco2010-10-09 12:18
Antal inlägg: 186

Jag är övertygad om att man alltid gör "rätt" i att ingripa i en sådan situation. Jag hoppas att jag också ingripit. Ofta så brukar det räcka att en ingriper för att få fler med sig. Att slå en fyraåring är vidrigt, och jag har inte mer än en hum om vad det är för typ av människor som gör sånt.

Du har rätt inställning, Gautama. ^^

Wonderlands - Ej medlem längre2010-10-09 13:13
Antal inlägg: 23

Jag hade absolut ingripit, jag klarar bara inte av när någon behandlar barn illa. Det är bland det värsta jag vet. Men det är klart att man skulle vara rädd, för att bli påpucklad själv. Men man har inte ett moraliskt val om ingen annan ingriper. Herregud vilka idioter det finns..

Delicious - Ej medlem längre2010-10-09 13:29
Antal inlägg: 11661

Det värsta jag varit med om med små barn är att det vid den gaanska trafikerade delen av stan Fridhemsplan står en liten tjej och gråter. Jag frågade om hennes mamma eller pappa var där någonstans men hon svarade inte men slutade gråta. Satte mig på huk bredvid henne och pratade lite och efter 5 min hör jag en man ropa ett namn och hon vänder sig om.. 400m bort står hennes pappa (antagligen) vid en bil. KOM NU!! skrek han och så sprang hon dit efter en stund.
Jag vet att barn kan vandra iväg och att man ofta kan låta dom göra det men fan inte vid Fridhemsplan, speciellt inte en treåring.
Finns ju fyllon och idioter där också som kanske inte har lika goda avsikter som jag hade.

Delicious - Ej medlem längre2010-10-09 13:29

Så jag tror att jag hade ingripit om någon slog sitt barn också ville jag säga...

reallynx2010-10-09 14:30
Antal inlägg: 534

Jag har agerat i flera olika situationer både civilt och i jobbet (Väktare).

Der Vaart - Ej medlem längre2010-10-09 15:05
Antal inlägg: 198

Nej? Jag saknar bara civilkurage, kunde kanske framfört det mindre osmakligt. Ibland skriver jag utan att tänka mig för. Det är en sjukdom.

Lillstölla2010-10-09 15:06
Antal inlägg: 23831

Och som svar på TS fråga, så hade jag troligtvis blivit skogstokig och gått emellan.

Och är MYCKET stolt över tjejen som ingrep, mycket duktigt!

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-09 15:36
Antal inlägg: 181

Hur man reagerar i allvarliga situationer går verkligen inte att veta förrän man hamnar mitt i en sådan.

Jag befarade alltid tidigare att jag skulle bli totalt handlingsförlamad i trängda lägen eftersom jag anser mig vara ganska harig då jag aldrig utsätter mig för onödiga risker och alltid tänker efter före.

Men det har visat sig att när det verkligen gäller så blir jag kolugn, reagerar och gör det jag ska. MEN chocken har kommit efteråt när allt är över.

En gång blev jag vittne till en allvarlig olycka och de tre andra som fanns i närheten kunde inte hjälpa till för en var totalt hysterisk och de två andra paralyserade.
Jag hade inga svårigheter att agera - med hjälp av larmcentralen - tills hjälpen kom.
Men den gången kom chocken efteråt, och det var riktigt j**la jobbigt och satt i länge trots att jag pratade och pratade av mig.

En annan gång kom jag in på en busstation och får se en situation där ALLA (och de var många) stod knäpptysta och bara såg på när en helt uppenbart narkotikapåverkad snubbe står framför en höggravid mamma och hennes två små barn och hotar henne.
Även den gången reagerade jag helt reflexmässigt. Jag gick emellan dom, ställde mig framför snubben och började tala lugnande med honom. Det tog inte lång tid förrän han lugnade ner sig, vände sig om och gick därifrån.
Efteråt fick jag veta att allt hade börjat med att den för mamman okända snubben (en sån där total degis) hade bara helt sonika kommit fram till de två små barnen och börjat gulla och prata med dom. Mamman hade blivit förbannad och sagt åt honom att gå därifrån. Och precis när jag kom in i situationen så var han så hotfull så han var förmodligen bara några millimeter ifrån att handgripligen ge sig på henne.
Och INGEN gjorde nånting. Det skrämmer mig än idag.

Lillstölla2010-10-09 15:42
Antal inlägg: 23831

Hur vore det med lite civilkurage och säga ifrån när nån beter sig som en idiot på ett forum???

SkySpy_2010-10-09 15:54
Antal inlägg: 4418

Jag var på krogen för några årsedan. Bevittnade en hetsig konversation mellan en kille och en tjej. Det blev värre och värre. rätt som det är så så tar killen ett nackgrepp om tjejen och drar ner henne på golvet. Det var likadant i denna situationen flera personer stod väldigt nära men gjorde inte något alls. Jag blev förbannad, dels för att ingen ingrep, sen för att han gjorde som han gjorde. Rusade då fram och drog bort killen. Vakterna kom ganska snart och trodde givetvis först att det var vi som bråkade och höll ner oss båda två. Men friade mig till slut då andra förklarade vad som hänt.

Huzan2010-10-09 16:12
Antal inlägg: 1920

min tuffa kusin.. www.aftonbladet.se/s...32 64814.ab

själv har ja sagt till en man som skrek åt sitt barn, och stoppat en misshandel..en kille som slog en tjej.
däremot har ja själv blivit misshandlad, mitt i stan TRE gånger utan att nån gjorde nåt..

Delicious - Ej medlem längre2010-10-09 16:17

Juste..försökte hjälpa en kille som blev misshandlad av ett gäng killar. Fick en mindre stock i huvudet kastad på mig och på min arm. Sprang därifrån och ringde polisen som var jävligt sega med att komma. Tog väl en dryg timme. Killen vet jag inte hur det gick med. Försökte ta hand om honom efteråt med hans ben som stack ut ur underarmen (han blev sparkad hårt)..

Skabbspel2010-10-09 16:25
Antal inlägg: 28

Undrar vilka man ska beskriva som dårar! Så länge humorn lever så länge lever mänskligheten. Man får skämta om det mesta och när det är såååå mycket ironi i texten så är det bara Fi och annat dravel som reagerar negativt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-10-09 16:26
Antal inlägg: 31064

Behöver inte läsa artikeln för att kunna svara på frågan. Jag hade ingripit på något sätt. Jag har civilkurage och föraktar folk som inte har det.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?