Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 907 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mishizaki | 2010-10-10 11:41 | |
![]() | turistens lögn har läst Jennie Dielemans Välkommen till paradiset. Den västerländske turisten åker till Bortre Asien för att uppleva en "förändring" och "få nya vyer". Det som händer är att hon möter en turistindustri, där människor har tvingats förändra sina livsvillkor helt radikalt för att passa oss. För oss är livet helt oförändrat när vi kommer hem igen. Den västerländska människans största livslögn? | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2010-10-10 11:58 | |
![]() | Vad är det som säger att just ''vår'' sanning är den enda rätta? | |
| mishizaki | 2010-10-10 12:08 | |
![]() | vi är så vana vid att kunna möjliggöra våra personliga drömmar att vi inte ser att det är till priset av att andras drömmar släcks | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2010-10-10 12:09 | |
![]() | men genom att vi genomför våra personliga drömmar så ger vi dem pengar till att genomföra sina personliga drömmar. | |
| janne121212 | 2010-10-10 12:12 | |
![]() | mishizaki du har verkligen en förenklad syn på livet. Är glasögonen du har på dig svartvita? Svårt att se på bilden. | |
| mishizaki | 2010-10-10 12:13 | |
![]() | att flytta på sig från sin kära hemby i norra Thailand för att serva turister i Phuket? Att prostituera sig i Patang? Att tvingas dansa folkdanser för att vi ska få "nya upplevelser"? Vi bryter upp hela samhällssystem där nere. | |
| janne121212 | 2010-10-10 12:17 | |
![]() | Vårt samhällsystem är också uppbrutet. Du skulle förmodligen annars jobba som dräng på nån avlägsen bondgård i Sverige. Kanske en dröm för vissa men jag tror inte du skulle välja detta. Med utveckling följer alltid avarter. | |
| boffertomte | 2010-10-10 12:19 | |
![]() | Hur trivsamt är det att svälta ihjäl i sin kära hemby för att risskörden inte räcker till att mätta familjen? Ingen tvingar thailändare att dansa folkdanser mer än svenskar tvingas gå till sina trista arbeten som kassörer på Willys eller vårdbiträden inom äldrevården. Man gör det man måste för att försörja sig. Turismen ger många fler möjlighet att försörja sig och höjer levnadsstandarden i turistlandet. | |
| mishizaki | 2010-10-10 12:28 | |
![]() | jag skulle vilja hänvisa till den nationalekonom som räknat ut att det inte alls är så att levnadsstandarden höjs. det jag minns av hans resonemang är att så länge vi lägger oss på deras låga kostnadsnivå så händer ingenting. Det rätta, enl honom, är att vi reser till högkostnadsländer som Italien och Frankrike. | |
| Sopot | 2010-10-10 12:29 | |
![]() | Håller med mishizaki.... | |
| boffertomte | 2010-10-10 12:36 | |
![]() | Hur hjälper det thailändarnas levnadsstandard att vi åker till Frankrike eller Italien istället? | |
| mishizaki | 2010-10-10 12:37 | |
![]() | FN: miljöprogram har tagit fram siffror om "leakage" och "linkage". Linkage är pengar som stannar kvar i landet och leakage är pengar som går tillbaks till västerlandets reseindustri. I Thailand är läckaget 70 %, Indien 40% och på Bahamas 90%. För all-inclusive-boende höjs läckaget än mer. | |
| mishizaki | 2010-10-10 12:40 | |
![]() | tron på att vi hjälper turistländerna kan jag se som ett sätt att undvika dåligt samvete. är det rätt att låta sig passas upp av någon utan att fråga vederbörande hur dennes liv har förändrats för att jag ska ha det bra på min semester? | |
| janne121212 | 2010-10-10 12:41 | |
![]() | Även om läckaget är 90 % stannar 10% kvar i landet. Jag tror inte på din ide om den lycklige vilden som vi västerlänningar förstör. | |
| mishizaki | 2010-10-10 13:30 | |
![]() | jag tror inte heller att det är lyckligare att vara vild. vi vet bara inte hur det är att vara beroende av turistkapital. vi har inte lyssnat på turistarbetarens berättelser. Dielemans, kan vittna om en annan verklighet än den vi tror. | |
| bj-olle | 2010-10-10 13:43 | |
![]() | jag har inte varit i thailand, men jag har en stark känsla av att vi inte alls ligger på lokalinvånarnas "låga" nivå, utan att det vi tycker är skitbilligt för en kvarting whiskey där bergis är rena ockerpriset egentligen, och att ingen tailändare skulle betala det pris vi får betala där. detta till trots är det väl fortfarande så billigt för oss att vi kan utan krus låta oss bli "lurade" på det viset, det har vi ju i alla lägen råd med. ett diskret accepterande, de låtsas ha naiva låga priser som om vi var vasco da gama allihop, och vi låtsas tro att det är så. | |
| Midna79 | 2010-10-10 13:52 | |
![]() | Vad föreslår TS istället? Ska turismen stoppas? | |
| bj-olle | 2010-10-10 13:52 | |
![]() | men om man vill se det i koloniala termer, så är det naturligtvis också så man får ju fråga sig för vems skull de ska ha sina kulturer kvar? är det för att VI gillar att det finns främmande kulturer i världen, eller för att invånarna i de kulturerna har sagt det? jag slår vad om att många fattiga i världen mycket hellre skulle sitta och spela xbox om de kunde. kanske inte alla, men tillräckligt många för att deras kultur skulle vara "hotad". man kan jämföra med radioentusiaster och internet, och som ovan, statarskolan. | |
| janne121212 | 2010-10-10 13:57 | |
![]() | Ja det underliga är ju att man är alltid mer rädd om andra kulturer längre bort (intresset ökar med kvadraten på avståndet). Medan man kan väldigt lite om (och skiter i) sin egen. | |
| bj-olle | 2010-10-10 14:01 | |
![]() | javisst, och plötsligt kommer sverigedemokraterna och snackar i nattmössan om "svensk kultur" och ingen ar några motargument förberedda bara för att ingen bryr sig om svensk kultur för fem öre (i sverige kunde man förr betala med femöringar). kanske skulle TS nästa bok vara "utvandrarna" av vilhelm moberg? | |